Allgon mittenfäste med Pl kontakt

SM0YDO

Well-Known Member
image.jpg Har ett Allgon mittenfäste till en antenn som jag har köpt någonstans för jättelängesedan
Men är det till någon speciell applikation eller ? Om man skulle göra sig en vertikalare för 2 meters bandet eller ?

Mvh sm0ydo
 
En allgon OD/allgon 410, designad för 27-470 MHz. Med rätt längd på radiatorerna så har du en fin antenn för 2M. Har tyvärr inget kapdiagram på denna så du får prova dig fram till rätt längd
 
Tack för svar och är det en pinne neråt radiator eller är det flera pinnar neråt som jordplan ?
 
Försökte goggla på den föreslagna modellbeteckningen på fästet men jag går bet jag hittar ingenting på nätet..

Sm0ydo
 
Jo antennfästet används till de flesta dipoler, vertikala.
Minns ej om mittfästet hr DC-kortslutning, vilket är bra för att skydda mot laddning och åks.
Med Ohm-metern tar du lätt reda på detta.
En fråga jag alltid ställde mig när jag såg den här antennen, är varför man kör obalanserat.
Dvs sprötet nedåt är direkt anslutet till koaxen skärm vilket ger RF-feedback.
En Choke skulle säkert göra sig bra på koaxen strax efter fästet.

SM4FPD
 
Jag har en påse med avstörnings block som man klämmer över koaxen för att stoppa rf bakvägen
Går dom att använda eller ?

SmOydo
 
Ring - ring, jag vill ha det där fästet, strunta i avstörningarna.. Och allt annat bjoller, jag vill bara det där fästet.. Jag hämtar det gratis på ditt QTH..

/Sven.
 
Ett utdrag från allgon katalogen från sjuttiotalet...20180501_212832.jpg
 

Attachments

  • 20180501_212832.jpg
    20180501_212832.jpg
    2 MB · Views: 16
Tack för utdraget ur Allgonkatalogen våglängden på 144 MHz bandet är inte så stor formeln
För våglängden tror jag var 300/144 för att få våglängden så ska man göra den en hel våglängd
Eller 1 / 4 våglängd rätt utav eller ?

Mvh Lasse sm0ydo
 
Last edited:
Varje spröt är en 1/4 våglängd som tillsammans bildar en 1/2 vågs dipol. Varje spröt blir ca. 0,5m ,men du prova dig fram till rätt längd.
 
Mittstycket påverkar det den totala längden på dom båda antennspröten tillsammans
Eller ?
 
Mittstycket påverkar knappast längden på spröten, längden bestämmer du med sågen.
Men man mäter varje kvartsvåg till en tänkt punkt i mitten på fästet.
Spröten blir vanligen c:a 95 procent av den teoretiska längden.
300/ f i MHz delat med fyra för att få en kvarting, dvs varje spröt.

De
SM4FPD.
 
Jag hade en antenn med ett sådant dipolfäste.
Efter några år på västkusten var det tämligen sönderkorroderat.
Isolatorn var också sprucken.

--> Bingen.

Men nu är vi på Östkusten, så det problemet är nog inte
så uttalat...

Har man orginal-kapningskurvorna tillgängliga
så blir kapningen lätt.

Att beräkna och kapa är ingen bra idé.
Glasfiberspröten som kom med fästet är visserligen
grova men innerledaren är tunn.
Fästet och ett maströr påverkar också.

Rekommenderas att man kapar och mäter RL mellan varje gång
med fästet monterat på närmsta maströr eller en "dummy".

När man är klar bör ändarna på glasfiberspröten doppas i någon tätande
lack/kemikalie.
 
Last edited:
Jag har inga glasfiberspröt att kapa men funderade på att köpa rostfria pinnar att kapa
Också har jag en metallsvarv för att göra övergångar i mässing med rostfria stoppskruvar
För att klämma fast dom rostfria pinnarna med tänkte jag.
 
Last edited:
0,5m aluminiumrör åt var sida om fästet och sedan kanske man får finlira på längden beroende var i frekvens swr-minimum hamnar och hur man önskar.
Rör med rätt diameter, godstjocklek, kan gängas invändigt och skruvas på fästet eller klämmas med slangklämma på gängerna..

/Sven.
 
Back
Top