erfarenheter bra och dåliga an Kenwood TS-480SAT

SM5WZG

Active Member
funderar på att köpa mej denna kenwood tranceiver , undrar bla vad era erfarenheter av autotunern är? fungerar den bra att fjärrstyra? tacksam för all info från ägare av denna tranceiver

73 de sm5wzg Mats i Etuna
 
funderar på att köpa mej denna kenwood tranceiver , undrar bla vad era erfarenheter av autotunern är? fungerar den bra att fjärrstyra? tacksam för all info från ägare av denna tranceiver

73 de sm5wzg Mats i Etuna

Hej igen, det kanske inte finns så många Kenwood TS-480SAT sålda i sverige?

ställer frågan så här, om ni skulle välja på att köpa en Kenwood TS-480SAT eller en Yaesu FT-450DE (nya modellen) vad skulle ni välja och varför?

Jag vill ha en bra KV station inklusive 6m för hemma bruk (bas) och för att köra portabelt i fält på olika tester och för kul :)

73 de WZG (gissar att mottagaren är vassare på Kenwooden men jag kan ha fel...)
 
Hej mats

Titta även på Tilman SM0JZT's "Under luppen" artiklar.
Både TS-480 och FT-450 finns med.
QRP & Homebrew Sweden - SSA

Själv har jag en TS-480SAT, men har också haft en FT-450.
Bägge apparaterna tycker jag är klart prisvärda.
Autotunern i FT-450 klarade att stämma av dåligt anpassade antenner bättre än vad den TS-480 jag har gör.
Fjärrstyrning är inget problem med någon av apparaterna.
Om man använder sig av RemoteRig för fjärrstyrning, så är TS-480 att föredra eftersom man då har radions lösa frontpanel på kontrollsidan. Det blir som att sitta hemma och köra.
Se vidare på Remoterig.com

/Göran
 
Last edited:
Tack SM6UUM (har bra koll på e-ham) bägge riggarna får ju toppbetyg därför är det svårt att välja.

SM0HXB tack för jämförelsen av TS-480SAT och FT-450 , går det att stämma av en G5RV hyffsat på alla band med bägge riggarna med de inbygda ATU:erna ?

73 de SM5WZG Mats
 
Jag har aldrig haft en G5RV, utan bara egentillverkade dipoler.
Men jag kan inte se varför det inte skulle gå att stämma av en G5RV.

/Göran
 
Har ingen egen erfarenhet av varken gr5v eller 480 men tittar man på swr kurvan på en gr5v ser man att en radio med inbyggd at kan få problem med en gr5v då den har relativt hög swr på alla band och den inbyggda tunern ofta bara klarar swr på 3.
G5RV Antenna
 
Jag hade tidigare en SGC-239 extern ATU och den klarade galant av G5RV på samtliga band, du kan ha rätt SA6BSS. Jag funderar vidare...fördelen med G5RV = Endast en antenn att montera upp och mina radhusgrannar blir mycket lyckligare :)
 
Jag har ägt en 480SAT och en G5RV (hänger fortfarande uppe) och det är inga problem att stämma av den med den inbyggda tunern.
Den klarar mer än man tror faktist den tunern, det är en riktigt trevlig radio 480SAT som man inte blir besviken på.Har testat 480SAT VS TS 2000 och visst får den mindre 480 riggen på fingrarna när det blir trångt på banden av TS2000 maskinen eftersom den senare kan filtrera bort störningar på ett bättre sätt.Men Kenwood TS480SAT är en imponerande maskin. Kan absolut rekomendera den maskinen.
 
Jag kan oxo rekommendera 480SAT. Min har suttit i bilen ca fyra år nu och aldrig några problem. Lättmanövrerad och trevlig radio.
 
Hej,
Ha haft min 480 ett par år nu.
Mycket bra mottagare vilket är verifierat både i tester (bla. QST) och i praktiken.
Har tidvis haft stationen bredvid min Pro III och upplever dem rätt så jämförbara i upplevd prestanda.
Tillsammans med RemoteRIG är den fantastisk, som att köra lokalt.
Tunern har jag aldrig haft problem med mot G5RV som är min huvudantenn.
Stationen har även suttit i båten tillsammans med en extern antenntuner och där har det varit problem med HF-koppling till den långa mikrofonsladden, men då matas antennen på ca 2 m avstånd från mikrofonen.
Även den digitala överföringen till frontpanelen kunde störas på vissa band men en sådan miljö får kanske anses extrem.
MVH
SA0ABA
/Jonas
 
Upptäckte precis ett mindre problem, med min avstämda 40m bilantenn fick radion "spader".
Kanske kan avhjälpas med lite ferriter? På 80m, 20m, 10m och 6m har jag inte märkt några problem.
Med 10W var problemen borta.
 
Back
Top