Amatörradio på 5 MHz. Så nu är det klart då?

SM0BRF

Well-Known Member
Uppsnappat på ett annat forum:

"A new 5 MHz International Allocation

NZART Members who have been monitoring the various Amateur Reflectors will know that the allocation of a 5 MHz band to amateurs passed its final hurdle on Wednesday. The Plenary approved the global allocation to amateurs of a 15 kHz band from 5351.5-5366.5 kHz on a secondary basis from January 2017. In most parts of the world, the international regulations will show a power limit of 15 watts e.i.r.p. but for Mexico the power limit will be 20 watts and South and Central America it will be 25 watts e.i.r.p"

/Roland
 
PTS har inte bestämt sig än om de 15 kHz kommer att implementeras i Sverige eftersom frekvensbandet inte passar så bra in i den svenska frekvensplanen. Som läget är just nu så kommer man förmodligen att fortsätta utfärda tillstånd för experimentsändare enligt ITU-RR Art 4.4.

UPDATE;

Enligt PTS gäller detta f n:

"Det nya bandet kommer inte att tilldelas i Sverige inom överskådlig tid utan det tidigare systemet med experimenttillstånd för fyra kanaler om 3 kHz vardera kommer att fortsätta tills vidare."
 
Last edited:
En vecka med fokus på 60 meter.

Jag var något ”mätt” på 80 och 160m och nyfiken på 5 MHz, det fick mig att ansöka om tillstånd för detta band. Det går snabbt att komma igång. PTS hanterar en ansökan betydligt snabbare än vad som är brukligt från en myndighet i Sverige, det tog bara någon dag.

5 MHz är ju inte något amatörband (ännu) men jag ville få en känsla för bandet. Här i SM får vi tillstånd att använda fyra kanaler a 3 KHz vardera och max.100 watt. Lite surt kan jag tycka då grannen några kilometer bort (Danmark) har tilldelat hela 200 KHz och 1000 watt. Och Norge har tilldelat 150 KHz. Ibland är faktiskt gräset lite grönare på andra sidan. Detta får mig att tänka, kan PTS övertygas om att dela upp Sverige i ”regioner” där Skåne kan bilda en region med en frekvensplan liknande den i Danmark. ;-) Varför ha samma restriktioner för Skåne som kanske behövs i Stockholm. Nä, det får nog stanna vid en dröm.

Hur fungerar det då med de fyra 3 KHz kanaler vi tilldelats? Jag har aktiverat bandet varje dag under en veckas tid och det står klart att med fyra kanaler är möjligheterna starkt begränsade. Kanaler med frekvenser som med få undantag inte överensstämmer vad man har i andra länder. Det blir därför svårt att hitta motstationer som går att kontakta. Bättre är det naturligtvis för dem som tilldelats ett brett spektrum som flera länder i Eu nu har. Men samtliga stationer som jag hört ropa CQ på telegrafi har använt frekvenser som vi inte får använda. Mycket trafik kvällstid verkar koncentrerad runt 5360 KHz.
Med Reverse Beacon kunde jag konstatera att 50 watt till min anpassade ”lågbandsvertikal” gav träffar i Europa. RB är ett bra verktyg. Jag fick ett mail från en PA-station när mitt call dök upp första gången på RB vid mitt första CQ. Han önskade ”sked” och min första förbindelse på 60 meter var ett faktum. Det är kanske så det måste gå till för att överhuvudtaget få kontakt. Han hade sett att jag ropade CQ på 5321 KHz. I PA-land får han använda 5350-5450 KHz, här ryms då två kanaler som PTS tilldelar.

Idag var jag uppe före tuppen (kl. 0400 SNT) för att testa möjligheterna mot USA. Fick några träffar på RB med god signal från ostkusten, men jag var ensam på bandet. Det är fel årstid att köra 5 MHz och konditionerna känns lite dystra just nu.

