extra stor fullmåne på lördag

SM4FPD

Well-Known Member
EME eller ej, men de kan ändå vara kul att se och uppleva.
Extra stor, därför att månen ligger närmare jorden än på 18 år, och ses nu c:a 14 procent större. Därmed blir ljussstyrkan 30 procent starkare.
På Lördag vid 21 tiden är den som störsts och starkast. dvs 2011-03-19

Finns någon EME expert här vore det kul att veta om det lönar sig att lyssna efter EME signs med en vanlig kratta på 15 el i rättning månen. Kanske det finns mer fakta i saken.

Månbrus?

Redan i går kväll när jag var ute och motionerade var det mycket ljust och en stark skugga föll från mig.

Finns några fakta om hur månen påverkar vågutbredning överhuvudtaget på jorden? Nog borde det vara så, men jag har inte hört om saken.

I alla fall om ni skall ut och yla i fullmånenatten på lördagsnatten så finns chans att det är klart väder.

För den som vill fotografera är det en lämplig kväll.
Stativ, vitbalans på sol, (det är ju solsken på månen) Bländare 5,6 till 8 tid som krävs, från millisekunder till flera sekuinder. Brännvidd gärna 300mm eller mer. Obs att det krävs manuell inställning då månen är mycket ljustark och omgivanade himmel mörk, därför luras automatiken.

Att bara bryta mönstret en lördagskväll och lämna TV:en för att gå ut en stund är att rekommendera. Kanske till och med köra till ett mörkt ställe med en kikare i näven.


De
ÄssÄmFyraFotPeDahl Astronomiinstressrad radioamatör
 
är ingen eme expert men har lärt mig läsa vanligt text.
skillnaden perigee och apogee kan räknas fram som ~2dB sen tillkommer var jord/måne befinner sig i relation till vår galax - vilket bestämmer bakgrundsbruset. Helgen som kommer nu är bestämd som den minst brusiga och med lägsta pathloss i år.

2dB är mycket när man kör EME från en liten station.
 
Det körs väl i princip ingen CW längre så man får installera programvaran och koppla in interfacet mellan dator och radio. Med en 15 el så hör man ju normalt ett antal stationer. (Är el en vedertagen SI-förkortning föresten?)

Månbrus? Med fet parabol på 10GHz och högre ja..

Påverkar vågutbredning? Aldrig hört talas om. Man kan ju tänka sig att om den lilla skillnad som påverkar tidvattnet skulle påverka radiosignalerna så skulle rediosignalerna normalt sugas ned i marken några meter i från antennen..

de Anders SM4RNA
 
Lördag kväll. (2200)

Gick en runda, klart fint väder. Stor måne. :)
/Ingvar
Med mobilkameran:
 

Attachments

  • DSC00299.JPG
    DSC00299.JPG
    75,6 KB · Views: 141
Back
Top