AM-sändningar??

mertzi

Member
Hej,
Jag är en verklig nybörjare och har nyligen snickrat ihop min första kristallmottagare. Tråkigt nog lyckades jag inte hitta något att lyssna på, så jag har fortfarande ingen aning om den fungerar eller inte. Jag har hittat ett par saker som jag vill förbättra i den nästa jag bygger, men till att börja med undrar jag vilka frekvenser det finns något att lyssna på i Stockholmsregionen? Vad som helst vore roligt att lyssna på som en bekräftelse på om den fungerar eller inte. Någon som vet vilken den starkaste signalen regionen är som jag borde sikta på att ta emot?

Jag bygger den från en germaniumdiod OA90/OA91 alternativt OA47, en eller flera trim kondensatorer 7-82pF, coils med koppartråd och en piezo-hörlur med 2000ohm.

Mycket tacksam för tips!!
 
Du är 10 år för sent ute.
Radio Luxemburg 1440 KHz har en ganska stark sändare och programmen är på tyska från RTL och Radio China International.
På dagen är det ganska tyst på hela mellanvågen, när det är mörkt eftermiddag till morgon går det bäst.
 
Ah det var det värsta! Såg en tutorial med någon brittisk äldre herre som visade hur det hela fungerade. Tänkte mig att det kanske skulle gå att lyssna på brittiska sändningar... Kan man inte komma in på mellanvågsbandet om man bara har en större spole, tunnare tråd och mer kapacitans i kretsen? Finns det något där att fånga upp? Vore så roligt att få något att fungera :p
 
1440 KHz ÄR mellanvåg. Du kanske menar långvåg? Där borde en tysk sändare på 177 KHz fungera.
Brittiska sändare är i huvudsak rätt lokala. En kristallmottagare är väldigt okänslig (dvs kräver starka sändare).
Ta en vanlig transistorradio med MW och LW och skruva runt efter starka stationer som du sen kan försöka få in med kristallmottagaren.

Du vet väl att du grovt kan beräkna frekvens om du vet spolens varv o dimension samt kondensatorns kapacitans?
 
Last edited:
Här i Sverige finns ingen sändare längre i drift, någon ligger väl i malpåse.

Men vänder man blicken mot den Europeiska kontinenten finns många i bruk runt om i Europa, både lokala, regionala och riks. Tyskland, Frankrike, östeuropa och inte minst de brittiska öarna,

Att det fungerade för den äldre brittiske gentelmannen beror på säkert att det finns ganska många mellanvågssändare även lokala i hans närhet, visserligen kanske färre än förr.

Mitt råd är att ta med dig kristallmottagaren ut på landet, bort från städerna och samhällena en kväll och prova.
Du har säkert någon vanlig transistorradio med FM och AM, ta med dig den samtidigt och jämför.
 
Som 12 åring och med ett nyfiket intresse för radio önskade jag mig en kristallmottagare.
Detta var tidigt 60 tal.
De fanns i Hobbyförlagets katalog, och Clas Olsson men var stora pengar för en liten veckopeng.
Vid en resa till Karlstad fanns de i en affär, en såg ut som en liten raket, och en som en liten dosa, lite större än en tändsticksask.
Det blev den som var som en låda. Och jodå den funkade utmärkt, utanför affären med antennen anslutet till ett järnstaket hördes Sveriges Radio. Lyckan var fulländad.
Nå, sen på kvällen vid hemkonsten till Hagfors, 10 mil norr, var den stendöd.
Sent omsider insåg jag att det fanns en lokal mellanvågssändare i Karlstad. Men inga fler i Värmland.
Det måste väl gå med större antenner försökte jag, och visst hördes konstiga ljud ibland.
Radio Moskva sände på Svenska, häftigt!!!!!
Snart fick jag rådet att sticka antennsladden in i ett vägguttag, och då hördes mer....
Rekomenderas ej av elsäkerhetskäl.... Försök hellre med en mycket lång antenn kanske 20, 50 eller 100 meter.

Så mertzi, du har mycket att göra inom radiohobbyn.. I Sverige finns inga mellanvågsändare.
Det gör det i USA och England fortfarande, och man kan med en riktig mottagare höra dem här.
Dock är det ju problem med förmågan att skilja på stationerna som är kristallmottagarens andra brist... den är bred....

Lycka till med radioexperimenten!!!

de
SM4FPD
 
Ännu roligare var det med riktiga kristaller i hållare som man satte en smal tråd mot med hjälp av en liten spak. Undrar om inte dom var bättre än en färdig germaniumdiod?

/Roland
 
Och jord. Eller hur -FPD ;-).

