Externa tillbehör

Jo visst var det till dig SA5AQO. Det har blivit flera ämnen här.
Våra naturlagar gör så att man enkelt utryckt kan säga att ju kortare en antenn är på den våglängd den skall köras, ju smalare blir den. Exvis en BRA antenn för våglängden 80 meter som är en tiondel av kvartsvågen, en mobil antenn för 3750 kHz, blir bara några 10 tal kHz bred. En dålig dito kan bli lite bredare.
En CP6 är ju oxo en bråkdel av 20 meter (kvarting på 80meters våglängd).
Man får nog se en CP-6 som en kvalificerad byggsats, till en flerbands antenn för HF. Att få den just dit man vill kan vara ett jobb som kräver både erafarenhet och kunskap. Något som ju hobbyn är till för att utveckla hos oss. Antenner för HF har ju i alla tider krävt detta av oss, och kommer så att göra i all framtid.
Naturlagar gör ju att en kraftigt förkortad antenn också beter sig olika på olika QTH beroende på jordförhållanen, omgivningar etc.

En LW är givetvis längre men som obekväm nackdel kräver den en avstämningsenhet, med detta går den förståss bättre på låga frekvenser..
 
Nu var det inte mig du riktade dig till, men jag har kört CP-6 i ett par år nu, på taket till den BRF där jag bor. Den funkar hyggligt, dock (som nämnts) mycket smal på 80m. Den är gjord för att man ska kunna välja vilken del av bandet den ska köras på, men detta har jag inte lyckats med. Hur jag än justerar sprötet för 80, ligger resonansen kvar på CW-delen. För ett år sedan satte jag upp en longwire som komplement, men sedan dess kör jag i princip inte CP-6 alls. Longwiren är överlag bättre på alla band, och i princip osynlig från marken eftersom den sitter längs med taknocken.

73 de SA5AQO

Tar du bort 3 av de 4 spröt du har överst flyttar du resonansdelen till runt 3650 istälet för 3560 som den ligger på vid leverans.

Tipset fanns på SRS AB's hemsida ihop med antennbeskrivningen.
 
Last edited:
Jo visst var det till dig SA5AQO.

Nej, det var till htnergaard du vände dig (?)

Våra naturlagar gör så att man enkelt utryckt kan säga att ju kortare en antenn är på den våglängd den skall köras, ju smalare blir den.

Självklart är det så, men när jag köpte CP-6:an verkade den vara en bra kompromiss för mitt QTH.

En LW är givetvis längre men som obekväm nackdel kräver den en avstämningsenhet, med detta går den förståss bättre på låga frekvenser..

Tja... CP-6:an skulle jag nog säga att den också "kräver" avstämningsenhet, just med tanke på att den är så smalbandig på 80 och 40. För mig, på mitt QTH, var en LW (med balun) en bättre kompromiss än en CP-6:a.

73 de SA5AQO Daniel
 
Back
Top