Activ antenn

SM6FPG

Fritidskonsulent
Efter att jag fått upp min LW upp på bra höjd och över hustaken med lite marginaler, så minskade störningdimman markant i förhållande till en LW hängde mellan husen.

Dock är min förhoppning att om möjligt ytterligare förbättra möjligheten att höra de svara dx.en.

Några tips har jag fått, bandpassfilter, aktiv antenn.

På min K2:a har jag möjlighet till en separat rx-antenn, vilket skulle göra det möjligt att bygga bandpassfilter med lite enklare material, då ingen effekt skall löpa igenom och koppla det hela till en aktiv antenn.

Active Loop Antenna ALA1530 reduces local interference on shortwave, medium wave, long wave har fått en hel del lovord att fungera bra. Finns för utomhusbruk och jag skulle mycket väl kunna montera den på taket. Men det har påpekats att den fungerar bättre på lägre höjd, även inomhus skall vara möjligt även om jag tvivlar på det.

Är jag inne på rätt väg eller finns det andra tankar att beakta i jakten på en tystare situation på banden?

73 de SM6FPG / Bosse
 
CITAT: Är jag inne på rätt väg eller finns det andra tankar att beakta i jakten på en tystare situation på banden?

Har du möjlighet att prova en aktiv antenn så gör ett försök, kanske störningarna är tillräckligt svaga ovanför hustaket.
Personligen har jag svårt att tänka mej att en aktiv antenn kan vara bättre än en passiv antenn som är gjord efter konstens alla regler och anpassad efter den aktuella frekvensen. En aktiv antenn är vad jag förstår en sorts nödlösning för dem som inte kan ha något annat. Men det finns säker de som har en annan åsikt...
/Ingvar
 
Last edited:
Nu är ju problemet att jag har en LW och den kan väl knappast anses vara anpassad efter frekvensen, enbart anpassad via en tuner till TX.

Det är ofta det råd man får att göra en anpassad antenn, men när man bor som jag, i en lägenhet får man vara glad att man överhuvudtaget får upp något.

Ersättningen skulle då vara att jag gör en ändmatad halvvågare, men då får jag inrikta mig på ett band i taget, men möjligen får jag en tystare antenn.

Det måste väl anses som slöseri att köpa en aktiv antenn på vinst och förlust, därav min fråga om min tanke är en framkomlig väg.
Är medveten om att det antagligen ingen som kan ge svar eller så anses frågeställningen inte som relevant.

Men tack Ingvar för ditt svar.

/Bosse
 
När det gäller störningar som beror på närfält så brukar loop-antenner vara mycket "tystare".
Detta beror på att det magnetiska induktionsfältet (H-fältkomponenten) är mycket svagare än det elektrostatiska (E-fältkomponenten), och en riktigt gjord loop-antenn är dessutom nästan helt okänslig för elektrostatiska närfält.

En "longwire" påverkas olika av störfält, beroende på om den är ström- eller spänningsmatad. Den strömmatade (= låg impedans i matningspunkten) har mindre påverkan av E-fält, medan den spänningsmatade (= hög impedans i matningspunkten) påverkas mera.

Betänk att störningsnivån i närfältet avtar med avståndet upphöjt till 6, så det kan löna sig att flytta antennen även bara några meter.

Bandpassfilter som kopplas efter en aktiv antenn som tar upp E-fältkomponenten (= alla aktiva "sprötantenner") har ingen nämnvärd inverkan på störmiljön.

En aktiv skärmad loop-antenn kommer sannolikt att förbättra störmiljön påtagligt, i synnerhet om den monteras utomhus så långt från el-ledningar som möjligt. Dessutom har den ett mått av riktverkan, så det finns en möjlighet att "nolla ut" störkällor genom att ändra orienteringen på loopen.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Tack Karl-Arne!

Det svaret styrker min tro att en aktiv antenn kan hjälpa mig att minska störningdimman.

73 de SM6FPG / Bosse
 
Back
Top