På denna sida http://hflink.com/5mhz/ får man en bild över hur blandat det är när det gäller tilldelning av frekvenser på 5 MHz i olika länder. Det gäller att sätta sig in i vad som gäller i ett annat land och förstå att de flesta (utom LA, OZ och några till) har starkt begränsade möjligheter just nu att kommunicera med SM på detta band. Det är också tunt med SM-stationer. Bara en SM har hörts och körts.
Trots alla motigheter så känns det ändå ”fräscht” att få känna på lite nya frekvenser. Men det känns ibland som att vandra i en öken och det är svårt att klara sig utan RB.
För senaste nytt om 5 MHz läs: https://www.dropbox.com/s/b8dm3fi62i1qajy/5 MHz Newsletter.pdf
Det ska bli spännande att se vilka länder som kommer att implementera rekommendationen från WRC-15. Spanien och Belgien har redan gjort det. Denna innebär att amatörradio i Reg.1. tilldelas 5351,5 – 5366,5 KHz med 15 watt från den 1 januari 2017. Hur går det då med de länder som har frikostiga tillstånd idag (ex. OZ, LA, PA osv) kan man då fråga sig.

Vilka är dina erfarenheter från Din aktivitet på 5 MHz? Dela med dig.

Göran/SM7DLK
 
Hej. Mina erfarenheter av 5 MHz är att det är ett band som stänger "lite tidigare" än 80 OCH 160.
Ett fruktansvärt kul band som erbjuder helt nya dimensioner.
Kört mycket inom EU men inget utanför.
QSL från Storbritannien, Holland, Island, Sverige, Norge, Isle of Man (!) (eget radioland ?)
Kört Danmark, blev osäker om jag fått Irland i loggen.

5380 har blivit lite av aktivitetscentrum här i SM-land, SM2 gick kanon förra vintern.

Vi är ett gäng nere i SM6-land som brukar sammanstråla på frekvensen och prata om allt mellan antenn och jord,
ibland i timtal, precis när bandet öppnades i Februari 2013 hade vi ett 15 tal deltagare som hade ett 9 timmar långt ring-qso..!

Kul också att PTS har kunnat dela ut licens även till radiointresserade som inte har certifikatet från de övriga banden.
Se den tidigare diskussionen här:
http://www.ham.se/index.php?threads/5mhz-förklar-för-en-som-int-begrip.24623/

Hittade en bandplan för UK här http://rsgb.org/main/operating/band-plans/hf/5mhz/

Ännu bättre är denna http://hflink.com/5mhz/

OM nu detta blir ett nytt band även här i SM/SA land så hoppas jag att DET BLIR ETT CONTESTFRITT band
DET kan skapa en ny och fantastisk dimension för 60 meter. !!

Kan SSA fixa detta i kommande förhandlingar inom IARU stiger SSA så mycket i min värld att medlemskap ska sökas.

/SCO21
 
Vad gäller för anropssignaler på 5 MHz bandet?
Jag lyssande lite igår och hörde ett antal svenska radiostationer.
Några vet jag är radioamatörer.
Men jag hörde ingen anropssignal? Varken amatörradiosignal eller anropssignal för specialtillståndet.
Jag kan ha lyssnat ouppmärksamt förstås.
Men vad gäller???

De
SM4FPD
 
Finns det verkligen ingen som ve vad som gäller för anropssignaler på 5 MHz bandet?
Skall man köra utan sigs?
Gäller amtörradiosigs?
Får man en ny signal vid specialtilltånd?
Eller skall man hitta på en egen som på vanlig komradio?

de
SM4FPD
 
Vad jag hört sägas (jag har alltså inte läst något dokument från PTS eller hört det från PTS) är att om man har en amatörradioanropssignal så får man använda den annars så tilldelas man en anropssignal. Skulle gissa på att om man ansöker om specialtillstånd för 5 MHz så står det i det tillståndspapper som man erhåller...
 
Anropssignal.
Man anger i ansökan vilken signal man önskar. Har man redan en anropssignal vill man så klart använda den vilket man då upplyser PTS om. Annars tilldelas man en av PTS. Man kan förslå en "hitte-på" signal, sen är det upp till PTS om man godkänner denna.

Ännu inga riktiga "DX" hörda. Dåliga conds och fel årstid. 4Z4 har hörts med "booming" signal men på för oss i SM "fel" frekvens.
 
Inte för att jag tycker det har någon betydelse (jag har inget 5 MHz-tillstånd) men:

Jag har inte hittat någonstans att man behöver uppge sin anropssignal, men jag kanske inte har letat tillräckligt.

För amatörradio gäller ju:
Mottagare- och sändarestationens anropssignaler ska sändas i början och i slutet av varje radioförbindelse. Anropssignalerna ska också upprepas med korta mellanrum under pågående radioförbindelse.

Men PTS skriver om 5 MHz:
Bandet är dock INTE avsett för amatörradio och det är inte bestämmelserna för amatörradio som gäller.

