Att stämma av en 6bands vertikalantenn

sluggo

Well-Known Member
Nu strår det inför dörren att jag skall stämma av och sätta upp min Hustler 6BTV vertikalantenn.

Den skall ju ha en mängd radialer för att funka riktigt bra...

Om jah sätter den på ett rör i backen och lägger ut några radialer på varje band, så borde det väl räcka enbart för att stämma av den??

Det är ett väldigt pulande med att flytta spolar uppåt och nedåt.

Rent praktiskt så är det väl inte så lyckat att först sätta upp den på taket, dra ut radialerna på taket och sedan klättra i denna tunna veka konstruktion, när jag väger 120kg:) för att stämma av och flytta spolar hitan och ditan,

Det måste bli avstämning på backen, där man lätt kan sänga ner den för att justera.

Skall bli trevligt att se hur den kommer att funka, har aldrig haft en vertikal med många band.

Har ni några tips så jag tacksam......Kanske finns det gubbar i Göteborg som vill göra en insats:)
Alla med erfarenhet är välkomna.
73 de Erland SM6KTC
 
Hej Erland!
Ditt projekt verkar spännande! Alltid roligt att hålla på med antenner (när man har plats).
Då du har avstämt antennen på alla banden på marken får du nog räkna med att värdena ändras då du flyttat upp den på taket. Men nog finns det färdiga mått för takmontering, eller? Lycka till! :)
Trilla inte ner!
/Ingvar
 
Last edited:
Jag har nyligen ägnat mig åt att stämma av min 6-bands Butternut.

På de högre banden kanske det kan fungera att stämma av på marken.
På de lägre banden tror jag att man måste montera antennen där man tänkt ha den innan man stämmer av.
Men nu är ju avstämningsproceduren för Butternut sådan att man ska börja med 80M och jobba sig uppåt...
Min antenn sitter med matningspunkten ungefär 2 meter över hustaket, med ett eleverat (avstämt) jordplan.

Jag firade ned den någon meter för att komma åt spolarna, och när jag firade upp den igen, hade resonanspunkten på 7MHz flyttat sig mer än 100kHz.

Jag fick säkert klättra upp och ner på stegen ett femtiotal gånger innan det blev skapligt bra.
Det underlättar om man kan ta med sig radion/mätutrustningen upp på taket.

73!
Jonas/SM5PHU
 
Man får komma ihåg att radialerna är en del av antennen och alltså känsliga för vad som finns i närheten. Det man kan göra är att försöka efterlikna takmonteringen på marken dvs hissa upp antennen så radialerna kommer upp några meter och försöka hålla samma vinklar som på taket.

73, Roland SM0BRF
 
Man får komma ihåg att radialerna är en del av antennen och alltså känsliga för vad som finns i närheten. Det man kan göra är att försöka efterlikna takmonteringen på marken dvs hissa upp antennen så radialerna kommer upp några meter och försöka hålla samma vinklar som på taket.

73, Roland SM0BRF

Hej Ingvar, Roland o Jonas
Tack för svar. Jo det är kul men besvärligt att kränga upp och ned för stege.

Detta är ett suteränghus (felstavat) och ganska högt på baksidan, så det vill till att hålla tungan rätt i munnen, spotta upp sig mentalt med att "det gör inte ont att trilla ner":D

Det värsta är ju som en utav er skriver, att allt ändras trots att man stämt av på backen med radialer....upp med den och det måste trimmas igen.

På denna Hustler 6-BTV skall man börja längst ned (10m) och jobba sig uppåt har jag fått det till.
Ganska högt upp till översta spolen när man dessutom är på taket, man måste ju fälla ner den för varje justering.

Har även en Butternut vertical HF9V liggande som är helt ny, den har även den enhet som gör att man slipper radialer, CPK Counterpoise.. svår att justera har jag förstått så den får ligga till barn o barnbarn vad de nu skall ha den till, om jag inte tar mod till mig och försöker med den igen att stämma av den.

Har ett MFJ-259 analyzer, så jag får nog spotta i nävarna igen.

En tanke slog mig....Vad händer om jag kopplar in ÄVEN vindskivorna av tunnplåt(aluminium tror jag) som radialer.
Skrev till amerikanerna på deras stora forum och en utav dem menade på att " ju mer järnskrot jag har under, dess bättre är det.

Kanske skulle koppla på altantaket oxo som är av tunnplåt? Viktigast är nog att jag inte har någon typ av radialer som når över matningspunkten.

Detta med att koppla på altantaket är lite skoj med, det är inte många kvadrat, men som en sade " Du blir även våt om det regnar enbart lite" "Alla strå till stacken" :D

Om det inte blir alltför dåligt så kommer jag att testa med att använda min Versatuner att stämma av banden med. Bäst att kolla TV och sådant bara så inte strålning från feeder mm spökar till det.
Ja...lite allvar och skoj blandat, men vi får se kanske det blir en sjutusan till antenn !!!

Lev väl o gott !!! Erland SM6KTC
 
Back
Top