Mobil amatörradiostation i skåpbil

Trevligt att se hur någon verkligen bygger något och dessutom dokumenterar detta åt oss soffpotatisar.
Men jag har nog inte riktigt fattat finesserna med konstruktionen eftersom jag bara ser problem.:eek:
+Det du har byggt är en vridbar bottenplatta i taket på en skåpbil.
- Visserligen skall inte lagret rotera många varv, men det blir mycket stora brytkrafter i lagret även om du har en liten stagad mast med denna stumma infästning.
- Skall det inte finnas någon rotor?
- Det krävs stor kraft för att tilta upp en mast med antenner på, tänker du använda vinch?
- Skall tiltarmen monteras bort efter resning?
- Går det att resa och fälla masten själv vid normal blåst utan att något riskerar att brytas sönder?
 
Last edited:
Trevligt att se hur någon verkligen bygger något och dessutom dokumenterar detta åt oss soffpotatisar.
Men jag har nog inte riktigt fattat finesserna med konstruktionen eftersom jag bara ser problem.:eek:
+Det du har byggt är en vridbar bottenplatta i taket på en skåpbil.
- Visserligen skall inte lagret rotera många varv, men det blir mycket stora brytkrafter i lagret även om du har en liten stagad mast med denna stumma infästning.
- Skall det inte finnas någon rotor?
- Det krävs stor kraft för att tilta upp en mast med antenner på, tänker du använda vinch?
- Skall tiltarmen monteras bort efter resning?
- Går det att resa och fälla masten själv vid normal blåst utan att något riskerar att brytas sönder?

Om jag inte har missförstått dig så är det nog du som har missförstått hur jag har tänkt göra :) Jag misstänker dock att det kan bero på min något bristande pedagogiska förmåga. I en av dom sista posterna i på första sidan av denna tråden finns en figur som jag producerade när min tidigare nämnda förmåga låg på topp!

Men till frågorna:

- Masten skall inte stå på taket, utan när man reser den så står den vid sidan av bilen. Så när masten är rest kommer lagret i toppen att bära maktens vikt och diverse radiella krafter som eventuell vind kommer ge upphov till. Masten kommer även i nederänden att vara infäst i buren. Lagret är ett hjullager från en lite större lastbil och skall enligt uppgift klara radiell belastning på över 200kN, så jag får nog andra problem innan det ger sig :D

- Jag kommer nog ha en liten rotor i toppen av masten eftersom att masten i sig inte kommer vara vridbar, lagret i kombination med ett stöddigt gångjärn (som inte finns ännu) används bara för att resa och fälla masten.

- Jag kände lite på det idag och man behövde inte ta i speciellt mycket kanske 20-30 kilo för att resa den.

- Efter resning gör man inget annat än kör radio och dricker kaffe!

- Om det blåser så mycket att man behöver staglinor för att inte allt skall välta sig så behöver man nog vara 4 personer, en som vevar och 3 man vid staglinorna. Men vid normala förhållanden skall den kunna användas av en normalstark person utan problem.


Vidare till resultatet av dagens arbete!

Först kapade jag loss en bit av u-profilen som skall bli mastfäste på taket.
u_profile_cut.jpg

Sedan var det dags för lite geometrisäkring. Satte dit profilbiten med en skruvting och tejpade dit överdelen från en pallbock som fick agera gångjärnsmodell. Allt verkar passa och få plats:
mast_holder_temporary.jpg

Sedan så behövde ena änden kapas till samt att biten skulle delas ytterligare en gång och det kändes besvärligt så jag åkte till min far som har en kallsåg. Enkelt och bekvämt och det blir fina 90-graders snitt tänkte jag och åkte dit. Men det visade sig att u-profilen var några millimeter för stor så det var bara att åka tillbaka och sätta igång och kapa med vinkelslipen!

