DTV-DX

sm6vpu

Well-Known Member
Nu när vi har fått ett bra radio-QTH som är högt och störningsfritt så går jag i tankar om DTV-DX där uppifrån. QTH:t är Ekebacken på Halleberg (JO68FJ). Markhöjden är ca 147m.ö.h. och går man 150-200m så ligger hela Vänern öppen. Det är inte alls lika öppet åt sydost.

Norsk FM-radio går kanon där uppe. Det är inte mycket som är i vägen till Halden-sändaren i Østfold. Norsk DTV i MPEG-4 torde inte vara något problem. Avståndet till Halden fågelvägen är högst 130km.
Det finns inga sändare i närheten som direkt kan störa Halden.

Men nu till själva problemet: Skulle det vara teoretiskt möjligt att kunna plocka DTV från OZ-land? Det står en sändare i Nordjylland men den är svag och skärmad mot SM-land.

Den delar kanaler med den betydligt starkare men mer avlägsna sändaren i Aalborg.

Kanalerna som gäller från OZ är MUX 1 = E29 och MUX 2 = E57. Primärt är det MUX1 som gäller. Haken är att det blir kollision mellan Borås MUX 3 (E29) ca. 10 mil bort och Skövde MUX 5 (E57) ca. 8 mil bort. Hur gör man för att "släcka ut" Borås och Skövde?

Det är omkring 170km till Nordjylland och ca 230km till Aalborg.

Vad skulle det krävas för antennpark? Någon form av Yagi bör man nog ha. 75el eller 100el? Stackning? Förstärkare? Vinkel?

Det är tänkt som ett experiment för att se om det ens är möjligt att ta emot svaga DTV-signaler. DTV-området är nytt och rätt så outforskat. Den gamla analoga tekniken visste man hur den betedde sig och vilka brister den hade men nu krävs det så mycket mer. Det finns inget mellanting längre som förr när man kunde ha en grynig bild utan nu är det bild eller ingen bild alls och däremellan mosaik.
 
Last edited:
Jag har egentligen inga tips utan vill mest bara uppmuntra! Jag sysslade själv en hel del med tv dx-ing som tonåring på 90-talet och saknar det idag. Lycka till med dina experiment och rapportera hur det går.
 
Back
Top