Apparatlåda i metall och jordning

Jag har skrotat en Appleladdare till laptop, den var bättre avstörd än någon annan som jag har undersökt.

Lennart
 
För att delvis återgå till trådskaparens frågeställning så hade jag behållit den påbörjade lådan och siktat på att bygga vidare med förstärkt isolation på nätspänningsförande delar.

Nu syns det inte så tydligt på bilden men apparatintaget verkar vara kombinerat med säkring och nätströmbrytare och då kan man hoppa över vissa delar i nedanstående text
Skyddshuv över apparatintaget.
Helisolerade presskabelskor för anslutningarna till apparatintag, säkring och den tvåpoliga nätströmbrytaren. (Undvik lödning)
Mantlad ledning SKX, RKK eller RHX om man vill ha lite mer värmetålig ledning
Ledningen mellan apparatintag, säkring och nätströmbrytare fästs med buntband på självhäftande monteringsplattor så att den ligger skyddad för nötning och värmestrålning.
Ledningen mellan nätströmbrytare och transformator skyddas med isolerslang som träs över transformatorns primära anslutningsledningar.
Glöm inte ett isolerande mellanlägg mellan ringkärnetransformatorn och metallplåten den är fäst vid.

Apropå billiga ljusslingor har jag påträffat ett par varianter som stör när de är släckta och det switchade drivdonet är obelastat.
 
Jag drog ihop alla plåtdelarna med jordkabel. Tog inte så lång tid :).
Man ser bara en av bondningarna på bilden. Men alla är likadana.
 

Attachments

  • 20240323_115608.jpg
    20240323_115608.jpg
    1,8 MB · Views: 18
  • 20240323_120943.jpg
    20240323_120943.jpg
    2,7 MB · Views: 18
Ok du valde att skyddsjorda metallhöljet.

På bilden syns ingen taggbricka och eller låsande mutter på anslutningen vilket kan vara nödvändigt för att inte något ska lossna på grund av vibrationer eller termisk expansion.

Jag har ett gammalt minne av att det krävdes ytterligare en taggbricka direkt mot metallen om chassiet var av aluminium för att säkerställa att oxidskiktet inte ställer till det.

Det kunde bli en ganska lång montering: Skruvskalle, chassi, taggbricka, planbricka, mutter, planbricka, anslutning, planbricka, mutter och en avslutande mutter.
 
Helt rätt.
Brukar alltid tänka att jag borde ha ett par askar tagg och låsbrickor hemna. Och så skriver jag upp på shoppinglistan som jag alltid glömmer hemma.
Skall väl helst vara mässing också...
 
Mässing, nja... Är det inte viktigt med största möjliga spänst i fjädringen så den mekaniska spänningen håller sig över tid? Stålbrickor?
 
Back
Top