För övrigt:
I ansökningsblanketten heter det att utrustningen ska vara CE-märkt. Det är nog inte många riggar som är CE-märkta för 5 MHz. Men det kanske inte är nödvändigt om man anger vilken utrustning man tänker använda?

/Roland
 
Det lär betyda att man heller inte får sända eller lyssna med hembygd utrustning.
En radioamatör har ju så hög utbildning och kunskap att han får ta ansvaret för CE-märkning själv.
Men om nu 5 MHz inte är ett amatörband så gäller väl endast fabriksgjord och CE-märkta saker. Och såna lär inte finnas.......

de
SM4FPD
 
Det lär betyda att man heller inte får sända eller lyssna med hembygd utrustning.
En radioamatör har ju så hög utbildning och kunskap att han får ta ansvaret för CE-märkning själv.
Men om nu 5 MHz inte är ett amatörband så gäller väl endast fabriksgjord och CE-märkta saker. Och såna lär inte finnas.......

de
SM4FPD
Kan meddela att FT9000D har 5 Mhz som standard från fabrik ;)
 
Är då FT9000D typgodkänd för kortvåg förutom för amatörradio då?
En amatörradio får ju vad jag tolkar saken inte användas på 5 MHz då det ju inte är ett amatörband.
Det kanske står i handboken vilka typgodkännanden den har.
Frågan är dock vilket typgodkännande en radiostation för 5 MHz skall ha????
de
SM4FPD
 
Ang signal : Du blir tilldelad en signal enl gamla läns-prefixen plus ett ordningsnummer eller använder din SM- signal.
Normal radiodiciplin löser sen resten. Tips: England nås på gemensamma freq 5320.

Conny /SCR20
 
SCR20, jag har inte hört dig på länge.
Har du råkat klippa av sladden till mikrofonen? ;-)
 
Hej "OID" , nej men aktiviteten har varit låg, det är mycket annat såhär på sommaren du vet.
Vi hörs väl på 5380 nån kväll.

Conny
 
Frågan är dock vilket typgodkännande en radiostation för 5 MHz skall ha????
de
SM4FPD

Bra fråga. Rohde & Schwarz R&S®XK2100L HF Transceiver tex verkar vara deklarerad mot ETSI 300 373,
dvs :
Maritime mobile transmitters and receivers for use in the MF and HF bands
https://www.rohde-schwarz.com/us/product/xk2100l-productstartpage_63493-9039.html

Om man nu inte är maritim...
Jag hittar inga bra ETSI standarder att utgå från bland de R&TTE harmoniserade standarderna.

Vad finns det för tillverkare av civila kortvågstranceivrar som inte är till för amatörradio eller maritima system att köpa idag?
 
Helt klart en brist i systemet av typgodkännanden och regler.
Något som vi förstås skall se till tt glömma....
5 MHz och de tillståndsfria banden är då att betrakta som ett privatradioband.
I de länder där det är ett amatörband gäller förstås de typgodkännanden som finns på amatörradio och som i vissa fall omfattar radiostationens 5 MHz band i TX.
Nå bäst att inte väcka björnen...... allt för många björnar är redan väckta inom hobbyn.

De
SM4FPD
 
Det är mycket moment 22 och luddighet då det gäller 5 MHz tillstånden.
Egentligen får man bara ha kontakter med andra som har likadana PTS tillstånd, det är inte självklart att man får ha QSO med andra länders
amvändare av 5 MHz.
Liknande gäller ifall dom får ha QSO med svenskar som har experimenttillstånd för 5 MHz.

I praktiken är det nog inga problem ,bara man har tillståndet för det hela från PTS.
 
Last edited:
Nej, vem som helst kan söka ett experimenttillstånd från PTS för att köra på dom 5 MHz kanaler som PTS upplåtit för experiment.
Observerade att det inte är amatörradio utan experiment.
En amatör använder normalt sin tilldelade signal, övriga får SC+länsbokstav+löpnummer för länet.

http://www.pts.se/sv/Privat/Radio/Amatorradio/

"För att ge möjlighet till experiment med radiosändare kan PTS tills vidare bevilja tillfälligt tillstånd på fyra frekvenser i 5 MHz-bandet.
Bandet är dock INTE avsett för amatörradio och det är inte bestämmelserna för amatörradio som gäller."
 
Back
Top