Hur som helst, med biten som skall vikas bortkapad och några hål borrade så att man kunde skruva fast det blivande mastfästet i navet:
mast_holder_mounted.jpg

Och nu kunde jag ju inte hålla mig, jag ringde den gode Eric för att hjälpa till att lyfta masten på plats:
mast_in_transport_position.jpg
I bilden ovan ser man masten i "transportläge" Lite provisoriskt monterad med spännband

Innan innan man reser masten så vrider man den 90 grader:
mast_tilt_position.jpg

Sedan så skall det sitta en till bit på med ett gångjärn (där trasan nu hänger) som sedan används för att resa den 90 grader. Masten kommer enbart att sitta fast i biten som viker sig ned gångjärn och i den biten som sitter på taket i bilderna kommer det bara finnas ett stöd.

När masten sedan är rest så skall den fästas nere i "buren" vid golvet med någon större skruv som går genom väggen. Har inte riktigt klart för mig hur jag skall göra detta ännu, men när jag fått till gångjärnet så skall jag fundera mer på det. Sedan kommer jag använda samma interface bak på skåpbilens tak för att säkra masten så att den inte börjar rotera när man åker. Så i ena hållet kommer det sitta någon plugg för tätning och i andra en skruv för att fästa mastens underdel, så skiftar man plats på dom när man reser/fäller masten. Så i teorin så kommer man inte tappa bort varken skruven eller pluggen...
 
Ja, eftersom det övriga verkar väl genomtänkt, är såklart mina frågor helt irrelevanta när jag nu förstår mer av konstruktionen.:p
Fler hål brukar inte behövas i en bil, kanske går det att göra en lös U-formad bygel med flaklås som låses runt masten mot fastsvetsade byglar under karossens sida?
.
 
Last edited:
Vet inte riktigt om jag förstår hur du menar, men jag tror det.

Planen från början var att göra ett triangelstag som satt fast i balkskorna under bilen. Men den nedre änden på masten hamnar strax ovanför golvet i skåpet och då känns det mycket enklaret att bara borra ett hål och bygga ett fäste i buren som man redan vet är rätt så stadig. Dessutom behöver man inte ställa sig på knä i något blött gräs för att komma åt något som sitter under en skitig bil.

Skulle man svetsa något i trösklarna (Trösklarna går ner som en kjol runt undersidan, resten av undersidan är golvet i skåpet och några balkar) så måste man ju skrapa underredsmassa, släcka bränder i hålrum och kanske dessutom kanske förstärka om plåten inte är tjock nog. Lättare att bara göra ett hål till, jag har ju redan gjort 21 stycken så då kan väl inte ett till göra någon skada :)

Förvisso skulle man kunna göra något som man skruvar fast i golvets undersida och som går som ett u runt tröskeln, men det är nog inte enklare än en ett par m16 genom sidan och en järnbit till på insidan.

Det ljusgröna är ungefär hur masten hamnar på utsidan och det blå är ett sätt som man skulle kunna göra fästet på:
sketch_inside_fastening.JPG

Mvh
Johan
 
Jag följer detta bygge med intresse. Tumme upp. Vad är det för mast och hur lång är den?
 
Det är en mast från försvaret, tillverkaren är geroh. Jag vet dock inte vad geroh har för beteckning på den, har bara m-nummer.
Men den består av 6 sektioner och är 3.8 meter när den är nervevad och fullt utvevad är den 17 meter. I instruktionshandboken från materielverket står det "Masttoppen får belastas med maximalt 10 kg" vet inte riktigt om det avser vindlast eller inte. Men rätt snart skall jag skruva isär den så att jag kommer åt att mäta godstjockleken och sedan göra någon överslagsberäkning på vad den kan tänkas tåla.
 
