Yaesu G-1000DXC

Discussion in 'Antenner och master' started by igge, Nov 17, 2014.

  1. igge

    igge Well-Known Member

    Rotorproblem
    Min rotor är besvärlig, den har pippi på att fastna och inte går att köra i högervarv. Om jag backar några grader så går den igen.
    Jag har plockat isär rotorn en gång utan att finna några felindikationer på gränslägesbrytarna, ej heller på dioderna.
    Nu häromsistens så körde jag rotorn till ändläget i V-varv och sen var det tvärstopp. Hjälpte inte med att lägga spänningen direkt på stift 4 o 5 och polvända.
    Plockade ned den och kollade allt igen och vips så fungerade den till idag då den vägrade köra högervarv. Jag "backade" några grader och så går den i högervarv igen!?!
    Jag börjar misstänka bromsen, varför bara då i högervarv?
    Innan jag river hela växelpaketet tänkte jag fråga om någon här på forumet har haft liknande problem?
    Tacksam för alla goda råd.

    Snurrig radioamatör
     
  2. SM6FUD

    SM6FUD Well-Known Member

    När motorn sitter med topprör monterat brukar just den här typen av fel bero på att det kärvar någonstans. Jag har flera gånger varit ute för precis detta och samtliga tillfällen har berott på att ett stödlager (GC-xxx) har varit orsaken.

    Du kanske inte har något stöd för ditt maströr?

    Du bör bänk-köra både motor och manöver i kontrollerad miljö...på bänken.
     
  3. igge

    igge Well-Known Member

    Rotorn är monterad i en mast och röret har en bussning i toppen.
    Rotorn är provkörd i bänk utan last och med dryga 100 kg belastning. Inget fel då.
    Demonterar jag rotron så kvarstår felet tills jag plockat isär den utan att hitta något konstigt.
    Sen går rotorn igen i flera veckor/månader och så uppstår samma symptom, högervarvet går icke.
    Kan inte mäta eller se några kallödningar.
    Fattar inget
     
  4. SM0O

    SM0O Well-Known Member

    Slitna lagerbanor eller bussningar som slitits ut och blivit något ovala till formen
    vilket gör att axeln lägger sig pyttelite snett och kärvar i vid högergång efter
    ett tag ? Alternativt kuggar som inte har raka tänder utan som är aningen tiltade ?
     
  5. igge

    igge Well-Known Member

    Nu har rotorn stannat igen och det åt bägge hållen!
    Jag har demonterat rotorn och det finns inget fel på mikrobrytarna, armen ligger löst och fint där samt att brytarna är inte aktiverade.
    När jag lyfte ur själva motorenheten så hoppade den igång.
    Jag ser inga kallödningar eller andra glappkontakter.
    Vet inte hur jag skall felsöka vidare?
    Någon här som har erfarenhet eller kan ge mig några, väl behövda goda råd.
     
  6. SM6FUD

    SM6FUD Well-Known Member

    Klipp av 10-15 cm av styrkabeln och återmontera kontakten vid motorenheten.
    Du har dålig kontakt.
    Eftersom alltsammans verkligen kan fungera men ibland inte gör det så återstår endast en orsak: kontaktproblem.
    Om det är den originalkabeln som följde med rotorn (alla rotorer levereras dock inte med originalkabeln) så ska du vara medveten om att den inte är fuktsäker. Jag har haft mycket problem med just den saken. Skitkabel är det.
     
  7. igge

    igge Well-Known Member

    Tack för förslaget SM6FUD.
    Ditt förslag låter rimligt. Visserligen mätte jag spänningen i rotorn och fick fram dryga 22 V. Alla kablar involverade. Jag hade misstankar på just spänningsfall.
    Nu sitter den uppe i masten igen och fungerar för tillfället.
    Det är inköpt kabel för ändamålet.
    Jag har också mätt spänningen före demoleringen i både skarvkontakt och kontakten uppe i rotorn som gav 22 V.
    Börjar misstänka allt annat än mekaniska problem om det inte sitter i motorn?
    Nu funkar den och sen får vi se vid nästa tvärstopp.
    Än en gång, tack.
     
  8. SM2OWW

    SM2OWW Well-Known Member

    Montera in en amperemeter på motorns gemensamma ledning och kolla om det går någon ström när det tar stopp.
     
  9. igge

    igge Well-Known Member

    SM2OWW tack för idéen. Jag har tänkt så också men då gick rotorn när jag försökte.
    Kanske man kan mäta strömmen på 220 V sidan. Det borde ju ge en fingervisning om man kollar nu som referens när allt fungerar och sedan när mackapären har tvärnitat.
    Vad tror du Krister om det?
     
  10. SM2OWW

    SM2OWW Well-Known Member

    Det går nog att mäta på såväl nätsidan som rotor-sidan, själv skulle jag nog tagit ett visarinstrument och satt det på "common" till rotor-motorn, då har man ett instrument som inte går in i sparläge eller som drar slut på batteri.
     
  11. igge

    igge Well-Known Member

    Nu står skiten still igen!
    Jag har dubblerat motorkablarna.
    Backade rotorn tills gränsläget slog ifrån så nu står den och pekar rätt mot norr. Kallt är det också så det får vara några veckor till.
    Jag har inte mätt strömförbrukningen ännu men skall göra det när jag tycker vädret är tilltalande.
     
  12. SM0APK

    SM0APK Gamling

    På min rotor - av ett annat fabrikat - hände det då och då att ena gränslägesbrytaren inte slöt ordentligt så det blev ingen rotation, men efter några dagar kunde den gå OK igen.
    (Numera har den avsomnat totalt och jag klarar inte längre att klättra upp på taket och försöka fixa den.)
     
