Drake TR4-C VFO kärvar

SM0GCU

Well-Known Member
Innan jag gör något . . . .

Min TR4C VFO har börjat kärva lite grand på vissa ställen. Men inte alltid på samma ställe.

VFOn har en fingängad axel och medbringare till PTOn och jag undrar om det är dags att rengöra och smörja upp den gängade axeln och medbringarens glidbana.

I länken nedan föreslås att rengöra med sprit och bomullstops, men inte smörja! Läser jag fel?

http://www.wb4hfn.com/DRAKE/DrakeArticles/TechTips/PTO-Repair.htm

Jag hade tänkt ett fint teflonbaserat smörjmedel, men undrar nu vad forumet har för synpunkt/erfarenhet?

- När jag ser på kullagret, strax innanför skalan, är det infettat, men det verkar som om att kulorna inte ”fyller hela varvet”. När en kula kommit över ”klockan 12” trillar den vidare till ”klockan 01”. Ska det vara så? Kommentar?
 
Ho!
Det finns en hel del publicerat på Inet om detta. Leta gärna mera "innan du ställer till det". Artikeln enligt länken du gav verkar vederhäftig (snabb genomläsning). Jordflätan som beskrivs där är en bra grej.

Mycket viktig sak: om din PTO har plast(nylon?)kugghjul så skall du inte olja dem! Om fettet i kullagringen är hårt o träligt så är det rengöringsdax.

Tog fram och tittar på en PTO från en lite äldre drake. Kollar kulorna noga och ser att varvet inte är riktigt fyllt. Vrider axeln och det uppför sig lite på samma sätt som du beskriver, men kanske inte så påtagligt. Inga skutt eller ojämnheter vid vrida och kan inte upptäcka något mekaniskt glapp. Som di sade i nån reklam för läänge sedan: Silkesmjukt att vrida vfo'n.

GL med fixet.

edit: Här är en av sidorna jag tänkte på:
 
Last edited:
- Nu har jag rengjort den fingängade VFOaxeln som driver medbringaren till PTOn. Med 15 cm tops och alkohol blev det bra. Till en del.

Men det kärvande problemet tycks finnas i den "dubbelaxel" som styr de två skalaskivorna. Om så, hur sjutton smörjar jag dem utan att plocka isär allt?

Dessutom finns en gummibussning bakom VFOratten som har till uppgift att ge friktion till skalaenheten så att den följer med. Är det ett känt problem? Min bussning är inte så särskilt smidig. . . Det rekommenderas en stump vanlig gummislang. . .

http://www.wb4hfn.com/DRAKE/DrakeArticles/TechTips/BushingRepair.htm

- Kommentera gärna!
 
Vad jag förstår så har din vfo kugghjul av nylon. Olja på kugghjulen rekommenderas inte! Om du skall plocka isär skivorna måste du ha ett verktyg för att ta loss låsbrickan.
Om du inte har någon, så försök att låna en. Jag hade turen att kunna låna tången från mitt jobb. Vad beträffar bussningen så hade jag tur med det också.
Vi hade gott om silikonslangar på jobbet. Bara att leta upp en lämplig dimension och klippa till rätt storlek. Funkar kanon om man monterar avstämningsratten med känsla! ;)
Om du behöver en bussning så hör av dig. Tror att jag klippte till någon extra när jag ändå höll på.
Den armerade gummislangen på WB0IQK´s bild såg inte så rolig ut tycker jag.

Min R-4C har kugghjul av nylon och T-4XC har mässing. En vacker dag skall jag fixa lagret på sändarens vfo.
Hoppas att det skall räcka med någon liten droppe symaskinolja bland kulorna. :D
 
Last edited:
Vad jag förstår så har din vfo kugghjul av nylon. Olja på kugghjulen rekommenderas inte! Om du skall plocka isär skivorna måste du ha ett verktyg för att ta loss låsbrickan.
Om du inte har någon, så försök att låna en. Jag hade turen att kunna låna tången från mitt jobb. Vad beträffar bussningen så hade jag tur med det också.
Vi hade gott om silikonslangar på jobbet. Bara att leta upp en lämplig dimension och klippa till rätt storlek. Funkar kanon om man monterar avstämningsratten med känsla! ;)
Om du behöver en bussning så hör av dig. Tror att jag klippte till någon extra när jag ändå höll på.
Den armerade gummislangen på WB0IQK´s bild såg inte så rolig ut tycker jag.

