Modifiera Biltema laddare för solpanels bruk

Discussion in 'Hemmabyggen' started by SA0CNH, May 21, 2017.

  1. SA0CNH

    SA0CNH Well-Known Member

    Letar på nätet efter kretsschema för min 230 V Biltema laddare.
    Tanken är att identifiera de 2 punkterna på lågspänningssidan där ACn har blivit likriktad, för att undersöka om jag kan driva laddningskretsen (logiken) med 18V från min solcellspanel. Alltså göra om den till portabel laddningsregulator, och dissikera bort 230 sidan :)

    1495371477142.jpg
    1495371470937~2.jpg
    Funderar på TA - TB, efter utgången av T1 transformatorn. Syns i bild på lågspänningssidan nära den blågröna kondingen
    Har sökt på WPC04122 och några andra beteckningar utan träff.
     
    Last edited: May 21, 2017
  2. SM0GLD

    SM0GLD Vänsterhänt

    Ligger det mer komponenter på undersidan?
     
  3. SA0CNH

    SA0CNH Well-Known Member

    1495374117635~2.jpg

    Högra sidan är lågspänningsdelen. "utgångs" kondingen håller 13,8 volt när laddaren är obelastad. Men har förmig att den går upp mot 14,5V när mitt GEL batteri laddas
     
  4. SA0CNH

    SA0CNH Well-Known Member

  5. SA0CNH

    SA0CNH Well-Known Member

    [​IMG]

    Undrar om det kan vara någon typ av feedback som i exemplet ovan, eller om den ligger på fast switch frekvens...
    Och låter någon av IC kretsarna aktivt reglera DC spänningen. Men om det är variabel frekvens faller hela iden med modden :(

    Edit: Det sitter en PC817 Sharp opto omkopplare mellan de bägge "halvorna" så hmm. Så nån feedback verkar det vara ändå
     
    Last edited: May 21, 2017
  6. SM0GLD

    SM0GLD Vänsterhänt

    Allt verkar vara diskret uppbyggt runt en LM324.
    Du kan prova kretsen genom att lägga på spänning över utgångskondensatorn.
    Detta är troligtvis en flyback-omvandlare och då blockerar likriktardioden för ström i backriktningen genom transformatorn.
    Du behöver alltså inte ens löda loss någontig för ett första prov.
    Om laddaren justerar laddningen genom att reglera strömmen via feed-back så kommer din mod inte att fungera.
     
    SA0CNH likes this.
  7. SA0CNH

    SA0CNH Well-Known Member

    Jo precis.. lägger på säg 15 V över kondingen ( från solpanel via extern DC-DC omvandlare ) ( rätt pol), kopplar på GEL batteriet. Mäter och ser om kretsen
    kan reglera laddningen. Blir det fyrverkerier eller vit rök.. så var det iaf intressant undersökning :D
     
  8. SM0GLD

    SM0GLD Vänsterhänt

    Njjjaaaaeeeee!
    Använd ett labbaggregat med strömbegränsning så slipper du innomhusfyrverkeriet.
     
    SA0CNH likes this.
  9. SA0CNH

    SA0CNH Well-Known Member

    Det gick utan eld och lågor. Kretsen laddar med 13V och 0,3A. Solpanelen i halv skugga ( Bra strömbegränsning men ändå ok spänning).
    Men misstänker att logiken inte är vaken. Ingen av laddningsdioderna lyser.. Så låter det gå en liten stund under noga bevakning med 2 multimeters påkopplade.
     
  10. SA0CNH

    SA0CNH Well-Known Member

    Last edited: May 21, 2017
  11. SM0GLD

    SM0GLD Vänsterhänt

    Bara om man bygger själv vet man vad man får.
    En laddare är ju inte så avancerat.
     
  12. SA0CNH

    SA0CNH Well-Known Member

    Ja så är det, förståss. Bara att sätta sig framför datorn öppna upp spice simulatorn och testa några kretsdesigner. Finns många modeller på nätet att labba med.