  13. igge

    igge Well-Known Member

    Ett misstänkt fel som jag har uteslutit via ohm-mätning och idogt pillande på microbrytarna, både försiktigt och med accentuerad kraft.
    Jag misstänkte lagerbanorna ett tag men uteslöt det. Jag har mina onda aningar om att felet sitter i bromsen. Men varför bara i högervarv?
    Backa och prova, backa och prova flera ggr och så, vips så går den igen. Men denna gången räckte inte vänstervarvet till utan gränsläget slog till och sitter allt fast.
    Det finns visserligen ett håll den kan gå åt -ner till verkstan samt att jag också börjar att dra mig för klätterarbeten. Har liksom fått nog av att hänga armkrok i master på gungande båtar.
     
  14. SM7NTJ

    SM7NTJ Well-Known Member

    Hej
    Jag har tagit en titt på kopplingsschemat för rotorn och har ett par förslag att testa.

    Börja med att vrida upp speedkontrollen till max

    Mät spänningen, DC, ut från manöverboxens kontakt till motorn, stift 4 och 5.
    Detta för att avgöra om reläet för fram back i kontrollboxen är ok.
    Plus och minus kommer att skifta plats när du kör höger eller vänster

    Dels utan belastning, inkopplad rotorkabel, du ska då få lika stor maximal spänning, både vid höger- och vänsterkörning.
    (Du kan även testa samma sak med ett motstånd på runt 100 ohm inkopplat istället för motorn)

    Dels med belastning, rotorkabeln inkopplad.
    Är motorn helt frisk och roterar så ska spänningen vara ungefär lika stor i båda fallen.
    Har du problem med ett gränsläge eller motorn kommer även detta att synas på spänningen.

    Vem vet? Du kanske inte behöver klättra upp i masten om det är kontrollboxen som busar:)

    73 de SM7NTJ Lorentz
     
  15. igge

    igge Well-Known Member

    Skall testa detta under kvällen. Återkommer
    Tack för förslaget.
    mvh
    Igge
     
  16. igge

    igge Well-Known Member

    Nu har jag mätt på kontakten

    Rotorn bortkopplad
    23,8 V plus/minus i bägge riktningarna.

    Rotor inkopplad
    23,8 V i vänstervarv, gränsläget aktiverat.
    22,0 V i högervarv, rotorn sitter fast

    Summa summarum är att något krånglar i rotorn, så nästa steg blir att plocka ned den. Jag skall först lyfta av vikten med maströr och antenn från rotorn, MACO SY-36 vilket inte är övervikt och testa.
    Det skulle om den går skvallra om lagerhaveri någonstans eller kuggar. Sen åker hela rotorn ned igen för okulärbesiktning.

    Jag har en kamrat med samma problem, han får backa några grader så släpper det. Kanske fler med samma problematik?
     
  17. SM7NTJ

    SM7NTJ Well-Known Member

    Bra då verkar manöverboxen fungera som den ska.
    Om det hade varit större skillnader i spänning så hade du kanske sluppit höjdarbete och bara behövt byta manöverboxens dubbelrelä som sköter omkopplingen mellan fram och back.
    Jag Googlade efter din felbeskrivning översatt till engelska med ett par olika varianter av stavning och hittade dels en SM5 amatör med problem, och dels en hemsida med text som sa att det var känt att det fabrikatet krånglade. Men ingen av länkarna på den hemsidan handlade om din modell av rotor.

    Däremot fanns det bilder som visade trasiga växellådor med spräckta kugghjul och kugghjul som släppt från axlar vilket tillsammans med din mätning pekar på att du tyvärr har ett mekaniskt fel.

    I vissa fall verkar det finnas reservdelar till rimliga priser, i andra fall verkar det billigare att köpa ny rotor än att köpa reservdelar.

    Lycka till med reparationen.
    73 de SM7NTJ Lorentz
     
  18. igge

    igge Well-Known Member

    Tack för svar alla.
    Jag har haft rotorn nere och inspekterad två gånger. Kunde inte se något mekaniks fel vare sig på kuggar eller vid ohm-mätning. Dioder, gränslägesbrytare är ok.
    Det enda som jag kan tänka mig är om det är något fel i motorn som jag antar har en broms inuti sig. Vid andra liknande motorer med broms har felet varit i just bromsen.
    Sen är det mycket svårt att felsöka när grejorna fungerar efter demontering från masten.
    En stark misstanke har varit lagerbanorna men då skulle rotorn visat upp samma felsymptom vid vertikal belastning med dryga 100 kg i provbänken.
    Det skall bli spännande att se om jag kan sätta fingret på felet när vädret tillåter mig klättra i masten utan handskar. Bit för bit skall jag demontera och provköra för att slutligen plocka isär rotorn.
    Dyra pengar att byta ut rotorn och då återstår frågan, skall jag ha samma märke eller byta till något annat? Jag hade googlat runt och kommit fram till att Yaesu var en väl renommerad rotor i den prisklassen. Kanske någon här som kan rekommendera en bra och prisvärd rotor?
     
  19. igge

    igge Well-Known Member

  20. igge

    igge Well-Known Member

    Tror mig förstå problemet nu!
    Det är antagligen i Pos 56 Brake Drum som problemet står att finna. Det blir att plocka ned hela härligheten.
    Återkommer när jag satt fingret på felet.
     

Share This Page