144/432

igge

Well-Known Member
Jag har kollat runt lite och letat efter en 2-metersrigg.
Jag kan inte hitta någon stationär utan de jag sett är för MC eller bil.
Jag letar efter en stationär med inbyggt PS.
Kan någon hjälpa mig i Internet-djungeln.
 
RigPix
Det var nytt för mig. här kan jag se alla riggar.
Bra!
Tackar o bockar
 
Igge, idag är det inte så vanligt med stationära VHF och UHF riggar, de skulle bli mycket dyra, på RIG PIX ser du exvis IC-211, 251, etc vilka var extremt dyra med dagens pengar mätt.
Idag vill folk ha riggar med fler band exvis både HF, 50 MHz och 144 432 MHz på en gång, samt mobilmöjlighet ändå. Samt inbyggd elbugg.....

En vanlig rigg för att köra seriös 144 MHz låga delen Aurora och SSB är IC-706 eller IC-7000, på köpet får man då HF med 50 MHz. Visst kan man vända på det och säga att en IC-706all är en HF rigg där du på köpet får all mode på VHF och UHF.

En populär all mode för VHF och UHF är IC-910, som då är en stationär radio.

Förr krävdes ju större utrymme för att få plats med eleektroniken och riggfarnan blev av det skälet stationära. Men idag går det att minityrisera på ett annat sättt och med det följer faktiskt oxo fördelar i form av prestanda livslängd mindre trimpunkter etc.

En del av vår hobby är ju att meka, bygga, modifiera och det kan vara kul att renovera något äldre lite större. Äldre grejer behöver oxo mer underhåll.

Sen är ju frågan om du med stationär menar att den skall vara stor och lättmanövrerbar, eller att den helt enkelt skall vara en imponator med många stora kranar etc.
 
Jag tänkte börja med 2-meter och sedan bygga ut med olika riggar, men jag ser nu att det är bättre att satsa på en som har allt.
Så nu börjar jag fundera på en IC-7400.
Är det någon som har erfarenhet av den?
 
Icom eller Yaesu eller något annat fabrikat, smaken är som röven klöven som vi säger där jag kommer i från :)

Jag har haft (och har) mest Yaesu och dom är jag jättenöjd med. Kolla, kläm och känn på massa olika riggar och fabrikat, personligen tycker jag du ska kolla på Yaesu FT-897 (160m-70cm all mode) Det är en riktigt kompetent portabel basstation men enormt tillbehörsprogram. Priserna varierar dock från handlare till handlare så det kan löna sig att surfa runt lite.

Jag har haft en 897'a själv men bytte bort den (ångrar det som fan). Ska köpa en ny så fort ekonomin tillåter med autotuner och internt nätaggregat... Jag tycker den maskinen är suverän och otroligt prisvärd... :)
 
Last edited:
Back
Top