Är konditionerna bättre nu?

Johan Persson

Well-Known Member
Har konditionerna blivit märkbart bättre nu, än vad dom var när vi var i botten av solcykeln för tre år sedan? Eller är dagens rymdväder fortfarande väldigt lugnt i förhållande till dom vi hade på 70 och 80-talen? Följer man spaceweather.com så verkar det som att solen är mycket aktivare åtminstone.

https://spaceweather.com/
 
Jag såg till och med norrsken häromdagen, i södra Sverige! Betyder det att 10/11m kanske är användbart i dessa tider?
 
Kollegan 700m norr om mej tog fina norrskensbilder från sin mast häromdan.
Ovanligt att det går att se från den här byhålan i västsverige. Jag har aldrig sett det..

Vad menar du med använda? Igår mitt på dagen kunde svenska röster långt bort , 10-15mil höras på 27MHz ssb med noll störningar. Framåt kvällen kom ’steka-fläsk’ brus på s3 och gjorde det bandet oanvändbart.
Häromdan körde jag över NewYork repeatern på 29MHz. Snabbt qso med en kollega 15km bort körde vi över den på svenska hihi.
Trots det ropades det friskt på oss efteråt.
Märkligt nog köres den rent bärvågstyrt utan subton eller annat.

Ifall du menar konditioner där det är full fart dygnet runt utom under en halvtimme mitt i natten så är vi inte där ännu.
 
JA och BY på 10m FT8 i går, 5w lw.

För tre fyra år sedan fick man vara nöjd om de högre banden var öppna på dagen, helt annorlunda nu :)
 
Alla kortvågsband, och VHF UHF band är alltid användbara.
Men med solens nya aktivitet i solcykel 25 har vi ofta överräckvidder, dvs vågutbredning över horionten och ofta till hela Europa och ibland mellan kontinenter .
Cykel 25 är nu c:a 3 år in, och cykeltiden är 11 år, maxet skulle då vara om 1,5 år dvs näst sommar.
Men uppgångstiden är ofta brantare så kanske vi har ett maximum redan i sommar, ett max som räcker ett antal år.
I sommar i kombination med sporadsika E-skikt.
det har redan varit många norrsken, starkare nu in i cykel 25.
Det viktiga är att försöka lyssna, vara igång och lära sig hur vågutnredningsfenomenen fungerar .
Studera solen , det finns många sajter med solparametrar.

Som sagt igång med radion bara.

SM4FPD
 
Precis, man får anpassa sig... ( Men i fredags var det för eländigt! )

VHF-intresserade har ju det bättre nu ;)

Alla kortvågsband, och VHF UHF band är alltid användbara.
Men med solens nya aktivitet i solcykel 25 har vi ofta överräckvidder, dvs vågutbredning över horionten och ofta till hela Europa och ibland mellan kontinenter .
Cykel 25 är nu c:a 3 år in, och cykeltiden är 11 år, maxet skulle då vara om 1,5 år dvs näst sommar.
Men uppgångstiden är ofta brantare så kanske vi har ett maximum redan i sommar, ett max som räcker ett antal år.
I sommar i kombination med sporadsika E-skikt.
det har redan varit många norrsken, starkare nu in i cykel 25.
Det viktiga är att försöka lyssna, vara igång och lära sig hur vågutnredningsfenomenen fungerar .
Studera solen , det finns många sajter med solparametrar.

Som sagt igång med radion bara.

SM4FPD
 
Back
Top