Antennwire

SM3IXY

Well-Known Member
Hej
Jag önskar köpa minst ca 90m eller mer antennwire. Gärna försvarets telekabel vad den nu heter DL-1000?

/73 de SM0IXY
 
Enligt uppgift i en annan tråd här på forumet ska resistansen för dubbel dl-1000 vara 150 Ohm. Antar att det är fram och tillbaka resistans. Då har 1000m dl-1000 0,0075 Ohm/m. men stängseltråden från Nordpost bara har 0,020 Ohm/m, klart mycket bättre!

Enda problemet är väl hur man ska ansluta tråden till matarkabeln.

mvh
Bengt / KBW
 
Enligt uppgift i en annan tråd här på forumet ska resistansen för dubbel dl-1000 vara 150 Ohm. Antar att det är fram och tillbaka resistans. Då har 1000 m dl-1000 0,0075 Ohm/m. men stängseltråden från Nordpost bara har 0,020 Ohm/m, klart mycket bättre! ...
Du råkade skriva en nolla för mycket. DL1000 har enligt din definition 0,075 Ohm/m, och om man använder båda trådarna parallellt 0,0375 Ohm/m. Fast ändå är stängseltråden "dubbelt så bra". Jag antar att det finns kabelskor för kontaktpressning som passar till stängseltråden utan att man råkar ut för galvanisk korrosion, eller vad det nu heter.

/ Göstha
 
Resistansuppgifterna för både stängseltråd och 1000 DL gäller för likström eller låga frekvenser. På radiofrekvenser måste man ta hänsyn till skineffekten, och då ökar resistansen. För ståltråd i klena dimensioner (som är en av ingredienserna i 1000DL) är resistansen/m c:a 60 ggr högre vid 5 MHz, och för aluminium c:a 8 ggr. Koppar har c:a 10% lägre resistans än aluminium.

Dock är förlusterna i antenntrådarna fortfarande försumbara jämfört med andra förluster i antennens omgivning för alla rimliga tråddiametrar och antenndimensioner.

För en bra genomgång av inverkan av materialet i antenntrådar se:

Loss in antenna conductor materials

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
En synnerligen trevlig sida med mycket bra info Karl-Arne!

73 de Bjarne/SM7FBJ
 
Sorry Göstha!

Skrev det innan jag gick och lade mig efter ett nattpass. Du har helt rätt ;)

mvh
Bengt / KBW
 
... Skrev det innan jag gick och lade mig efter ett nattpass. Du har helt rätt ;) ...
Bengt, jag var helt klar över att det bara rörde sig om ett skrivfel, t.ex. kontaktstuds i tangentbordet, men tänkte att ingen skulle behöva dra felaktiga slutsatser i hastigheten.

Lycka till med antennjobbet, SM0IXY! Återkom gärna och berätta vilken slags antennwire du slutligen valde.

/ Göstha
 
Vill rekomendera denna. Funkar finfint. (UFB)

Nordpost AB - Art. 1207045


Kan bara instämma med ovanstående! Jag har använt denna typ av stängseltråd till mina antenner i över 15 år och den fungerar alldeles utmärkt. Den låga vikten har en särskild betydelse vid långa spännvidder, då den inte slackar/töjer sig. Dessutom har man inga korrosionsproblem med denna legering.
Konduktiviteten är mer än tillräcklig för trådantenner i HF-området.

Jag ansluter med "Torix" såna där "röda tomteluvor" som elektrikerna använder. Den har en invändig konisk gänga som skär in i materialet. Perfekt!

Jag har haft denna tråd och anslutningar i min 3 el Quad i snart 10 år och har aldrig haft något problem.

73/Lasse
 
SM6AOM de SM6APQ
Hej. Jag läste just nu länken:
Loss in antenna conductor materials
Jag läser i slutet av dokumentet:

The 0.9mm steel MIG wire is often confused with Copper Clad Steel because of the flash of copper on MIG wire to stop it rusting. The copper flash is insignificant, and it is an extremely poor antenna wire. This is certainly the makings of a stealth antenna, not only can no one see the antenna, no one can hear it!

