Cobra Antennen

"Denna artikel av datamaskin översatt är"
skulle "den vandrande våfflan" Yoda ha sagt.

Måste erkänna att jag hellre läser engelsk orginaltext än maskinöversatt "ostädad"
svensk(?)text med s(n)yftningsfel, omvänd ordföljd, särskrivningar och baklänges
logik. För mig tar det dessutom längre tid och kräver extra onödig tankemöda att läsa
denna förvrängning av språk.

OK, över till kommentarer.
Den hänsyftade antennen är en dipol med vardera dipolhalva vikt 2 ggr till en 3-polig
"kabel"med lämpliga kortslutningar i ändarna.

Längd Över Allt (LÖA) har förkortats, därmed kan antennen lättare fästas mellan träd
eller andra höga punkter.

Samtidigt har, trots att antennen är avstämd, utstrålningen minskat avsevärt, kanske
ner till endast en 3:dedel av en "fullt utsträckt" ½-våg??

Dock, som nödantenn eller "iställer-för" är den med tillgång till enkelledare, luftisolerad
bandkabel och måttband ett snabbt bygge.

Till detta kommer matningen med 25m bandkabel före ATU och sedan coax till rig.
En bandkabel är lättare att smyga genom ett fönster än en coax!

Nog sagt om konstruktionsidéen.
 
En märklig konstruktion tycker jag. Varför trådar fram och tillbaka? Skall man ändå ha en tuner kan man ju lika bra ha en enkel dipol, total längd 22,5m eller vilket mått som helst och en bandkabel så lång som behövs för att komma in till riggen. Men det är vad jag tycker...
/Ingvar
 
Tycker som du Invar,
Men ett tag var sk fragmentala antenner, eller var de fraktala antenner, populära.
De byggde på att man veckade ihop trådarna på ett likande sätt. Mer liknande en snöstjärna.
Hur tanken var, eller om de funkade vet jag inte, och de dog ut. Har för mig man läste om detta i QTC
Kanske var det ett aprilskämt.
Ehuru veckningen på det fraktala sättet att vecka antennen hade någon vetenskaplig teori bakom sig vet i katten.
Tanken var att man skulle "vecka" ihop en dipol väldigt mycket, exvis en 2 x 20 meter lång dipol på en kvadratmeter.
Men kanke vi har någon som vet????
 
Roy,
fraktalantenner är inget aprilskämt, men de hör mer hemma bland mikrovågsantennerna (t.ex. mobiltelefonei, WLAN etc) än bland kortvågsantennerna . Här är en kort sammanfattning om fraktalantennteknik (litet gammal men duger):

http://www.ece.iit.edu/~pfelber/fractalantennas.pdf

det finns mer info på nätet, titta t..ex. på företaget Fractus (www.fractus.com): antenner för WLAN och Bluetooth osv. .

Om man simulerar Cobra-antennen verkar den vara ganska vrång att använda - den är nog ingen höjdare. Det finns så många konstiga antenner ...

73 JanneG
 
Jo det finns mycket konstigt...

Jo det finns mycket konstigt här i världen.
Efter att ha läst alla reviews på eHam (95st.) så kommer jag att sätta upp en sådan här antenn.
Man kan inte utgå från att de flesta av dessa hams ljuger???!!

Fina signalrapporterna från båda håll när de haft qso, några har t.o.m. frågat vad som hänt, eftersom att det går så kraftigt.

Nu kommer jag att INTE plocka ner min långa dipol, jag kommer att ha den på samma höjd som denna, sedan får vi se vad som händer.

Det finns ju mycket motstånd mot nya inovationer har jag hört, t.ex. EH antennen som intresserar mig mycket, eftersom det verkar vara olika "läger" för eller emot.

Ungefär som när jag var pojke, när det delades upp i ett Elvis och ett Tommy Steel läger.

Har aldrig viljat flyta med strömmen, utan är nyfiken på allt det nya som inte är utvärderat, i antennväg så är det väldigt mycket som kan göras tror jag.

Ber om överseende med att sidan var översatt och med detta förorsakade lässvårigheter, det vill till en viss vana att läsa sådana översättningar.

73 Erland SM6KTC
 
Blir spännande Erland, hoppas vi får en bra rapport sedan.
Själv skulle jag nog sätta upp en DubbelZepp som är så lång att den räcker mellan fästpunkterna, och mata med stege, (eller "utfodra" heter det ju numera när na matar en antenn, vi utfodrar vår antenn med HF från riggen).

Ang fraktal antennen, så har jag för mig jag läste om en felr elements Yagi eller Quad på 14 - 28 MHz som veckats ihop i fraktaler. Så inte bara mikrobölger. Skall blädda i tidningar för att se om jag finner den, möjligen var det i VHF Communication.

Frågan är dock om "veckningen" måste vara fraktal, dvs den matematiska formen eller om man kan vecka lite hur som helst?
 
Last edited:
Blir spännande Erland, hoppas vi får en bra rapport sedan.
Själv skulle jag nog sätta upp en DubbelZepp som är så lång att den räcker mellan fästpunkterna, och mata med stege.

