Antenn Booster

SM3YBP

New Member
Hej alla kunniga!

På jobbet är det några killar som säljer "antenn booster" till mobiltelefoner. Det är ett klistermärke som man ska klistra på telefonen. Dom som har köpt klistermärkena påstår att det blir skillnad. Ökar ca en s-enhet. Letade lite på nätet men hittade ingen vettig förklaring på hur den ”ska” fungera.

Enligt mig så är det bara lurendrejeri! Hur ska ett klistermärke med en folie slinga öka mottagningen som bara sitter klistrad på telefonen?! Någon som kan ge mig en förklaring? Tydligen är det en storsäljare men själv tror jag bara att det är en affärsgrej. Såg att det fanns tillsalu på bla. Tradera.

Någon som har några bra synpunkter ?
 

Attachments

  • antennbooster.jpg
    antennbooster.jpg
    10,9 KB · Views: 213
Ointressant eller...????

Hejsan.
Tar mig friheten att svara på detta, eftersom INGA som tror på detta har svarat sedan i går 20.25 enl. min datorklocka.
Jag är inte helt främmande till att detta kan funka faktiskt.

Hade för många år sedan en extern antenn i bakrutan på bilen som var enbart klistrad fast, samt en liknande anslutning på insidan och det funkade utmärkt, kanske var det induktivt??

Dessutom är det bedrägeri att gå ut med något sådant här om det är verkningslöst.
Reviews skriver ju att de får bättre mottagning och sändning.

Varsågoda att komma igen före de som oftast står för de sakunnigaste inläggen.
Mycket detta med microvågor :D

Erland
 
Tror inte en sekund...

Om nu detta rent hypotetiskt skulle kunna funka, så skulle ju naturligtvis mobiltelefontillverkarna redan ha integrerat dessa i höljet till telefonerna... bättre mottagning ger ju längre batteritid, och nöjdare kunder.
 
Om nu detta rent hypotetiskt skulle kunna funka, så skulle ju naturligtvis mobiltelefontillverkarna redan ha integrerat dessa i höljet till telefonerna... bättre mottagning ger ju längre batteritid, och nöjdare kunder.

Hej AQO.
Trevligt med någon mera som skriver på detta så besynnerliga ämne.;)

Håller med dig om att telefontillverkarna skulle kunna lägga in en sådan här sak i sina telefoner, eftersom de passar till alla sorterna enl. reklamen.

Stämmer möjligen oxå att batterierna varar längre iom att telefonen kan "plocka ner" på effekten om bättre uppkoppling erbjuds (de funkar så har jag läst) och att kunderna då blir nöjdare, MEN !! Har de dessa ambitioner?

Reviews säger ju att det blir bättre med denna tillsats och det är långt till 1:april.

Jag tror fortfarande på det.
 
Bah

Tänk efter, vet någon var antennen i en mobiltelefon sitter t ex? Det kan skilja mellan olika modeller och tillverkare och resultatet kan bli det motsatta också.

Nä jag ser detta som ett rent geschäft, man vill mest bara tjäna pengar på lättlurade personer.

Om jag hade en sådan så skulle jag genast stoppa in den i en mobil med programvara som kan mäta och visa signalstyrkor och få i klartext en massa info t ex TEMS Pocket jag har tillgång till sådana som används för att planera och designa mobila nät.
 
Last edited:
Dom här poppar upp lite då och då och på jobbet har vi på skoj mätt på telefoner innan och efter dessa blivit applicerade enligt instruktionerna.
Har aldrig mätt någon skillnad alls vara sig positiv eller negativ.
Så dom gör ingen nytta men heller ingen skada om dom placeras enligt instruktionerna på eller under batteriet.

Men vem är förvånad egentligen då man tittat på hur den placeras.
Under batteriet sitter oftast en skärmplåt precis som på den bifogade bilden och dessutom batteriet ovanpå detta. Vilken resonanskrets fungerar där?
Vill ni testa så ta en bit isolerad tråd och knöla ihop under batteriet i er egen lur.
Tror ni fortfarande det fungerar????

Detta kan inte jämföras med en yttre antenn där elementet sitter på utsidan som kopplar kapasitivt till anslutningen på insidan. Det är inget hokus pokus alls då glaset fungerar som en bra isolator med bra dielektriska egenskaper. Rätt konstruerad sådan antenn har förvånansvärt låga förluster i övergången i glaset. Så man kan säga att glaset bara är din antennkropp som du ansluter din antenn till med kabel i andra ändan.

Det man ska akta sig för är de klisterlapparna som blinkar vid pågående samtal man ska sätta på antennerna.
Detta är väldigt olämpligt då för det första prestandan reduceras kraftigt. Flera mätningar för ett par år sedan visar mellan 8 - 15 dB lägre utstrålad effekt från telefonen jämfört med utan beroende på telefon.
För det andra ger lysdioden i kretsen att övertoner alstras som gör att telefonen inte längre uppfyller GSM standarden.