Blev en sväng idag igen, först var jag hos föräldrarna och hämtade en plastring som min käre far hade svarvat till, denna ring kapade jag genast på mitten:
plastic_ring_halves.jpg

Sedan sågade jag till den så att den passar i u-profilen:
mast_support_in_place.jpg

Och föga förvånande passade det hela på masten:
mast_holder_on_mast_upside_down.jpg

Kommer bli lite trångt för klämman som skall hålla masten men det skall nog gå att få till på något vis
mast_holder_on_mast.jpg
 
Dagen började med ett besök hos föräldrarna där jag hämtade en plastring och ett gångjärn:
hinge_and_ring.jpg

Ringen blev ytterligare två maststöd så att masten har något att vila på när den är nedfälld (dom skall sitta längre i sär sedan när dom är fast monterade):
other_mast_cradle.jpg

Sedan märkte jag att jag hade klantat till det när jag gjorde ritningen på gångjärnet och totalt glömt bort att även skruvskallen skall få plats...
hinge_holes.jpg

Så dom gamla hålen svetsades igen och slipades ner:
hinge_welded.jpg

Och nya borrades:
hinge_new_holes.jpg

Så i morgon blir det förmodligen montering av gångjärn och "masthållare" sedan saknas bara klämförbandet.

Efter det så skall jag klura på nästa problem, något för att kunna låsa lagret i rotationsledd när man reser masten, annars blir det nog en del otrevliga krafter på masthållaren när det börjar röra sig :/
 
Var ute en sväng idag.

Först så monterade jag plastbitarna i u-profilen:
mast_holder.jpg

Provade sedan att lägga hela hållaren på masten:
mast_holder_with_hinge_on_mast.jpg

Därefter ringde jag några kompisar som hjälpte till att lyfta masten på plats:
mast_on_roof_front_view.jpg
mast_on_roof.jpg


Sedan så provade jag även att veva upp den en liten bit, kanske drygt en tredjedel av den totala längden:
mast_test.jpg

Nästa tur blir det till att fundera på hur jag skall göra alla fästen som skall sitta överallt :)
 
Förra veckan var jag ute och gjorde en en klämma som skall hålla fast masten i masthållaren:
mast_clamp.jpg

här är den i hållaren:
mast_clamp_in_holder.jpg

Och idag var jag u te och monterade det hela, här är en bild med masten fälld:
mast_down.jpg

Och en där den är rest och redo att vevas ut:
mast_clamp_vertical.jpg

Sedan så var jag ju givetvis tvungen att veva upp den en bit och knäppa en bild :D
mast_test2.jpg

Nästa steg blir att bygga fästet som skall sitta i botten av masten.

Är det någon som vet vad som har hänt med bildfunktionen? Eller är det bara jag som har varit så dålig på att uppdatera tråden att jag glömt hur man gör? =)
 
Är det någon som vet vad som har hänt med bildfunktionen? Eller är det bara jag som har varit så dålig på att uppdatera tråden att jag glömt hur man gör? =)

Du är inte ensam om detta.
Tydligen är det nå´t strul.

/Micke
 
Jag ser en svag punkt i det gångjärn du använder. Det är alldeles för klent och jag tror du kommer få materialutmattning och brott.

Jag hade gjort en kraftigare konstruktion på sidan av U-profilen som kan ta upp mångdubbelt större moment.
 
Jag tror jag förstår vad du menar, men tanken är att det skall sitta ett fäste i underkanten av masten (även "hjullageraxeln" skall få en rotationslåsning) så gångjärnet kommer inte att utsättas för några större vridande moment, om jag tänkt rätt :D

Dessutom är nog gångjärnet lite stöddigare än det ser ut på bilderna, plåtarna är 10mm tjocka och skruven som går genom är en M16
 
Akta så du inte tippar bilen när du har masten uppe då det blåser,skulle vara ett fäste som gick att fälla ut i sidan.

Stig
 
Akta så du inte tippar bilen när du har masten uppe då det blåser,skulle vara ett fäste som gick att fälla ut i sidan.

Stig


Även detta en bra synpunkt, tackar för den!