    Det var lite för godtroget av mig att tro att jag skulle få den att funka bara genom att tjuvkoppla in mig efter AC sidan. Och som du såg, så har de (kineserna)
    byggt sin egen 3-stegs ladd-logik med LM324 OP Amp chippet och en dröss av små smd komponenter.

    Det verkar vara en OEM laddare designad i Kina. Säljs bl.a i England och SydAfrika hos andra lokala Biltemor :D

    Hittade på AliExpress en 12V, 2A switchad modul, något som påminner mycket om första steget i laddaren. De har väl bara fortsatt på den designen ?

    [​IMG]


    Och att publicera ett kretschema till en sådan billig no-name laddare gör väl ingen återförsäljare ?
    ( Har inte frågat Biltema, så ingen riktad kritik, och laddaren funkade faktiskt ok utan problem )
     
    Last edited: May 22, 2017
  13. SM0GLD

    SM0GLD Vänsterhänt

    Det är ju inte så kinkigt att ladda blybatterier, man kan göra det enkelt för sig.
    Jag har några 5Ah 12v bly/gel batterier som jag laddar med strömbegränsning, C/10, och därefter går laddaren över till konstant spänning enl. tillverkarens rekommendationer för underhållsladdning resp. toppladdning. Detta har funkat bra i många år.
    Vill man krångla till det så finns det ju speciella laddkretsar att tillgå men jag tyckte inte att det var värt besväret.
    På flygklubben användes 5Ah batterier till segelflygplanen och dom laddade vi med LM317 kopplat med strömbegränsningsmotstånd. Det är ju också en enkel lösning.

    .....men du vill väl ha en switchad laddare som samtidigt agerar störgenerator:)
     
  14. SA0CNH

    SA0CNH Well-Known Member

    Näe, inga störande generatorer vill vi ha ;)

    Jag funderar vidare... hur jag ska lösa det jag funderar på ( Solpanel 50W, Batteri, Raspberry Pi3-PiHPSDR, Anan-10, trådlös router + Android tablet)
    Det ska helst inte va enkelt, ju :D

    [​IMG]
     
    Last edited: May 22, 2017
    SM0GLD likes this.
  15. SA6APZ

    SA6APZ Well-Known Member

    SA0CNH likes this.
  16. SA0CNH

    SA0CNH Well-Known Member

    Hm, Ja.. Biltema laddaren är tillbaka från junkboxen. Ihopaskruvad, testad, och används igen (som det är tänkt) :)

    I stället att som förra året köra en DC-DC omvandlare från solpanelen till Gel-bly batteriet så föll valet på denna slutligen
    [​IMG]
    Problemet nu är att batteriet fått en dålig cell och tappat kapacitet från 9Ah till runt 2Ah, under året som gått... Men så länge solen lyser, är det inget problem :D

    Fyllt på lite till cellerna, och undersöker om det går att rehabilitera någet. Men det är nog sulfaterat med hårda kristaller..

    Någon som testad en sådan ?

     
    Last edited: Jun 1, 2017
  17. sm7hkh

    sm7hkh New Member

    Har funderat på sånt där också, till husbilen.
    Tänkt att ha solceller som är i drift 100%, autoinkoppling av ladd när 230VAC finns tillgängl och separata laddare från bilgeneratorn och varsin laddare för bobatterierna.
    Sen vore det f-n om det skulle bli energibrist..:D
    Nu laddas bo-och fordonsbatteri parallellt. Inte bra, olika ackar med olika karakteristik.
    Fundera fortf på HUR... men har nog avskrivit att modda nån laddare "som finns", blir nog nån step up från fordons-12V och sen ett par hembyggda laddare efter den..
    MPPT-burk för solcellerna.
    Tror jag....
     
  18. SM6VVG

    SM6VVG Well-Known Member

    Ctek har någon rolig sak, solceller, vind, bilgeneratur. Ta en titt på deras hemsida www.ctek.com

    D250 etc
     

Share This Page