Menar författaren att "Copper Clad Steel" är ett dåligt val till antenntråd eller menar han bara mig-wiren? I Moxons antennbok " HF Antennas for All Locations" varnar författaren för att använda tråd som är magnetiskt - d v s just Copper Clad. Jag har besökt många kustradio- och point-to-point stationer i Afrika och Mellersta Östern och nästan samtliga antenner var konstruerade av Copper Clad Steel. På 70-talet skrotade man alla "overhead telephone lines" (copper clad) i Zambia och jag passade på att förse mig med åtskilliga meter! Använder just den tråden till min rhombic och 180m loop.
Vad är sanningen när RF-strömmar flyter på cu-ytan och kärnan inne är av magnetiskt material?
p.s. Jag tycker INTE om Moxons bok. Den innehåller många konstigheter och språket är dåligt. Engelsmän har en tendens att göra för långa meningar. US English är mer lättläst. Jag skall skicka ett citat till dig när jag spanat in en "groda" i Moxons bok.

73
Bengt /SM6APQ
 
... The 0.9mm steel MIG wire is often confused with Copper Clad Steel because of the flash of copper on MIG wire to stop it rusting. The copper flash is insignificant, and it is an extremely poor antenna wire. This is certainly the makings of a stealth antenna, not only can no one see the antenna, no one can hear it!

Menar författaren att "Copper Clad Steel" är ett dåligt val till antenntråd eller menar han bara mig-wiren? ...
Han menar faktiskt det du skriver - att Copper Clad Steel fungerar utmärkt som antenntråd till skillnad från den odugliga MIG-tråden, vars kopparskimrande yta bara duger som rostskydd och inget mer.

Har någon provat kopparklädd aluminiumtråd, förresten? Sådan tillverkades på ASEA för evigheter (40 år) sedan ...

/ Göstha
 
Vi diskuterade antenntrådar gjorda av MIG-tråd och Copper Clad Steel Wire. Här kommer Moxons åsikt:

Almost any wire can be used provided it is not resistance wire and not made of iron or steel. These have a high rd resistance with high magnetic permeability (my), rf resistance being proportional to Vmy (roten av my). In one case an observed loss of about 6dB in 100yd (91m) of line was traced to surplus “copper” wire which turned out to be not copper but copper-plated steel.

Min (SM6APQ) åsikt är att järn och stål är sämre ledare jämfört med koppar men nträngningsdjupet blir då större vilket i viss mån kompenserar järnets sämre RF resistans. Jag pratar alltså om den s k skineffekten.. RF-resistansen är beroende på ytan av ledaren. Om ledarna är tillräckligt grova är förlusterna p g a RF-resistansen försumbara. Sedan är jag tveksam om RF hindras av om ledaren är magnetisk? Våra mellanvågsmaster var ju konstruerade av galv. stål.
Exempel:
På ett sydafrikansk krigsfartyg hade man stämt av de kraftiga staglinorna till en hög mast (stål, kanske galvade?) till kvartsvågsantenner för 4, 8, 12 och 16-MHz genom att avisolera stagen på lämpliga ställen med kraftiga äggisolatorer.
Smart lösning och jag tror att verkningsgraden i stort sett var nära 100%.

Någon som har kommentarer till detta?

73
Bengt /SM6APQ
 
Last edited:
Hej alla.
Jag slank in på hur det engelska språket “misshandlas” ibland av engelsmännen. Här ett exempel hur Moxon inleder sin bok “HF ANTENNAS FOR ALL LOCATIONS”.

The contents of this book reflect the author´s view that more often than not these objectives can best be achieved by the use of two dipole elements only.

The argument that one can do a lot better with loops or, in the case of dipoles, three elements is disposed of by challenging the usual implict assumption that dipoles have to be ”straight”, therby providing a good example of the critical approach suggested above.

Förstår ni vad han menar?

Bengt /SM6APQ
 
"Smart lösning och jag tror att verkningsgraden i stort sett var nära 100%.
..."

Bengt, vi är ju vanliga amatörer här, inte kan vi kommentera något och riskera att vi blir uthängda för vår okunskap......

Du måste specificera vem av våra orakel här på HAM.se du vill ska svara på sådana intrikata frågor.....det känns nästan som en slamkrypare

;)

73 de Bjarne
 
Back
Top