Olaglig APRS trafik

SM4IHY

Well-Known Member
En mycket stor del av landets segelflygplan sänder nu aprs information på en frekvens som är exklusiv för amatörradio. Det är säkert bara en promille av piloterna som har amatörradiolicens varför den mesta trafiken är olaglig.
Är det inte hög tid att försöka få stopp på verksamheten innan den sprider sig till taxi, åkerier, budbilar mm. Om sådan här verksamhet får fotfäste så kan det leda till att 2 meters bandet ej längre blir exlusivt upplåtet för oss radioamatörer.
 
Trafiken är inte alls olaglig. Om man tittar på trafiken, ser man att varje station identifierar sig som den ska med jämna mellanrum. Och obemannade stationer är väldigt vanliga inom APRS.

73 de SM6VYF/Arne
 
VYF har tyvärr rätt under förutsättning att det finns någon signalansvarig som tillåter att hans signal(er) används av icke radioamatör(er) och är beredd att ta ansvar för trafiken som bedrivs av denne/dessa.

Våra nuvarande amatörradioföreskrifter är urvattnade jämfört med den gamla B:90

Praxis är dock fortfarande att den som använder en amatörradiostation skall ha ett giltigt amatörradiocertifikat som genom undantagsbestämmelserna ger vederbörande rätt att sända.

En ansvarsfull radioamatör skulle nog aldrig ens komma på tanken att låna ut sin egen anropssignal till segelflygare eller andra personer som inte innehar amatöradiocertifikat.

Att det sedan finns en och annan oansvarig amatör som inte förstår bättre utan istället propagerar för att med alla medel förstöra och montera ner amatörradiohobbyn, det tycker jag för min del är skamligt.

/Bengt
 
Är jag överkänslig som blir irriterad på att ett amatörradioband förorenas av icke amatörtrafik?
 
Hela den här utvecklingen är början på det sluttande plan vilket slutar med att amatörradion kommer att förlora sina frekvensband.

Eftersom radioamatörerna inte längre betalar några tillståndsavgifter blir det i praktiken omöjligt att försvara frekvensområdena via myndigheterna, och ännu svårare blir det när olika former av "kreativ bokföring" som går ut på att låna ut anropssignaler används.

De radioamatörer som medverkar till detta är antagligen inte medvetna om konsekvenserna.

Specialfallet segelflygare är särskilt intressant, eftersom där kan det överhuvudtaget inte förekomma att någon "radiotrafikansvarig" på marken kan ta över ansvaret för sändningarna från flygplanet eller låna ut sin anropssignal till det.

Radioreglementet, artikel 36, innehåller följande passus om radiosändare ombord på flygplan:

"ARTICLE 36

Authority of the person responsible for the station

36.1 § 1 The service of a mobile station is placed under the supreme authority of the
person responsible for the aircraft or other vehicle carrying the mobile station.

36.2 § 2 The person holding this authority shall require that each operator comply
with these Regulations and that the mobile station for which the operator is responsible is used, at all times, in accordance with these Regulations."


Piloten, i sin roll som befälhavare, har därmed ansvaret för alla radiosändningar.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
En oroväckande utveckling men...

Om man gör en sökning på nätet hittar man flera radioamatörer vars signal finns angivet i detta sammanhang.
Kanske ska vi låta dom komma till tals.

Nu är det på det lilla viset att även jag är segelflygare, visserligen inte aktiv för närvarande men jag vet och förstår att det är väldigt attraktivt att med hjälp av APRS kunna följa segelplanen vid t.ex. en tävling.

Vid en tävling....kanske är ett fåtal av deltagarna i bästa fall är licensierade radioamatörer, inte bra!

Jag hittade SM5VDU och SM0ZBQ när jag sökte på nätet, alltså oficiell info på nätet.

Tyvärr har Ham-klubbarna lagt ut info om hur man gör för att koppla ihop en GPS-modul med en bärbar 2m station.

/Micke
 
Borde inte det innebära att de riskerar sitt eget flygradiocert och därmed även att få flygförbud?

Om det fanns en sådan koppling så har du rätt.
Inget flygradiocert=inget flygcert.
Men vilken myndighet ska övervaka detta?

/Micke
 
Är jag överkänslig som blir irriterad på att ett amatörradioband förorenas av icke amatörtrafik?

Nej du är inte överkänslig eller så är även jag överkänslig.

För att hålla kvar vid segelflyg...
Jag vet att även modellsegelflygarna har höjdrapporterande utrustning i sina modellplan.
Dom sänder på 433,XXMHz
Vi har förtur på dessa frekvenser.

/Micke
 
Fotnot 5.280 reglerar användningen av 433,92 MHz +/- 0,2 % för t.ex. korthållsdatalänkar.

"5.280 In Germany, Austria, Bosnia and Herzegovina, Croatia, The Former Yugoslav Republic of
Macedonia, Liechtenstein, Montenegro, Portugal, Serbia, Slovenia and Switzerland, the band 433.05-434.79 MHz
(centre frequency 433.92 MHz) is designated for industrial, scientific and medical (ISM) applications.
Radiocommunication services of these countries operating within this band must accept harmful interference which
may be caused by these applications. ISM equipment operating in this band is subject to the provisions of No. 15.13.
(WRC-07)
"

Observera att Sverige inte finns med bland de uppräknade länderna. Att använda 433,92 MHz för något som helst ISM-ändamål här är därför formellt inte tillåtet. Att "branschen" och PTS struntat i saken är en helt annan historia.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Trafiken är inte alls olaglig. Om man tittar på trafiken, ser man att varje station identifierar sig som den ska med jämna mellanrum. Och obemannade stationer är väldigt vanliga inom APRS.

