Bygg en egen sändare och mottagare

Stativen som prefabricerades till Televerkets fartygsradiostationer hade interna kabelstammar som var
byggda på plywoodskivor och sydda. Resultatet blev väldigt snyggt och hållbart, och kostade därefter.
Sedan krävde det en hel del handlag från de som byggde stammarna, så att allting passade när de
väl hade levererats.

När sådant började bli för dyrt övergick man till att inte längre bygga stativ och operatörsplatser
utan köpte färdigkopplade enheter från främst S.P. Radio och Skanti som man sedan lät varvets elektriker koppla ihop.
Det blev sällan lika snyggt, men bra mycket billigare.
 
Klart det ska vara vaxat snöre.
Tandtråd är ett alternativ men dyrt.

Jag fick faktiskt sy kabelstammar i skolan.
Senare i livet på mitt jobb (SRT) fick jag se massor med spikbrädor som användes för att sy dessa kabelstammar.
Det var väldigt få killar som sydde :confused:
 
Last edited:
Vad jag minns så var det "flinka finskor" som sydde kabelstammarna hos SRT.
Inuti CR300/CTD500/SSA400 var det fullt med snyggt sydda kabelstammar med teflonisolerad tunn mångtrådig ledare.

Har alldeles nyss lagat en trasig syntes i en CR301A, och därvid lött loss några "matlådor" som nog senast
löddes ihop för sådär 50 år sedan.

"Tempus Fugit"
 
och därvid lött loss några "matlådor" som nog senast
löddes ihop för sådär 50 år sedan.
Kablarna löddes fast på matlådornas genomföringskondensatorer med 3/4 varv - 4/4 varv men absolut inte mer!
Detta var väldigt noga. Ojj va många lödningar det blev under en dags montering.
 
Vad är nackdelen/risken med >1 varv?
Det skulle vara lätt att löda loss vid reparation.
Med mer än ett varv så blev lödänden fransig och ny krävde avisolering vilket kabellängden inte räckte till.
Det var lödprov på detta.

Jag var för noga så det tog för lång tid = dåligt accord.
Blev uppgraderad till prototypbyggare eftersom dom alltid kunde lita på mina byggen.
 
Last edited:
Tror att det var nån ide om att lödningen kunde spricka :oops: i vilket fall som helst blir det mer komplicerat att löda loss den om det behövs ;) det har förekommit en del mer eller mindre verklighetsförankrade ideer om hur det "ska" vara på de där lödproven...
 
Back
Top