Antennerna i telefonerna idag kan ha flera positioner beroende på hur telefonen ser ut men den vanligaste sk. bar phone som den som är bifogad enligt ovan sitter antennen i ytan ovanför batteriet där det står Nokia. Den svarta nästan kvadratiska plastbiten som synes mellan batteriet och telefonens topp.
Det börjar bli vanligare med telefoner där antennen sitter i botten på telefonen också.
Brukar oftast kännetecknas av att kontakten för laddare och headset sitter på sidan av luren istället för i botten.

lite OT också är just strömförbrukningen i telefonen där alla tillverkare jagar mA hela tiden för att få längre standby och taltid. Så hade detta varit ett sätt att öka prestandan och minska strömförbrukningen kan jag lova att telefonerna hade levererats med från fabrik.

Sverker
 
Nåt annat till mobilen är metallplattor från Plus & Minus AB Säges minska strålning från batterier med mera.

...och så har de denna:

MAXI ALLROUNDPLATTA B
(50x90x6 mm)
Självhäftande.
För användning i villa, lastbil, buss, truck, vindkraftverk och mobilmast.

*I* truck, vindkraftverk och mobilmast:)

Heltäckande modell tydligen...

/Micke
 
KRI och THS har övertygat, åtminstone mig.

Dom här poppar upp lite då och då och på jobbet har vi på skoj mätt på telefoner innan och efter dessa blivit applicerade enligt instruktionerna.
Har aldrig mätt någon skillnad alls vara sig positiv eller negativ.
Så dom gör ingen nytta men heller ingen skada om dom placeras enligt instruktionerna på eller under batteriet.

Men vem är förvånad egentligen då man tittat på hur den placeras.
Under batteriet sitter oftast en skärmplåt precis som på den bifogade bilden och dessutom batteriet ovanpå detta. Vilken resonanskrets fungerar där?
Vill ni testa så ta en bit isolerad tråd och knöla ihop under batteriet i er egen lur.
Tror ni fortfarande det fungerar????

Detta kan inte jämföras med en yttre antenn där elementet sitter på utsidan som kopplar kapasitivt till anslutningen på insidan. Det är inget hokus pokus alls då glaset fungerar som en bra isolator med bra dielektriska egenskaper. Rätt konstruerad sådan antenn har förvånansvärt låga förluster i övergången i glaset. Så man kan säga att glaset bara är din antennkropp som du ansluter din antenn till med kabel i andra ändan.

Det man ska akta sig för är de klisterlapparna som blinkar vid pågående samtal man ska sätta på antennerna.
Detta är väldigt olämpligt då för det första prestandan reduceras kraftigt. Flera mätningar för ett par år sedan visar mellan 8 - 15 dB lägre utstrålad effekt från telefonen jämfört med utan beroende på telefon.
För det andra ger lysdioden i kretsen att övertoner alstras som gör att telefonen inte längre uppfyller GSM standarden.

Antennerna i telefonerna idag kan ha flera positioner beroende på hur telefonen ser ut men den vanligaste sk. bar phone som den som är bifogad enligt ovan sitter antennen i ytan ovanför batteriet där det står Nokia. Den svarta nästan kvadratiska plastbiten som synes mellan batteriet och telefonens topp.
Det börjar bli vanligare med telefoner där antennen sitter i botten på telefonen också.
Brukar oftast kännetecknas av att kontakten för laddare och headset sitter på sidan av luren istället för i botten.

lite OT också är just strömförbrukningen i telefonen där alla tillverkare jagar mA hela tiden för att få längre standby och taltid. Så hade detta varit ett sätt att öka prestandan och minska strömförbrukningen kan jag lova att telefonerna hade levererats med från fabrik.

Sverker

Hej KRI och THS.
Tack för fin info. speciellt från THS.
Med det ni skriver så avhåller åtminstone jag mig från att köpa någon "mirakelantenn":cool:

Trevligt med svar som är informativa på så sätt att även en gammal gubbe kan förstå.
Dessutom förstår jag åxå att båda jobbar inom den sektor som berör trådens innehåll.

Kul att min inblandning i tråden gav ett så fint resultat.
Ibland är det verksamt att vara lite mot strömmen för att få fram bra info.

Trevligt åxå för mig att jag höll mig till tråden..:rolleyes: det gav bra skörd, skall göra så alltid (speciellt efter nyår:D)

Ang. länken jag fick om att det på 60talet kom ett aprilskämt om nylonstrumpa framför TV rutan för att få färg TV...:)
Det skämtet var mycket bra det minns jag och många gick på det...dock inte jag.

Det var ju så ovanligt för människor att TV vågade skoja med folk...därav tror jag att många gick på det.:D

Ha de gôtt alla. / Erland
 
Nåt annat till mobilen är metallplattor från Plus & Minus AB Säges minska strålning från batterier med mera.

...och så har de denna:

MAXI ALLROUNDPLATTA B
(50x90x6 mm)
Självhäftande.
För användning i villa, lastbil, buss, truck, vindkraftverk och mobilmast.

*I* truck, vindkraftverk och mobilmast:)

Heltäckande modell tydligen...

/Micke

Borde vara näringsförbud för dylika företag..
 
Jag håller med....

Borde vara näringsförbud för dylika företag..

Hej.
Jag håller med fullt och fast att här skulle det vara föremål för en granskning av någon nämd eller liknande, som har mandat att ge dessa näringsförbud.:(
 
Back
Top