Ang fraktal antennen, så har jag för mig jag läste om en felr elements Yagi eller Quad på 14 - 28 MHz som veckats ihop i fraktaler. Så inte bara mikrobölger. Skall blädda i tidningar för att se om jag finner den, möjligen var det i VHF Communication.

Frågan är dock om "veckningen" måste vara fraktal, dvs den matematiska formen eller om man kan vecka lite hur som helst?

Hej Roy.Trevigt om du bläddrar lite i tidningarna som du nämner.
Jag nämde oxo denna EH antenn som tydligen har fått 2st. läger (för och emot)

De som jobbar med det blir aningen "idiotförklarade"
Varför frågar jag mig...??
Jo av den enkla anledningen att de som är emot inte får detta att stämma med alla de matematiska kunskaper de har, ända sedan Marconi levde så har det räknats på samma sätt vad det gäller antenner som i dag.

Om någon på 1400 talet hade ställt upp och presenterat en TV, telefon, radio, MC,
glödlampa ja massa med saker som vi i dag naturligt lever varje dag med, så hade de blivit kallade idioter och blivit avrättade.

Nu är vi på 2000 talets början, men det är samma i dag, utveckilngen kommer att rusa framåt, med en massa nya upptäckter som finns inom fysikens lagar, men att vi inte har hittat dessa möjligheter ännu.

Det blir kanske så att när ex. EH antennen är ute på marknaden, då har vi lagt till lite nya formler att hantera i antennmatematiken.

Skall bli roligt om något/några år och se vad som hänt med den antennen, som tydligen har magnetism + radions växelvågor att jobba med.

Exprimentera mera utanför de ramar som vi lärt in....annars utvecklas vi inte.
 
Nyhetsbrevet från Roy SRS

Hej. Tjaa vet inte hur man skall tolka detta :confused:
Roy känner inte alls denna antenn, men har lagt detta i sitt nyhetsbrev.

Bygg en COBRA antenn

Kolla här Översatt version av http://www.vk1od.net/cobra/index.htm

En vetenskaplig och seriös byggbeskrivning med omfattande teknisk utredning och vetenskapliga studier. Dessutom en förstklassig översättning till svenska så du slipper jobbet att översätta själv. (jo, lite ironisk är jag nog)

Man tackar.:confused: (inte överkänslig men lagom är bäst) SM0ETT som svarat här ovanför ondgör / ironiserar sig över Googles översättning, men ändå detta ??
SMAKLÖST utav dig Roy tycker jag
KTC
 
Last edited:
Erland, jag ber så mycket om ursäkt om du tog illa vid dig av min något ironiska artikel om Cobra antennen.

Min avsikt var inte att angripa dig personligen som startade tråden, utan att göra mig lustig över just det här med maskinöversatta saker, som ju kan bli rent komiska, det förekommer ju på många saker, liggunderlag, väckarklockor, ja en digitalkamera där de översatt close i en meny med "nära", men det skulle vara "stänga" slutaren.
Sådant är bara värt att skratta åt tycker jag faktiskt.

Jag reagerade oxo på namnet Cobra som används för lite av varje. Jag har en artikel från en Amerikansk tidning där man bygger en Cobra antenn, efter att ha läst hela sidan så är det bara en helt vanlig koaxialdipol.

Så namnet Cobra på saker får mig att bli lite, ja fundersam, och få lite känsla av ironi. jag kanske har fått lite yrkesskador, eller hobbyskador av Cobra saker, det finns lite för måmga häftiga COBRA saker och antenner.

Sen själva antennen, ja det är en helt annan sak. kanske borde jag varit lite mer ödmjuk.
 
Erland, jag ber så mycket om ursäkt om du tog illa vid dig av min något ironiska artikel om Cobra antennen.

Min avsikt var inte att angripa dig personligen som startade tråden, utan att göra mig lustig över just det här med maskinöversatta saker, som ju kan bli rent komiska, det förekommer ju på många saker, liggunderlag, väckarklockor, ja en digitalkamera där de översatt close i en meny med "nära", men det skulle vara "stänga" slutaren.
Sådant är bara värt att skratta åt tycker jag faktiskt.

Jag reagerade oxo på namnet Cobra som används för lite av varje. Jag har en artikel från en Amerikansk tidning där man bygger en Cobra antenn, efter att ha läst hela sidan så är det bara en helt vanlig koaxialdipol.

Så namnet Cobra på saker får mig att bli lite, ja fundersam, och få lite känsla av ironi. jag kanske har fått lite yrkesskador, eller hobbyskador av Cobra saker, det finns lite för måmga häftiga COBRA saker och antenner.

Sen själva antennen, ja det är en helt annan sak. kanske borde jag varit lite mer ödmjuk.

Hej Roy.
Nädå, det är över nu och jag känner ju dig och har uppfattat dig som mkt sympatisk ända sedan -70 talet då vi kom bilen full från Lidköping och besökte det pyttelilla stället SRS var på vid den tiden.

Tyckte bara mig uppleva nyhetsbrevet aningen "riktad" utan att för den skull vara paranoid.
Tur att jag inte köpte på mig en sådan antenn, jag fick ju skapliga svar i min fråga om Cobra och även fått klara svar ang. min andra antennuppsättning på annant ställe i detta forum.
Ha de gott/ Erland
 
Back
Top