Fjärrstyrning/dataöverföring via 70cm?

SM0UXX

Well-Known Member
Fjärrstyrning/dataöverföring via radio?

Hej!

Jag har väldigt dålig koll på dataöverföring överhuvudtaget och på dataöverföring via radio i synnerhet.

Men, rent hypotetiskt, hur mycket data (bandbredd) skulle man kunna köra över radio på säg 70cm bandet, eller kanske 23cm? Helst med "vanlig" FM station....

Förutom de tekniska aspekterna är det sedan frågan om det skulle få plats utan att störa andra på bandet? Hur bred blir en sån signal sett i Khz?

Saken är nämligen så att jag har en station c:a 16km från lägenheten som jag skulle vilja fjärrstyra. Tycker att det känns som lite mer äkta radio om man kör fjärrstyrningen över radio istället för över nätet. Och så får man lägga pengar på radio & antenner istället för att betala dyr internetanslutning:p
 
Last edited:
Vilken datakapacitet som man får över radio beror på flera parametrar.

Dels vilken kanalbandbredd som man har tillgång till, dels signal/brusförhållandet samt hur effektiv moduleringen och kodningen är.

Om man tänker sig t.ex. 70 cm så borde man utan problem kunna disponera 100 kHz ifall man lägger sig i en del av bandet som inte är belagt av repeatrar och som inte används för svagsignalkommunikation.

Det finns "thin-route" radiolänkprodukter för yrkesmässigt bruk ("Aprisa XE") som ger en kapacitet på i grova tal 300 kbps (= 4x64 kbps PCM timeslots + signaleringskanal, kan disponeras som upp till 8 ADPCM telefonikanaler) i en 75 kHz radiokanal med 16-QAM-modulering. Dock är sådana ganska dyra.

På 23 cm blir utrymmet ännu större, det vore inga större problem med att överföra 2 Mbps "E1" i en kanalbandbredd av 2-3 MHz med ganska enkel teknik.

Några "amatörprodukter" finns veterligen inte på marknaden.

En komplikation i sammanhanget är att man gärna vill överföra både trafik och fjärrmanöver samtidigt.

Detta skulle kräva en "mångkanalslänk" om man vill realisera detta med analoga metoder, och sådant är ganska besvärligt att göra. Förr fanns det analoga 4 och 8-kanalslänkar som gick i frekvensbanden runt 900 MHz från bl.a. Granger och Farinon, och sådana borde gå att bygga om för 23 cm. Dessa länkar blev omoderna i ett slag för c:a 20 år sedan, men de verkar inte ha dykt upp på surplusmarknaden.

Något som vore rätt intressant skulle vara om någon DSP-guru kunde utforma ett programmerbart modem med ITU-T standardiserade datatakter och gränssnitt vilket genererar ett 16- eller 64-QAM modulerat "basband" på t.ex. 70 MHz som kunde blandas till lämplig(a) amatörband.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
ZL3IX hade i alla fall förut en UHF-länk för sin mottagare med antenner för 160. Kan kanske ge lite ideer:

"""""""
The UHF control link carries raw RS232 data at 4800 baud, and is used to tune the remote receiver (home brew) and to switch array directions. Audio from the receiver is remodulated on to an FM carrier, and thus relayed back to the home QTH, duplexed with the control link. The whole remote installation is solar powered, from a second hand 33 W panel, charging a 45 Ah deep cycle battery.

The 35 km link was initially difficult to make work, as the intervening terrain is mostly flat, with some gentle undulation. The path loss is estimated, at close to 180 dB, somewhat higher than predicted by easily available software. Since the remote transmitter only has an output power of 10 W, 15-element quagi antennas, with a gain of close to 15 dBi, were necessary at each end of the link, to achieve a signal level at the receiver of –110 dBm. The sensitivity of the development receivers also had to be improved, using low noise preamps.

After constructing the long boom quagis, adding the preamps, and solving some self quieting issues on the receivers, the UHF link is now fully operational.
"""""

73, Roland SM0BRF
 
Detta skulle kräva en "mångkanalslänk" om man vill realisera detta med analoga metoder, och sådant är ganska besvärligt att göra. Förr fanns det analoga 4 och 8-kanalslänkar som gick i frekvensbanden runt 900 MHz från bl.a. Granger och Farinon, och sådana borde gå att bygga om för 23 cm. Dessa länkar blev omoderna i ett slag för c:a 20 år sedan, men de verkar inte ha dykt upp på surplusmarknaden.


En hel del av de länkarna jag var med och plockade ned för länge länge sedan skickades till olika reservdelslager på uppmaning av beställarna, länkarna togs då ned för att kunna etablera GSM på 900 MHz. Skulle tro att de flesta är nog skrotade och hamnat i smältugnarna..
 
Hej!

Jag har väldigt dålig koll på dataöverföring överhuvudtaget och på radio i synnerhet.

Men, rent hypotetiskt, hur mycket data (bandbredd) skulle man kunna köra över radio på säg 70cm bandet, eller kanske 23cm? Helst med "vanlig" FM station....

