Ändmatad trådantenn för 20, 18 och 15 m

Mja, så enkelt är det faktiskt inte, även om det så ligger i skrotbingen så är det fortfarande företagets egendom och inget man tar hem.

Så jag köper hellre i butik eller på nätet när jag behöver något.
 
Nej jag menade att jag har en bra junkbox att rota omkring i när jag behöver något speciellt till något projekt

mvh Lasse sm0ydo
 
Jag rotade runt bland artiklarna om hembyggda 1:9 un un och där framgick det att en 1:9 inte fungerade
på 80 meters bandet men på 20 meters bandet så gick det bra
och jag har byggt en till un un men jag kommer inte ihåg vilken omsättning den hade men jag har sett
på nätet 1:4 vad använder man den till?

sm0ydo
 
Jag rotade runt bland artiklarna om hembyggda 1:9 un un och där framgick det att en 1:9 inte fungerade
på 80 meters bandet men på 20 meters bandet så gick det bra
och jag har byggt en till un un men jag kommer inte ihåg vilken omsättning den hade men jag har sett
på nätet 1:4 vad använder man den till?

sm0ydo
hej enkelt svar 1:9 450 ohm
1:4 200 ohm
200 ohm till loop ant
450 ohm till longwire
mvh sm7nbo
 
Hej YDO,

Svaret på din fråga är, att man kan använda en 1:4 un-un till att anpassa en 50 ohms koax till en antenn som har en impedans, som är 4 ggr högre, alltså 200 ohm.

Och NBO har informerat oss om att
9 x 50 ohm = 450 ohm
4 x 50 ohm = 200 ohm

Men vilka antenner som har dessa impedanser beror bl a på vilket/vilka band det handlar om, hur långa antenndelarna är och hur högt upp de sitter. Därför går det inte att bara påstå att:
200 ohm = loop ant
450 ohm = longwire

Att blanda in en 9:1 un-un i en antennkonstruktion är oftast mindre seriöst.

Först måste man ha klart för sig om det ö h t behövs en balun i antennen. Annars kan man lätt hamna i det förvirrade tillstånd som beskrivs i kåseriet "Figge och balunerna" i QTC #10 2017 på sidan 50.

Följ sedan gärna det kloka bokråd som någon ger Figge där!

73,
Rolf
SM5MX
 
Hej YDO,

Svaret på din fråga är, att man kan använda en 1:4 un-un till att anpassa en 50 ohms koax till en antenn som har en impedans, som är 4 ggr högre, alltså 200 ohm.

Och NBO har informerat oss om att
9 x 50 ohm = 450 ohm
4 x 50 ohm = 200 ohm

Men vilka antenner som har dessa impedanser beror bl a på vilket/vilka band det handlar om, hur långa antenndelarna är och hur högt upp de sitter. Därför går det inte att bara påstå att:
200 ohm = loop ant
450 ohm = longwire

Att blanda in en 9:1 un-un i en antennkonstruktion är oftast mindre seriöst.

Först måste man ha klart för sig om det ö h t behövs en balun i antennen. Annars kan man lätt hamna i det förvirrade tillstånd som beskrivs i kåseriet "Figge och balunerna" i QTC #10 2017 på sidan 50.

Följ sedan gärna det kloka bokråd som någon ger Figge där!

73,
Rolf
SM5MX
ang balunen den ändrar sig inte
endast om den inte är kass (mättad )
sen kvitter det hur lang eller hur kort den ar
man kan mäta den innan bruk
om han skal köra alle band tror inte jag att 200 ohm räcker
min balun på 450 ohm räcker 80m-10m
men den är bredbandig, så fysisk har den ingen kontakt med antennen
obs där finns baluner för endast wire dom är inte vinklad på samma sätt.
noll tuner inga traps
men det talar inga amatörer om för här skal det vare hemligt
 
Varför inte en OCFD som används flitigt vid portabelbruk? Den kan konstrueras som ändmatad och kräver inget jordplan.
SWR är lågt på 80, 40, 20, 17, 12 och 10 m. Enligt trådens skapare finns t o m en skogsdunge inom räckhåll ! Har använt antennen flitigt i naturen och ofta slarvigt upphängd mellan grenar. Om träden inte står i linje får det bli som det kan -men den funkar ändå. Jag mäter alltid swr innan jag sätter igång men påverkas marginellt även när naturen får bestämma. Varför krångla till det med jordplan när man kan ha en "ändmatad dipol?". Antennen är i grunden en dipol som matas på ett finurligt vis genom coaxen. Läs vidare i QTC Nr 3 år 2013
/73 de SM0CUH / gammal SMFF áre
 
gammal SMFF áre
Hmm?
SMFF
Acronym Definition
SMFF Script Mathematical Formula Formatter
SMFF Santa Monica Film Festival (California)
SMFF Swedish Model Flying Federation
SMFF Southern Mongolian Freedom Federation
SMFF Southwark Multi Faith Forum (UK)

???

Hur vågar du!
Kom ihåg att OCFD är som en svordom här på HAM.se
 
Micke, jag har hängt här på forumet sedan 2004 och jag har då aldrig
sett att någon ondgjort över någon av dessa!

Operating Cash Flow Demand,
Ocean City Fire Department,
Oklahoma City Fire Department.

Så vad menar du egentligen???

OBS Ironi :)
 
Back
Top