Black Peter i kväll på SVT2

SM7CZR

Old Member
Vad behöver man mer skriva?
Det hände i början av 1950-talet.
Olicensierade pojkar i norr som inte kunde hålla fingrarna i styr.
Titta i kväll kl.20.00
 
Last edited:
SM5iQ, rävjägar-Affe, skrev på sin webbplats om hur han enrollerades av Expressen för att i ett inhyrt privatplan med sin rävsax och en reporter snirkla över det misstänkta området i hopp om att råka höra sändningarna. Jag tror att webbplatsen är borta liksom Alf, riktigt tråkigt eftersom den var innehållsrik och välskriven.

Lennart
 
Tack QRP!
Det visste jag inte:

Nu har jag sett den på SVT Play.
Jag tyckte det var ett svamlande genom hela filmen.
Det har gått för lång tid efter händelsen så de som tror att de minns har blivit för gamla att berätta.
"Dem" visste ju inte vad "dem" pratade om.
De visar en transistorförstärkare och kassettbandspelare bakom några möbler!
Vad hade det med black Peter att göra?
Det var dåligt! Säger som Ranelid...oj oj oj, herregud!
Då har jag personligen en mycket bättre historia, den är från 1955 och hände här i Dalbytrakten.
Dock är den bara dokumenterad med en liten tidningsartikel i Arbetet.
Ett lyckligt slut fick den trots allt...
 
Håller med om en hel del ovidkommande i handlingen och svammel - dessutom på mål, programmet borde ha varit med undertext. Storyn kunde gjorts bättre. Händelsen i sig var ju unik i det Svenska folkhemmet. Sopigt att inte Svensk säkerhetstjänst kunde pejla in dem trots upprepade sändningstillfällen. Det behövdes en tjallare - angiverisamhället är kanske säkrare trots allt, men för vem..

/Sven.
 
Tror att bilden som gavs av de där "konstiga radioamatörerna" var ganska mitt i prick faktiskt. Det är ju precis så det ser ut på loppisar och meeting. Tur att man lämnat "amatörstadiet" så man slipper skämmas ögonen ur sig. :-(
 
Dessbättre tror jag att detta program går spårlöst förbi. Jag tror inte att jag som radioamatör får några frågor från någon ö h t.
 
Jag höll ett föredrag om Black Peter för en del år sedan. Jag hade då flera samtal med Affe/IQ och han hade en hel del att berätta som inte framgick av SVT:s film. Det skulle ha varit roligt om filmen gjorts tidigare och med Affe som speaker. Affe skänkte mig också en kopia av "Rävjaktsfilmen", ett fantastiskt roligt tidsdokument om rävjakt förr. Vila i frid Affe.
 
Back
Top