AM-sändningar??

mertzi

Member
Hej,
Jag är en verklig nybörjare och har nyligen snickrat ihop min första kristallmottagare. Tråkigt nog lyckades jag inte hitta något att lyssna på, så jag har fortfarande ingen aning om den fungerar eller inte. Jag har hittat ett par saker som jag vill förbättra i den nästa jag bygger, men till att börja med undrar jag vilka frekvenser det finns något att lyssna på i Stockholmsregionen? Vad som helst vore roligt att lyssna på som en bekräftelse på om den fungerar eller inte. Någon som vet vilken den starkaste signalen regionen är som jag borde sikta på att ta emot?

Jag bygger den från en germaniumdiod OA90/OA91 alternativt OA47, en eller flera trim kondensatorer 7-82pF, coils med koppartråd och en piezo-hörlur med 2000ohm.

Mycket tacksam för tips!!
 
Du är 10 år för sent ute.
Radio Luxemburg 1440 KHz har en ganska stark sändare och programmen är på tyska från RTL och Radio China International.
På dagen är det ganska tyst på hela mellanvågen, när det är mörkt eftermiddag till morgon går det bäst.
 
Ah det var det värsta! Såg en tutorial med någon brittisk äldre herre som visade hur det hela fungerade. Tänkte mig att det kanske skulle gå att lyssna på brittiska sändningar... Kan man inte komma in på mellanvågsbandet om man bara har en större spole, tunnare tråd och mer kapacitans i kretsen? Finns det något där att fånga upp? Vore så roligt att få något att fungera :p
 
1440 KHz ÄR mellanvåg. Du kanske menar långvåg? Där borde en tysk sändare på 177 KHz fungera.
Brittiska sändare är i huvudsak rätt lokala. En kristallmottagare är väldigt okänslig (dvs kräver starka sändare).
Ta en vanlig transistorradio med MW och LW och skruva runt efter starka stationer som du sen kan försöka få in med kristallmottagaren.

Du vet väl att du grovt kan beräkna frekvens om du vet spolens varv o dimension samt kondensatorns kapacitans?
 
Last edited:
Här i Sverige finns ingen sändare längre i drift, någon ligger väl i malpåse.