En remotelösning

SA0KEF

Active Member
Tänkte berätta kort om min remotelösning. Jag antar att sådana blir allt mer aktuella, vartefter stördimmorna tilltar i tätorterna. Många har ett sommarställe där störningarna är mycket svagare, eller någon släkting på landet som kan upplåta utrymme för en remoteinstallation. Förutsättningen är också att det finns fiber både där och hemma. Enheterna bör anslutas via tp-kabel, wifi är inte tillförlitligt för detta.

Mitt remote shack består av några hyllor på väggen i ett uthus, och en horisontell delta loop, upphängd från träd, som fungerar från 80 m och på de högre banden upp till 10 m (sämre på 80 m, bättre på de högre banden).

IMG_0707.jpg
På hyllorna står en Icom 7300, ett SPE Expert 1.5 slutsteg och ett raspberrykort. Skymt bakom apparaterna finns ett omåttligt antal ferriter på kablarna mellan enheterna. Transceivern styr slusteget vad gäller on/off, transmit och arbetsfrekvens. Slutsteget innehåller en programmerbar ATU och dito antennswitch (antennswitchen använder jag inte nu, men jag kan bygga ut med fler antenner senare). Slutsteget går i övrigt att styra hemifrån via USB och mjukvaran Virtual Here, samt SPE mjukvaran Term i hemmashacket. Transceivern styr jag via USB och mjukvaran Wfwiew som server i raspberrykortet, och motsvarande klient hemma.

Man måste tänka igenom vad som händer vid ett eventuellt strömavbrott eller om något låser sig, särskilt i mitt fall, då grejorna står på en skärgårdsö som är mycket svårtillgänglig på vintern. Transceivern matas av ett bilbatteri med underhållsladdning. Som extra säkerhet har jag lött in en ledning över transceiverns strömbrytare, som jag kan styra via pulsreläer och Google Home switchar. Raspberrykortet matas också via en Google Home switch, förutom att jag kan nå det via Windows fjärrskrivbord hemifrån. Slutsteget startar snällt om självt efter strömavbrott, liksom routern i nätverket.

På mitt hemma QTH har jag ett raspberrykort med Wfview som klient. I kortet kör jag CQRLOG som loggningsprogram, som får frekvensen från remote transceivern. Jag använder Icoms RC-28 enhet, som har en utmärkt VFO-ratt och en PTT switch. För ljudet använder jag ett USB-ljudkort, en högtalare med slutsteg och en EQ, samt en ljudprocessor från UR6QW ihop med en billig 48V stormembranmikrofon. Alternativt kan jag ansluta ett headset. På sidan om den stora skärmen står en liten windows laptop med styrprogrammet Term för slutsteget samt möjlighet att använda Windows fjärrskrivbord för att koppla upp mig mot remote raspberrykortet, om så skulle behövas för felsökning.

Jag installerade grejorna i slutet av förra hösten, dock utan slutsteget, och det fungerade snällt över vintern, även efter ett par strömavbrott, utan större problem än att boota om raspberrykorten någon gång. Slutsteget installerade jag i våras, och det har också fungerat utan större problem sedan jag väl fått grejorna att fungera ihop. Jag skulle ljuga om jag påstod att det var alldeles lätt för mig att installera och driftsätta, men jag har lärt mig en hel del efter vägen om nätverk, de ingående apparaterna och mjukvarorna, samt om linux. Viktigast är att det är tämligen stabilt nu, och att de problem som ändå kan uppstå går att lösa hemifrån genom att boota om enheter i systemet.

Det känns verkligen som om jag satt framför transceivern när jag kör det hemifrån, det är mycket illusoriskt, särskilt sedan jag skaffade RC-28 enheten med VFO-ratten och PTT-knappen. Och det är mycket roligare att köra HF när störningarna ligger på rimliga nivåer. Lite som förr i tiden, kanske.

Om någon vill sätta ihop en anläggning med samma komponenter, så kan jag bidra med ett dokument kring alla kopplingar och inställningar.

73
Jan
 
Back
Top