Allgon mittenfäste med Pl kontakt

Hej funderade på att använda skarvmuttrar till gängstänger storlek M10 för övergång från
Mittstycket till antennspröten dvs dipolen kan det vara en bra idé eller ? Jag har sett
att dom har sådana på Biltema .

Mvh Lasse SM0YDO
 
Skarvmuttrar är elförzinkade och mittfästets gängor är i rostfritt stål det innebär att det kommer att uppstå galvanisk korrision och dålig kontakt efter en tid.
Skulle fungera teoretiskt om du vulkar (självvulkaniserande tejp) och lyckas få det lufttätt...
/ Janne
 
Ok googlade rumt på internet och det finns en firma på nätet som heter Wiberger som har
Rostfria mutterhysor i storlek M10 kollade oxå på Båtacenten och Biltema under båtdelar
Men hittade inga rostfria skarvhylsor .

Mvh sm0ydo
 
image.jpg Hej hittade rostfria skarvhylsor i M10 storlek på Sifvert Skruv i Västberga som gick att gänga på
Såhär vart det .Kan man fortsätta med alumium rör eller pinnar för att göra antennpinnarna eller?
 
Så här har jag använt mitt fäste, det blev nåt riktantennliknande riktat söderöver från mitt QTH. Har lagt lite kapkurvor i ett brev på väg till dig.
 

Attachments

  • 20181110_142401.jpg
    20181110_142401.jpg
    993,2 KB · Views: 49
Den har samma storlek som en HB9CV, men du har ju "fel" polarisation....;)
 
Återkopplar till ditt fina dipolfäste. - Du skulle kunna trä aluminiumrör utanpå skarvmuttrarna och fästa med slangklämma(såga först ett X i röränden) eller borra ett litet hål i aluröret och skarvmutter, gänga och dra en skruv igenom(inte ända ned till fästets gänga), så aluröret låses fast i skarvmutter. Sedan kan du kapa fler alurör av olika längd så du enkelt kan skifta för olika band - t.ex för 2m , 6m , 10m. Ju längre alurören blir så är det bra att "tapera", använda smalare rördiameter utåt. För 144Mhz så blir 2st alurör på 0,5m, ett på var sida om fästet, alldeles lagom. För 145Mhz (repeatersegmentet) 2st alurör på 0,495m(495mm). - Lycka till.

/Sven.
 
Back
Top