Förutom de tekniska aspekterna är det sedan frågan om det skulle få plats utan att störa andra på bandet? Hur bred blir en sån signal sett i Khz?

Saken är nämligen så att jag har en station c:a 16km från lägenheten som jag skulle vilja fjärrstyra. Tycker att det känns som lite mer äkta radio om man kör fjärrstyrningen över radio istället för över nätet. Och så får man lägga pengar på radio & antenner istället för att betala dyr internetanslutning:p

i teorin kan du använda "fjärrstyrningen" från SM2 och ett 802.11x lan.
i praktiken är det svårt att få en stabil länk på 16km räckvidd utan att skaffa speciella prylar.
Finns en del att läsa om 802.11 och HSMM anpassade för amatörbanden, men det är rätt smala grejor och en del hempul involverat för att få det att gå.
T.ex belägger du 2-3Mhz runt 436MHz med ett stort antal Watt kommer du att störa analoga stationer i närområdet eftersom du höjer brusgolvet med dina wideband signaler,som dessutom kommer att ligga fast i luften som den radiolänk den är.
Allokeringen av ev. HSMM trafik & teknik borde mao var koordinerad på hambanden - för att undvika problem, men det är den inte idag.
 
Hej,

I princip skulle du enkelt kunna bygga fjärrstyrning med ett antal FM-stationer.

Kör en länk på 70cm (alt 23cm) för ljudöverföring.
Kör en länk på 23cm (alt 70cm) för dataöverföring.

För data kan man med lite jobba använda vanligt 1200/9600 paketradiomodem.

Inte en "plug and play" lösning men går om man vill bygga med lite intresse.
Man får då hela fjärrstyrningen inom amatörradiobanden :).

73 de ULF/SM0LCB (SM7LCB)

Radio station SM7LCB in JO86GH
Radio station SM7LCB in JO86GH
 
Tack för alla kommentarer och tips! Ja, kanske är varianten med analogt ljud gör saker och ting lite lättare. Å andra sidan var jag inne på att göra något med just fjärrstyrningen från SM2... Smidigt att kunna köra t.ex. IC-706 med delat montage och slippa datorer.

Att sitta och bränna 2-3Mhz på 70cm känns ju inte så seriöst. På 23cm finns det ju utrymme om c:a 2,3Mhz, men en annan fråga är ju max tillåten bandbredd om 20khz?

Har kollat lite på Ubiquiti´s grejer, finns en del HAM´s i USA som kör såna med transvertrar. Men har lite svårt att se hur man skulle kunna fixa det och ändå hålla sig inom reglerna och framförallt inte störa andra. Man vill ju inte bidra ytterligare till den brusnivå som jag själv sitter och irriterar mig på :)
 
för sm2 fjärrstyrningen behövs endast 0.5 Mbps i lan'et, men trots det blir 16km svårt att uppnå inom specifikationenerna för 802.11x och lic.fritt WLAN i Sverige på 2 och 5Ghz.

Man kan "köpa" sig en länkfrekvens (pts) och en uWlänk - men då är vanligt adsl mycket billigare
 
Lyfter upp min gamla tråd igen.... Det verkar svårt att komma upp i vettig hastighet via ADSL från mitt sommar-QTH tyvärr (antagligen för lång distans till telestation). Framförallt upp-hastigheten är jag lite orolig över, det finns specat upp till 0.5Mbs men tveksam om man nånsin kommer upp till maxhastigheten....

Kanske finns andra bättre alternativ? Har kollat på att köra via sattelit, men även där är upp-hastigheten för låg i de alternativ jag hittat. 3G kanske håller specen, men vet inte om det är ett alternativ om man vill ha en konstant uppkoppling....?
 
Jag kör SM2O Remoterig över Telias absolut långsammaste ADSL-tjänst "0,20-0,25 Mbit/s Delad Bandbredd".
Den är så långsam, så jag tror inte ens den annonseras på Telias hemsida...
När jag mäter med TPTEST, får jag knappt 250 kbit/s nedströms och ungefär 130kbit/s uppströms.

Det funkar utmärkt, och jag är helnöjd!

Jag måste köra på den snålaste talkodaren, men i mina öron låter det lika "bra" som när jag kör min 706 lokalt. Och jag kan inte samtidigt köra några andra bandbreddskrävande applikationer, exempelvis nätverkskamera.

Jag körde tidigare Ham Radio Deluxe via mobilt bredband (ice.net), där bandbredden är bättre. Men i en fjärrstyrningsapplikation är svarstiden (RTT) viktigare än bandbredden, och då är ADSL att föredra.

Satellit lär ge dig ännu större problem med långa svarstider.

73,
Jonas/SM5PHU
 
Tusen tack för infon Jonas!
Ja, då lutar det åt ADSL ändå, även om det varit trevligt med en radiolösning.

Men å andra sidan kanske det finns risk att en radiolösning hade börjat brusa ned på kortvågen också....
 
Back
Top