Detta är dock något som jag har funderat en del på och innan jag började bygga så gjorde jag en statisk beräkning med en (lätt) cylinder som hade en diameter på 300 mm och var 20 meter hög på skåpbilen. Minns inte exakt resultatet men jag tror att det krävdes run 18 sekundmeter för att ekipaget skulle välta. Risken är ju inte helt obefintlig om vädret är lugnt, men samtidigt är den nog inte överhängande heller. Den nuvarande masten har ju betydligt mindre diameter, dessutom smalnar den av uppåt så "tyngdpunkten" för vindlasten hamnar ju en bit längre ner.

Men även om det kanske inte är vältrisk så fill man ju inte att allt skall svaja i minsta vindpust så att man blir sjösjuk när man kör radio :) Men jag är osäker på hur stel masten är och hur den beter sig i vind, så jag tänkte vänta med att bestämma mig för om det blir staglinor, stödben eller kanske både och.

Misstänker dock att det kommer bli staglinor först, då masten redan har färdiga stagplan så inget behöver byggas. Och är det för besvärligt eller om det inte räcker till så tillkommer det nog stödben i framtiden.

För övrigt, är det någon som vet om det finns statistiska data på medelvind och kastvindar på nätet någonstans? Jag har funderat lite på att sätta en anemometer i toppen och ha något som analyserar vindhastigheten och varnar om det blir risk för att kastvindarna blir för kraftiga.
 
Bygget har inte stått still även om det inte har gått så fort på senare tid. Dessutom har jag varit lite dålig på att uppdatera tråden. Men jag var ute förrförra helgen och grejade lite med det undre mastfästet.

Först kapade jag till några plåtbitar:
cut_sheet_metal.jpg

Som punktades fast i änden på en fyrkantsprofil:
bar_end.jpg

Det undre staget "klart":
bar.jpg

Efter det så fick jag plocka ut buren och montera ihop utanför och sedan rigga upp i pelarborren, var rejält med motion och tunga lyft! Men med hjälp av en domkraft så var det möjligt att riva och montera allting (inklusive mast) på egen hand.


Sedan så punktade jag fast det undre lagerstödet:
bearing_holder.jpg

Var ute en sväng denna helgen med, dom bilderna kommer upp lite senare!
 
Helgen var ganska hård, hade stora problem med underkyld öl som frös och blev ölslask så fort man öppnade burken, så tro det eller ej så fick jag tappa upp kallvatten i en hink och värma den:
beer_warming.jpg

Det första jag gjorde var en liten ergonomistudie och det verkar som att jag kommer kunna ha både innergolv och innertak med rimligt bekväm sitthöjd och ett rätt stort operatörsbord samtidigt som jag får plats :D

Bordet upprällt och en stolsprototyp som används för att utvärdera operatörsplatsens ergonomiska egenskaper:
table_up.jpg

Och i nerfällt läge:
table_down.jpg

Skivan som ligger på nu är för tunn, ful och svajig så den skall ersättas med något bättre senare :)

Sedan så gjorde jag om mastvaggan på taket som behövde för längas så att den kan användas för att låsa så att det inte kan rotera runt lagret när masten är rest.

Den gamla till vänster och den nya till höger:
mast_rest.jpg

Och nya vaggan på plats på taket:
mast_rest_mounted.jpg
 
Hade några bilder till att lägga ut så här kommer dom:

Dels två fyrkantsprofiler som senare skall kompletteras med en cylinder för en tjock "sprint" som skall gå genom taket och låsa så att mastvaggan inte kan vridas runt lagret när masten är rest:
rotation_beam1.jpg
rotation_beam2.jpg

Sedan så fixade jag ett par grejer undertill, dels ett kabelfäste som var i vägen och fick flytta ut på balkskon:
cable_holder.jpg

Och även för bromsrören:
brake_line_holder.jpg

I dag grejade jag lite med en värmesköld vars fästen behövde ändras lite dom med, men det blev jag inte klart med, men det kommer nog senare :)
 
Back
Top