Min R-4C har kugghjul av nylon och T-4XC har mässing. En vacker dag skall jag fixa lagret på sändarens vfo.
Hoppas att det skall räcka med någon liten droppe symaskinolja bland kulorna. :D

Min bussning är torkad, man måste trycka hårt när man monterar ratten. Jag tar tacksamt emot en bussning från dig, kan jag sända dig ett frankerat kuvert?

Aluminiumskivan som sitter bakom låsbrickan sitter lös med ca 1 mm fritt till skalskivan. Detta gör att skalskivan vinglar ca 4 mm och det tycks vara den som skrapar i vid olika lägen. Kan låsbrickan lossas och skjutas in för att få aluminiumbrickan ligga an mot skalskivan?
 
Köpte en låsringstång och "fick in" brickan. Nu blev det ännu bättre. Men ännu är det något som "tar i".
 
Jag trodde att jag hade en färdig bussning, men det var fel.
Men nu har jag fixat till en. Stämmer din adress på SSA Callbook?
Kvittera så skickar jag den i en vadderad påse.
 
Last edited:
Jag trodde att jag hade en färdig bussning, men det var fel.
Men nu har jag fixat till en. Stämmer din adress på SSA Callbook?
Kvittera så skickar jag den i en vadderad påse.

- Jodå, det är Kistaadressen som gäller. Stort tack!
Kanske föregående ägare har monterat ratten "hårt" och att något i maskineriet deformerats.
Jag har haft den i 4-5 år men först nu har detta uppstått.
 
den "dubbelaxel" som styr de två skalaskivorna. Om så, hur sjutton smörjar jag dem
Curt,
tog du del av infon på den websida som jag hänvisade till? Där påpekas speciellt att du inte (inte) skall smörja nylondelarna.

Om jag fattat din felbeskrivning rätt, så har du just det problem som beskrivs i nämnda artikel. Skall det bli stil på vfo'n igen, så blir du nog så illa tvungen att följa den beskrivningen, dvs plocka isär och rengöra. Riggen är klart värd den omsorgen.
 
rez PTO anslutning.JPG rez VFO kugghjul.JPG ´´
Curt,
tog du del av infon på den websida som jag hänvisade till? Där påpekas speciellt att du inte (inte) skall smörja nylondelarna.

Om jag fattat din felbeskrivning rätt, så har du just det problem som beskrivs i nämnda artikel. Skall det bli stil på vfo'n igen, så blir du nog så illa tvungen att följa den beskrivningen, dvs plocka isär och rengöra. Riggen är klart värd den omsorgen.

- Ja, jag läste och förstod artikeln. Jag har kugghjul av nylon, ingen bär spår av olja.
Om jag skall lossa PTOn och frigöra skalmekanismen enligt artikeln måste jag lossa alla ledningar till PTOn. Det finns inte "rörelselängd" på ledningarna. Iofs går det att dokumentera ledningarna innan jag löder loss.
rez PTO anslutning.JPG
Ett av kugghjulen står snett, kan kanske bero på den hårda gummibussningens tryck. Löper dock fritt.
Se bilder.
rez VFO kugghjul.JPG rez PTO anslutning.JPG rez VFO kugghjul.JPG
 
Nej, jag tror inte att den bussningen kan påverka så att hjulet kommer snett.
Armen som hjulet sitter på har väl en fjäder som bestämmer trycket?
Hoppas att du hittar en lösning.
kugghjul.PNG
 
Last edited:
- Då var det klart!
Stort tack Ingvar för bussningen av silikon. Passar perfekt! Detta material har ju i det närmaste en "klistrande yta" och får med sig ratten och låsbrickan fint. Imponerande att du kunde skära till den så rakt . .

Jag fick lossa tre tampar för att kunna backa PTOn så att mekanismen gick fri. Sedan var det inte något problem.
Men det var mycket smutsigt och mässingsaxeln var klibbig när jag tog i den. Väl rengjorda, verkade det som om nylonbussningen/kugghjulet blivit o-runt inuti. Den kärvade mot mässingsaxeln och tydde på det. Köpte våtslippapper 600 och med detta runt en penna vred jag hjulet runt och allt går nu mycket lätt. Jag har justerat yttre skivans indexlägen och i morgon tar jag den inre. Med hjälp av kugghjulen på fjäderarmar.
Kalas!
 
Back
Top