Bygga vertikal för 20m?

SA7AZQ

Well-Known Member
Jag har ingen bra antenn för 20m så hittils har jag kört på min 27Mhz antenn med tuner.Det fungerar helt okej men jag har alldrig kört utanför EU på 20m villket borde gå.

Min fråga är om man kan plocka bort spolen i 27MHz antennen och justera in den på 20m?
 
Synd att plocka av spolen om du fortfarande vill kunna köra 27MHz. Det beror säkert på dåliga konds att du inte kommit längre på 14 MHz. Tålamod...
/Ingvar
 
Ja, det är många potentiellt bra antennbyggen som gått om intet för att man haft för bråttom.. ;)
 
Nja jag kör ju med antenn på 10m och ibland på 11m så tanken var att köpa en ny men det verkar vara bortkastade pengar i såfall. Då är det väl bara o vänta o vänta på Konditioner. Om ett par år bode det gå fint med tanke på solfläcksmaximum så det ser jag fram emot!
 
Ett 6 m metspö vertikalt monterat med en vanlig el-ledning från toppen och ner till lämplig längd för 20 m. Radialer av samma ledning.

Vips en 20m vertikal för under 100:-

73 SM0RVV
 
tack för det SM0RVV. Jag kanske har grejerna hemma om jag har tur!! Hur högt bör jag montera antennen? Har inte möjligtet att montera den mer än ca 5m över marken det borde väl räcka 1/4 vågläng?
 
tack för det SM0RVV. Jag kanske har grejerna hemma om jag har tur!! Hur högt bör jag montera antennen? Har inte möjligtet att montera den mer än ca 5m över marken det borde väl räcka 1/4 vågläng?

Javisst borde det räcka.
Hade min monterad provisoriskt med en 12 m glasfibermast bara någon meter över backen inkl radialer uppe i SM3 nyligen och körde USA med ca 2 watt, men kondsen var lite bättre än vanligt och motststationerna hade nog bra öron och antenner på sin sida...

Den vertikala tråden är 1/4 våglängd beroende på band men radialerna totalt 9 trådar var däremot kortare, ca 2,5 meter (1/8 våglängd på 20 m). Istället för ett fåtal radialer som var 1/4 vl valde jag att klippa ned dessa till 1/8 och på köpet få fler radialer att lägga till, de satt någon meter ovan backen fästade i buskar och käppar. Ville jag köra t ex 40 m bytte jag bara den vertikala tråden till en längre och det fungerade bra under den vecka jag var i härjedalen.
 
Last edited:
Back
Top