IC-7200, sladdsäkring på matningskabeln

SM0GLD

Vänsterhänt
Till min IC-7200 sitter det 2st 30A bilsäkringar på matningskabeln.
Vid ett flertal tillfällen har jag upptäckt att det bildas oxid mellan säkring och hållare vilket resulterar i ett stort spänningsfall och reducerad uteffekt som följd.
Om allt är som det ska så bör det bildas ett gastätt förband när man trycker i säkringen i sin hållare och då borde det inte bli problem med oxid.
Vid sökning på nätet hittade jag fler som råkat ut för detta med reducerad effekt och lyckats lokalisera problemet till nämda säkringshållare.

Finns det bättre hållare till denna typ av säkring?
 
Kärt barn har många namn; Flatstiftssäkringar, "plattsäkring", ATO-fuse, "bilsäkring" mm
säkringstypen är väldig bra men i detta fallet verkar de ha misslyckats med hållarna..
Jag gissar att din kabel är OPC1457 med de vita säkringshållarna?
Se även upp för ebay-kina-säkringar, tunnare material som ger glapp i säkringshållaren :eek:

De här hållarna är väldigt bra, de nyper åt bra och tål strömmen, det blir dock lite krångligt att montera på din kabel, mycket krympslang kan ju vara en lösning..
väderskyddad:
https://www.elfa.se/sv/saekringshallare-atc-ato-fks-littelfuse-277-6306-0001/p/13323426?q=flatstiftssäkring&page=11&origPos=1&origPageSize=50&simi=82.06
icke väderskyddad:
https://www.elfa.se/sv/saekringshal...19&page=1&origPos=1&origPageSize=50&simi=99.5

Den enklaste lösningen med en säkringahållare av god kvalitet är ju denna:
https://www.elfa.se/sv/saekringshal...95&page=1&origPos=1&origPageSize=50&simi=99.5

Nu är jag inte särskilt förtjust i den typen av kläm-ihop-lösningar (så kallade strömtjuvar mm.) men monteras den rätt och den är av god kvalitet så blir det gott nog.
 
Många frågar sig varför det finns två säkringar på DC-sladden.
Man kan tänka sig att om man skulle koppla fel på batteriet så skulle en stor ström gå genom minussladden genom chassit och ut i antennfoten.
Då inte bara chassiet i en EMC typad TRX leder denna ström, utan även RF-spärrar och delar av kretskortets folier, som utan säkring kan bli kanske 100 A, kan skador uppstå i radion.
Ett typiskt fel är även själva säkringarna, 6,35 x 32 mm glasrör. Det händer att lödningarna av glödtråden i ändarna oxiderar och ger spänningsfall.
Så löd om säkringarna eller byt dem, alternativt byt säkringshållare.
Helt klart är säkringshållarna är av billig kvalitet.
Knappast värda de 25 A som gäller.

Att montera flatstiftkontakter för flatstiftsäkrningshållare, kräver en riktig presstång. Försöks ej med hovtång....

de
SM4FPD
 
Jo kanske det SM0GLD, men jag har sett otaliga kontaktpressningar gjorda med fel verktyg.
Det blir väldigt dåligt då.
De
FPD
 
En trist men verklig iaktagelse då det gäller att förbilliga det mesta av produkter. Och snålheten lyser igenom det hela. - Testa att mäta spänningen över DC-kabeln om du har möjlighet, och detta vid sändning då det går högre ström, för att verifiera ett spänningsfall..

- Det var ett bra exempel och tips du kom med, något för samtliga att uppmärksamma. Det gäller att ha bra kontakt mellan trådändarna..

/Sven.
 
Testa att mäta spänningen över DC-kabeln om du har möjlighet, och detta vid sändning då det går högre ström, för att verifiera ett spänningsfall..
Ett bra sätt, dock gillar inte alla (särskilt billiga..) multimetrar den lilla HF som kan krypa bakvägen ut från radion, har du en analog mätare är det ofta bäst.

Jag stötte på ett jäkligt fel hos en medamatör, han hade en FT-847 som startade om och knasade sig när han sände, drog man ned effekten till 5W gick det oftast bra..
Det visade sig att radion dog när jag kopplade ur antennen, honstiftet på minussidan i DC-kontakten hade vidgat sig så att det oftast inte var kontakt,
minus kopplade istället via autotunerns minusledning och över koaxskärmen till radion, det blev förstås ett rejält spänningsfall över autotunerns spänningskablage.

Utan en minus har du ingen nytta av en plus :)
 
Min FT-857 visar spänningen i displayen, det är väldigt bra. Tyvärr inte alla riggar som har den finessen.

Kollade upp och jämförde några olika säkringshållare för bilsäkringar.
Vissa använder sig av en flatstiftskontakt som skär två spår i säkringen när man trycker i den.
Icom har i stället en kontakt som klämmer över hela ytan på var sida.
Tyvärr blir då kontakt-yt-trycket för lågt och det börjar glappa.
Flatstiftsvarianten är bättre.
 
Tyvärr så finns det dålig teknik och kvalitet då det gäller kontakter och där en fullgod kontakt emellan är helt avgörande för funktionen, vissa oxiderar eller tappar spännsten över tid. Jag har vid tillfälle klippt bort kontakter och ersatt med kopplingsplint(skruvbar) och även lött fast DC-kablar direkt på anslutningsplats inne i riggen då dålig kontakt suttit på chassieplåten som DC-ingång. Ferritter är också något som jag låter DC-kabeln genomlöpa vid DC-ingången med hänsyn till RF.
- Har hört att DC-kontakten på en IC-706'a smält och orsakat problem, sant eller falskt(skröna)!?

Så, var på er vakt, förr eller senare händer något..

/Sven.
 
Back
Top