"Avgasning" GU74b

SA2CER

Well-Known Member
Har fått tag på ett extra rör att ha i reserv till mitt Acom-Slutsteg. Detta kommer förmodligen att ligga på hyllan en ansenlig tid innan det ev kommer till användning.
Har aldrig hållit på med rörtypen och det snackas om avgasning av röret före användning. Det behöver tydligen "konditioneras" före användning om det legat en längre tid.
-Är det så?
Vad behövs för att åstadkomma det med ett sådant rör?
 
Last edited:
Jepp, stämmer nog bra det. Själv har jag med 4cx250 lagt på ett 1Meg motstånd och ett litet visarinstrument i serie på anodspänningen och låtit det stå ett par timmar. I början kan jag då se på instrumentet att det blir lite "sparks" i röret. Med det höga värdet på motståndet bränns inte ytorna sönder i röret. Efter detta är det bara att löda bort motståndet (och ev. instrumentet) och dra igång.
Jag har gjort så men rätta mig gärna om detta skulle vara fel.
 
Jag har lärt mig att "mjuka" eller "färska" rör genom att lägga på en mjukstartad glödspänning under ett par timmar (över natten)
Efter glödningen lägger jag på anodspänningen med ett par 100 µA en stund.
Ju större rör desto längre glödning innan B+ kommer farandes :)
Inte säkert att den metoden jag använder är 100% rätt men det har hittills fungerat fint för mig.


Jag misstänker att ditt GU-74 hör till de keramiska rören som inte är som alla andra rör utan behöver mjukas på ett särskilt sätt,
exakt hur man skall göra med de olika galler- och anodströmmarna i de fallen vet jag inte men jag minns att det är en ganska lång och bökig process om man är noggrann.
 
Hej!

Jag VET inte hur ett GU74b reagerar efter en tids lagring, så ta inte mina ord för att vara en sanning...
När trådskaparen väl har "avgasat" sitt reservrör, skulle det vara fiffigt att låta det tjänstgöra i skarpt läge under ex. vis ett år, får att sedan växla till originalröret? Alltså, låta rören tjänstgöra växelvis? Det nämna att reservröret kan få ligga på hyllan ett tag innan det används, kan det vara så att tiden kommer ikapp det och det blir svårt/omöjligt att få det i skick när det väl blir dags?

Upplys mig!
 
Alla GU74b har säkert lagrats både 5, 10, 15 eller 20 år i ryska mobförråd. Det enda som rekommenderas av ACOM om jag läst manualen rätt... är att låta röret stå i över natten. Om man gör det i STBY läge och sedan låter det stå i Operate läge ett par timmar, borde man vara på säkra sidan,

Om röret inte är helt reko så spelar det ingen roll om man mjukstartar det... Det lär gå sönder ändå.

Rätta mig om jag har fel.

73 de RM2D, Mats
 
Sändarrör med yttre anod har det gasuppfångande gettret vid katoden, därför ska glödspänning och lite kylluft stå på några timmar vid rekonditionering. Rör med grafitanod har i regel ett zirkonskikt på den som absorberar gasatomer när det blir upphettat så att det börjar visa färg. Sådana rör konditionerar jag med ca 1 kV på anoden och reglerar styrgallerspänningen till passande anodström och anodförlust under ca fem minuter med fläktkylning.
 
När jag höll på yrkesmässigt med sådant var regeln:

- Små glassändarrör, minst 1/2 timme med glöd, sedan drift helst med reducerad anodspänning.
- Små keramiska sändarrör (4CX250/350), 4 - 6 timmar med glöd, sedan drift helst med reducerad anodspänning.
- Större glassändarrör, minst (3-1000Z) 8 timmar, gärna över natten, med glöd, sedan drift helst med reducerad anodspänning.
- Större keramiska sändarrör (4CX5000/10000/15000), minst 6 timmar, gärna över natten, med glöd, sedan drift.

De sändare som använde rör i dimensionerna 4CX5000 och uppåt hade automatiska överströmsskydd som löste ut vid röröverslag,
några var elektroniska och löste på delar av millisekunder, medan andra tog 20 - 50 millisekunder eller så att lösa.

När de snabbaste skydden, t.ex. elektroniska säkringar och ignitron-crowbar användes var det ganska riskfritt med att låta
det ske ett antal överslag utan att rören skadades, men när det blev många överslag i 4CX10000D som sitter i Collins 208U-10
med långsammare skydd riskerade gallren att skadas.

Därför var försiktighet av nöden när sådana rör togs i drift.

Det är klokt att köra större sändarrör som går i intermittent drift i "växelbruk" om man inte räknar med att slita ut röret genom att ha glödströmmen på hela tiden.

Finns det möjlighet att köra med strömbegränsning och reducerad anodspänning under inbränningen
är det bra.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
Back
Top