73 de SM6VYF/Arne

Så då räcker det med att varje station identifierar sig med en amatörsignal?
Med andra ord kan hela min familj bli aktiva på banden genom att använda min signal?

Det blir ju riktigt smidigt när man är ute på semester. Ungarna får var sin 2-metersapparat och använder min signal med ett tillägg (-1, -2 o.s.v.).
Kanonbra.
Räckvidden blir ju dessutom jättebra då vi kan använda oss av repeatrar, vilka ju numera finns i överflöd.
Kanske jag skulle låna ut min signal till hela kommunen, så att amatörradion kan få ett rejält uppsving lokalt.

Hmm....... det verkar som att något inte stämmer här.....
 
Hmm....... det verkar som att något inte stämmer här.....

Helt riktigt, internationella regler (t.ex. artikel 1.56 och artikel 19.2, vilken behandlar vilseledande användning av anropssignaler) och "sunt förnuft" säger att man inte kan göra så. Dock har de svenska reglerna urvattnats till den "milda grad" att sådana överträdelser inte längre kan beivras.

Blir detta vanligt rör vi oss på "minerad mark"...

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Detta var väl uppe i SSAs forum i en lång debatt som till slut gjorde att flera inlägg raderades i ett svep? Minns jag rätt att SSAs styrelse ansåg att det inte var något att agera emot, möjligtvis om någon medlem tog tag i det och samlade in information...?

Eric SA5BKE
 
Last edited:
Detta är, vad jag fått erfarit av, ett MYCKET INFEKTERAT ämne!
Larmade om detta redan för flera år sedan när de första flugplanen och balongerna kom i luften med APRS. Fick inget gehör från SSA's APRS-funktionär.
Jag har även tagit upp det med en styrelselemedlem i SSA men inte fått någon respons från det hållet heller!!!!!!
Föreslog samtidigt att jag skulle använda bilnumret som identifikation och sm6mfa i infotexten, men så kunde man inte göra blev svaret!!!???
Detta helt analogt med flygplansregistreringsnummer som identifiering och ev. amatörsignal infotexten.
Det finns, enligt rykte, digipeateransvariga som har filtrerat bort dessa flygande pirater. Finns bara kunskapen och viljan är det inte omöjligt att göra detta.

/Kenth
 
Last edited:
Ja inte vet jag om det är något STORT problem att det finns ett 30-tal segelflygare som aktiverar APRS-frekvensen några timmar ett fåtal dagar/år.
Problemet är väl snarare principen om att de "lånar frekvensen". Tidigare hade det möjligen varit åtalbart, idag fullständigt riskfritt.
Vore det inte bättre att uppmuntra detta fåtal användare att experimentera mera, men att göra det som en del i vår verksamhet?

Jag ser större problem med undermånlig hemelektronik som importeras i 10-tusental och stör åtminstone hälften av alla aktiva amatörer.
 
Den som har kontroll över APRS-funktionen kan väl stänga ner när det förekommer en segelflygtävling i landet.
Har segelflygarna räknat med denna funktion under tävlingen så lär dom bli besvikna.

Inte vet jag om det går att någon vecka under året stänga ner funktionen i samband med segelflygtävling.

/Micke
 
Ja inte vet jag om det är något STORT problem att det finns ett 30-tal segelflygare som aktiverar APRS-frekvensen några timmar ett fåtal dagar/år.
Problemet är väl snarare principen om att de "lånar frekvensen". Tidigare hade det möjligen varit åtalbart, idag fullständigt riskfritt.

Ifall man inte bekymrar sig om att amatörerna på sikt kommer att förlora frekvensbanden går det utmärkt att fortsätta på den inslagna vägen.

Amatörbanden blir då, likt PR-bandet och andra ISM-frekvenser, någon form av elektronisk allmänning där de verksamheter som inte vill betala spektrumavgifter eller uppfylla andra krav och bestämmelser kommer att hålla till.

Det är, tyvärr, en spridd vanföreställning att man på något sätt "hjälper" amatörradion när hårdvalutan radiospektrum lånas ut till orelaterade verksamheter vilka, om de är så betydelsefulla som de påstår, borde se till att ha egna tilldelningar.

Ett farligt prejudikat riskerar att skapas genom sådant agerande.

Vi som är konventionella nog att anse att amatörradio ska bedrivas i de former som finns fastslagna i internationella regler och sedvänjor kommer att bli de stora förlorarna i ett sådant spel.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Det är inget stort problem i dag men kan bli det i framtiden om vi inte stämmer i bäcken.
Nästa gång kanske det är tex. DHL som kommer på att det är ett billigt sätt ätt styra sina budbilar via våra repeatrar.

Vi måste vara rädda om de frekvensband som vi har exklusivt. Segelflygarna skulle tex. kunna använda 155MHz i stället.

Om det är ok att agera som SA5UF så skulle ju SSA kunna dela ut sin klubbsignal till hela sveriges befolknig. SK0SSA-1 upp till SK0SSA-9000000 I sverige behövs då inga prov för att få nyttja amatörbanden! Detta visar väl det orimliga i det hela.
 
Om det är ok att agera som SA5UF så skulle ju SSA kunna dela ut sin klubbsignal till hela sveriges befolknig. SK0SSA-1 upp till SK0SSA-9000000 I sverige behövs då inga prov för att få nyttja amatörbanden! Detta visar väl det orimliga i det hela.

Man har redan börjat på sina håll.
Läs denna länk och dra egna slutsatser...

SK7MQ - Föreningen Österlens Sändaramatörer

Själv undrar jag vilka lagrum som möjliggör sådant.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Back
Top