/Roland

Nej såklart. Undrar däremot ifall det går att jorda i vägguttaget eller inte. Tycker mig få helt andra resultat när jag gör det än när jag jordar på åskledare eller kallvattenledningen. Mycket mer surr... kan det vara något med väggströmmens 60hz? Eller ska det surra ordentligt? (Jag använder en liten förstärkarenhet till piezo-luren för att få höra något alls)
 
:D Morgontestning har avslöjat att hemmabygget fungerar! Lyckades plocka upp i alla fall en kanal på tyska. Ska försöka förlänga antennen, den var nog inte mer än ca 15 meter den här gången, svårt när man bor i lägenhet bara :( Ska nog försöka lägga in en decoupler konding också, se om det blir något klarare vad som sägs :p
 
Det är nog 50Hz eller övertoner från 50Hz som du hör.

Kan vara problem att hitta en motvikt/jord i en stadslägenhet.
Det du vill ha är maximal spänningskillnad mellan antenn/jord utan för mycket
störningar. Är stuprören av plåt och kan du enkelt ansluta din jordanslutning dem?

Ramantenn kanske kan vara värt att prova - då får du viss riktverkan.
 
Med rätt komponentval och rejäl utomhusantenn bör du kunna höra en hel del på mellanvåg kvällstid. För 20 år sedan fann jag att bästa spolen var en från en skrotad transistorradio, litztråd lindad i ett lager på papphylsa. Parallellkondensatorn var på 50 pF och avstämningen skedde genom att jag stack en kort bit ferritstav genom spolen. Antenn och jord anslöts till en kopplingslindning med 20 procent av huvudspolens varvtal. Att ansluta antennen till toppen av huvudspolen, som man kan se i en del beskrivningar, ger ingen selektivitet. Det är möjligt att en variabel spole i serie med antennledningen förbättrar lyssningen, där finns det plats för experiment. Den spolen kan justeras på samma sätt med skjutbar ferritstav så att antennen blir resonant på lyssningsfrekvensen. Jag använde gammaldags hörlurar med dosorna kopplade i serie för 4000 ohms impedans, ju högre desto bättre.

Lennart
 
Grymma tips, ska undersöka dem vidare!
Jag bor på sista våningen i ett långt hus, runda slängar 50 m. Har precis upptäckt att hängrännan verkar vara av plåt. Tror ni den kan fungera som antenn? Osäker på om stuprören går ner i marken eller inte i nuläget, men antar att om dem gör det så lär det inte fungera?
 
Oftast sitter det en utrensningsstos på alla stuprännor en dryg meter över marken, där löv, barr och annat sorteras ut.
Dessa är av plast och därmed är stuprören avisolerade. Funkar finfint ! Har kört radio på det viset själv när jag ville
vara anonym... :)
 
Schysst! Ska definitivt ta och pröva. Borde ju bli ungefär på det här viset (bor i mitten av huset)
http://www.qsl.net/va3iul/Antenna/Wire Antennas for Ham Radio/01-Tee Antenna.jpg

SM0KBW
Ramantenn kanske kan vara värt att prova - då får du viss riktverkan.

Har inte någon riktig koll på detta ännu. En ramantenn är vad jag förstår egentligen en spole med mycket stor diameter? Om jag ska använda en sådan, ska jag då byta spolen i filterkretsen mot ramantennen, eller ska jag behålla spolen och koppla in ramantennen innan både diod och filterkrets?

Här ett schema på kretsen som förklarar frågan.
Kristallradio.jpg

Bild på den fungerande kristallmottagaren :)
working radio_1.jpg
 

Attachments

  • working radio_1.jpg
    working radio_1.jpg
    957,3 KB · Views: 47
Last edited:
En ramantenn skulle ersätta din spole och avstämmas med en vridkondensator i parallell. Jag tror mer på hängrännan. Igår mätte jag på en papphylsespole av Philips fabrikat, den har 19 µH utan kärna och 140 µH med en ferritstav av samma längd som hylsan instoppad. Med en parallellkondensator på 220 pF blir det resonans från 900-1650 kHz där de starkaste sändarna torde finnas.
Tänk på att litztråd tack vare lägre förluster ger starkare signal och bättre selektivitet än enkel koppartråd. Kopplingsspolen lindas över den jordade delen av huvudspolen, genom att växla mellan 10 % och 20 % av huvudspolens varvtal hittar du en kompromiss mellan signalstyrka och selektivitet.

Lennart
 
Visst har Lennart rätt - en "riktig" antenn är det bästa, men en ramantenn kan lämna
relativt bra signalstyrkor även om den är liten i förhållande till våglängden, dessutom
har de en viss riktverkan vilket ger ytterligare en chans att få ner störningar.

Sök på "frame antenna", naturligtvis, så kommer du hitta en del information om hur
du kan bygga en sådan.
 
Back
Top