Mottagare GEC BRT 402 S

Discussion in 'Nybörjare' started by Cobra, Mar 5, 2017.

Tags:
  1. Cobra

    Cobra Active Member

    Tack, som väl är har jag några gamla glödlampor liggande. Verkar svårare att hitta en vridtransformator:)
     
  2. Cobra

    Cobra Active Member

     
  3. Cobra

    Cobra Active Member

    Hej!
    Ok, låter bra att de trots allt finns rör någonstans där ute. Får börja kolla på kondensatorer etc. och sen glödlampan så får vi se vad som behövs senare. Märklintrafon verkar intressant, gäller då att hitta en trafo av rätt typ bara, men ett bra tips.
     
  4. SM6OID

    SM6OID Well-Known Member

    Som parantes, lösningen med Märklintrafo duger inte för din BRT.
    Den är sugen på bra mycket mer kräm.

    Eller, nja...
    Alltså, med lämplig transformator kan du väl få till si så där 100 V i vart fall, det kan funka för att se om det finns några tvärkortisar.

    Ärligt talat, en glödlampa, eller rättare, flera glödlampor är en väl så god lösning.
    Tänk på att när man använder denna metoden på apparater som är rörbestyckade rakt igenom, så kan man bli lite lurad...
    Först, om man drar på en väldigt låg spänning så får man i princip bara en indikation på om nättransformatorn är "relativt OK".
    Likriktarrören(et) är kanske inte varmt nog för att göra sitt jobb, så att ha spänningsmata radion med 30 V i två dygn gör nog inte så mycket nytta.

    Sedan får man hålla koll på strömmen allteftersom rören blir varma, svårt att förklara allt man skall fundera och observera över.
    I vissa fall gör jag så att jag löder loss anslutningar till elektrolyter och reformerar dem separat.
    Beroende på hur länge apparaten varit ur drift och vilken typ av kondingar det är.

    I ditt fall, det finns nog ingen anledning att gå till överdrift.
    En sak som verkar given, men kan missas, kolla att apparaten är kopplad för rätt nätspänning...
     
    Cobra likes this.
  5. SM4FPD

    SM4FPD Well-Known Member

    Faktum är att glödlampor är en bra typ av komponent för många applikationer, förutom att skapa ljus då.
    För 220 V (230 V) glödljuskällor är nämnda appar ett bra sätt att använda dem. Jag har byggt en LUX-mätare och då kn man använda "klassiska" glödlampor 60 och 100 W för kalibrering då de ger ett någorlunda känt ljus på ett visst avstånd.
    Att sätta en glödlampa i sladdlampan och krypa under bilen är dock dömt att misslyckas, man blir bara sur när den slocknar efter minsta lilla slag.
    För 6, 12 och 24 V lampor skall vi se dem som järntrådsmotstånd, dvs strömregulatorer. Synnerligen lämpliga för att reglera strömmen vid laddning av NiCad och NiMeH accar. Glödlampor är användbar även för urladdningsprov av accar. Just nu testar jag att göra kapacitesprov på Gel batterier. Ett 16 Ah batteri och lampan är en 12 V 10 W Ba15s, som då drar c:a 0,7 A.
    Så var rädd om era gamla glödlampor och se dem som komponents i framtiden.

    De
    SM4FPD
     
    Cobra likes this.
  6. SA0BUX

    SA0BUX Old Member

    En video från Mr Carlson's lab där han visar sin
    Big Dim Bulb Tester with Variac and Isolation Transformer
     
    Cobra likes this.
  7. Cobra

    Cobra Active Member

     
  8. Cobra

    Cobra Active Member

    Ok, tack. Då får det bli 2 glödlampor och se vilken spänning det ger och om det ser ut att vara problem. Funderade faktiskt just på att ta ur elektrolyterna men får se hur det blir.
     
  9. Cobra

    Cobra Active Member

     
  10. Cobra

    Cobra Active Member

    Intressant, ständigt nya saker att lära:)
     
  11. Cobra

    Cobra Active Member

     
  12. Cobra

    Cobra Active Member

    Perfekt förklaring tackar. Bara att sätta igång:)
     

Share This Page