Ett tecken i tiden: Kanada slutar med tidssignal

SM5JAB

Well-Known Member

In a sudden move that was noted not only by Canadian media, but also international media channels, the National Research Council Time Signal that was broadcast by Canadian Broadcasting Corporation (CBC) on CBC Radio One since November 5 1939 was turned off on October 9th, after eighty-four years, one world war, countless generations, and the rise of modern technology. Although perhaps obsolete by today’s standards, this 15 to 60 second long broadcast at 13:00 Eastern Time every single day has been a constant in the life of Canadians, whether they tuned into local radio, or (increasingly) via Internet radio.
 
Det är som sagt "ett tidens tecken".

Tidssignaler i sin gamla form har nog spelat ut sin roll.

När man numera räknar mikrosekunder blir en tidssignal med tiotals
millisekunders upplösning något som kan beskrivas som "i tidlös design".

För riktigt länge sedan så reläades tidssignalen från Nauen i Tyskland
och sändes ut via Telegrafverkets och Radiotjänsts försorg i det s.k. ONOGO-formatet dagligen kl 13.

1697564525772.png

Numera finns en tidreferens med delar av mikrosekunders upplösning i snart sagt "varje hem" genom GNSS tidsgivning.

Som min styrelsekollega i Radionavigeringsnämnden sade för ett par
år sedan; "Nu går det knappast att skylla på tekniken längre när man kommer för sent..."
 
Kommer ihåg tidssignalen i Sveriges Radio, har för mig att den var dokumenterad i telefonkatalogen?

 
Dessutom med dagens digitala format och streaming så är det hemska fördröjningar.
Så det går ju inte att synka tiden via digital radio och TV speciellt bra.
Samma med mobilen.
 
Tidsignalen som sändes i radio hade CCIR-formatet

1697567549279.png
och var deriverad från frekvensnormalen i Enköping, först General Radio 1101A

1697567667704.png
och senare en "svindyr" Airmec 100 kc oscillator med Essen-ring kristall.
Den var uppställd på ett speciellt iordningställt fundament i källaren å Enköping Radio och hade en åldringstakt runt 1*10E-10/dag vilket var extremt bra för sin tid.

1697568017226.png
Varje dag så kontrollerades frekvensen genom jämförelse med
GBR i Rugby, där det fanns en ännu mer stabil frekvensnormal.

Att "göra tidsöverföring" mellan normaltid och en nyinstallerad frekvens och tidsnormal på t.ex. ett observatorium var ett "helt företag" och tog flera veckor i anspråk.

Man gjorde sådant genom att jämföra fasskillnaden mellan sekundticken vilka medelvärdesbildats under dagar. Rubidiumnormaler, vätemasrar och GPS har gjort sådant lite enklare.

Samma med mobilen.

Man kan inte använda en "akustisk tidssignal" som distribueras via mobilnäten till exakt tidsgivning. Däremot så innehåller en mobiltelefon en egen klocka som är deriverad från systemklockorna i nätet, och även från GPS. Har inte sett någon uppgift om den interna tidgivningen i en "smartphone", men det finns anledning att anta att det rör sig om millisekund-upplösning.
 
Förr brukade jag sitta med en DFC77 klocka på tolvslaget och påpeka till mina föräldrar att tolvslaget på skansen som vi såg på tv var felaktigt, och det var på den tid som var mera analog än var den är idag.
Men det var väl aldrig något krav på att skansen skulle hålla tiden.
 
Fanns en intressant artikel i Practical Wireless ( tror jag det var ) för några år sedan om tid / frekvensnormaler från nån av de stora brittiska stationerna.

De var inbyggda i glasrör, hermetiskt tillslutna, samt nedsänkta i rör tio meter under marknivå.
Skall se om jag återfinner artikeln, har ju i alla fall lite bäring på trådens ämne :)
 
Jag brukar åka förbi Enköping när jag ska till Falun vart låg Enköping Radio ? Mvh Sm0ydo
 
De var inbyggda i glasrör, hermetiskt tillslutna, samt nedsänkta i rör tio meter under marknivå.
De var "Essen-ring" oscillatorer.

1697631842532.png

Royal Greenwich Observatory i Herstmonceux, som var ansvarigt för den brittiska normaltiden hade tre sådana oscillatorer + en hel hoper cesiumnormaler när jag besökte det 1989.

1697632092233.png

1697632351444.png

Louis Essen var en framstående brittisk fysiker som i mitten av 1950-talet
var med att dels fastställa medellängden av en astronomiskt definierad sekund, och dels sätta cesiumatomresonansen på
9 192 631 770 Hz i relation till den. Han var även idégivare till praktiskt realiserbara atomur. Hans ringformade kristalloscillator användes också i de första cesiumnormalerna.
 
Tackar!

Vad jag minns ( högst dimmigt ) från att de var nersänkta i hål, under brunnslock, och gjort sitt jobb i tysthet i många år, och deras sätt att fungera hade försvunnit med någon pensionär ...

De var "Essen-ring" oscillatorer.

View attachment 10868

Royal Greenwich Observatory i Herstmonceux, som var ansvarigt för den brittiska normaltiden hade tre sådana oscillatorer + en hel hoper cesiumnormaler när jag besökte det 1989.

View attachment 10869

View attachment 10870

Louis Essen var en framstående brittisk fysiker som i mitten av 1950-talet
var med att dels fastställa medellängden av en astronomiskt definierad sekund, och dels sätta cesiumatomresonansen på
9 192 631 770 Hz i relation till den. Han var även idégivare till praktiskt realiserbara atomur. Hans ringformade kristalloscillator användes också i de första cesiumnormalerna.
 
Back
Top