Efterlysning - någon som minns?

SM3FQK

Member
Känner någon till komponentfirman Beva-Teknik som fanns jämsides med ELFA på 50 - 60- och början på 70-talet? Sista annonsen syntes i Eter-Aktuellt i början av 70-talet. Innehavaren var trevlig och hjälpsam, sålde de vanliga komponenterna, några byggsatser, byggbeskrivningar, böcker och brevkurser.
Även udda grejor som planetväxelskalor och Denco-spolar.
 
Efterlysning radiobyggsats

Undrar om någon känner till Hobby-Förlagets byggsats till enrörsmottagare RK48, som fanns t ex år 1967 för 28,75. Den måste ha funnits som alternativ till Clas Ohlsons enrörsbygge, som dock var utgånget sen tiotalet år. Till skillnad från Clas´mottagare så tog denna dessutom in kortvåg. Vet någon vilket rör den hade, eller har schema?
 
Vill avliva en myt

Om den så kallade "Hitler-radion", billiga raka mottagare som såldes till den tyska befolkningen runt krigsåren (kallades Volksempfänger) heter det att den var för okänslig för att kunna ta in utländska sändare. Bara inhemska sändare gick att höra. Men det var ju fråga om återkopplade mottagare, någon svårighet att lyssna på utländska sändare är det inte med en dylik. Hur har denna myt uppstått?
 
Kan det inte varit så att man inte kunde ställa in någon annan frekvens än den som tyskarna sände på ? Sedan var det förbjudet och straffet var hårt har jag för mig.
73 de SM0LRU
 
Känner någon till komponentfirman Beva-Teknik som fanns jämsides med ELFA på 50 - 60- och början på 70-talet? Sista annonsen syntes i Eter-Aktuellt i början av 70-talet. Innehavaren var trevlig och hjälpsam, sålde de vanliga komponenterna, några byggsatser, byggbeskrivningar, böcker och brevkurser.
Även udda grejor som planetväxelskalor och Denco-spolar.

Här finns lite "spår".
http://medium.tradera.com/328/125649328_1.jpg
Författare: Aisberg, E | Bokbörsen.
 
Last edited:
Kan det inte varit så att man inte kunde ställa in någon annan frekvens än den som tyskarna sände på ? Sedan var det förbjudet och straffet var hårt har jag för mig.
73 de SM0LRU

Som den här:
 

Attachments

  • denke4.jpg
    denke4.jpg
    30,1 KB · Views: 159
"Deutsche Volksempfänger" hade synnerligen mediokra selektivitets- och storsignalegenskaper, så när lokalsändaren var igång hördes inget annat.
Dock när denna var avstängd gick det att få in andra stationer.

Därav hotelsen på skylten i förra inlägget.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Undrar om någon känner till Hobby-Förlagets byggsats till enrörsmottagare RK48, som fanns t ex år 1967 för 28,75. Den måste ha funnits som alternativ till Clas Ohlsons enrörsbygge, som dock var utgånget sen tiotalet år. Till skillnad från Clas´mottagare så tog denna dessutom in kortvåg. Vet någon vilket rör den hade, eller har schema?

Rörtypen var inte angivet på schemat, men var ett europeiskt brunnsockelrör med 6,3 V glödspänning. Med tanke på de "drivor" av surplusrör som fanns vid denna tid är förkrigsrören EF6 och EF9 sannolikaste kandidaterna.(http://frank.pocnet.net/sheets/005/e/EF9.pdf)
De motsvarar 6J7 och 6K7 tämligen nära.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
Tack till alla som besvarat min tråd!
Det finns ju fortfarande kvar några exemplar av Volksempfänger, även i SM-land. Finns ingen som lyssnat på den och kan tala om hur det verkligen ligger till?
 
Vad jag menade med myt var om det påstås att regenerativ mottagare skulle vara för okänslig för att kunna ta emot mer avlägsna stationer. I "Modern Radioteknik" benämns den "lokalmottagare", fel i så fall. Men ni har säkert rätt i era svar.
 
Känner någon till komponentfirman Beva-Teknik som fanns jämsides med ELFA på 50 - 60- och början på 70-talet?
Lyfter detta gamla ämne.
Min far byggde en transistoriserad mellanvågsradio i början av 60-talet uppbyggd på en pertinaxplatta jag tror att benen var ihoplödda på baksidan. Den kan ha kommit från Beva, minns att det fanns några kurshäften hemma från dom. Hittade denna annons i en RT -69.
Beva1.JPGBeva2.JPG
I annonsen finns Radio Tubes och den har jag fortfarade kvar.

Radiotubes1.jpg

Radiotubes2.jpgRadiotubes3.jpg
 
Back
Top