flygplan 23cm

SM0NCL

Well-Known Member
23cm NAC, använder flygplansreflektionszonen belägen 50% mellan egna och motstationen och förutsägelsen med LCBs program fungerar.
varför just 50%?. Enligt FHZs excel så är 50% eller andra zoner belägna 30-70% inte helt fel, det blir något lägre pathloss ju mer offset refl.zonen har men samtidigt dras tillänglig QSOtid ner på stationen närmast refl.punkten.
 
Hej,

Har inte provat FHZs excel så vet inte vad det ger. Jag får leta rätt på det och kolla.

Av egen erfarenhet så vill jag ha reflektionspunkten rätt lång bort. Detta pga att jag har en rätt smal antenn med diameter på 1.9m (23cm/8grd,13cm/4grd,9cm/3grd) och ingen möjlighet att elevera antennen. Så ibland kan det vara svårare att köra kortare avstånd pga detta. Men ibland är det nästa omöjligt att köra trots att man ser en massa flygplan inom refektionspunkten (50%):).

Skulle tänka mig att mitt kartprogram igentligen skulle rita en oval runt 50% punkten. Har funderat på att göra detta men ännu inte tagit mig tid att göra det. Jag är rätt nöjd med att får en inriktning mot 50% punkten sedan får man hoppas på lite tur. Ibland är det dött och ibland blir man förvånad men för det mesta tycker jag att flyg nära 50% punkter ger möjlighet till QSO. Viktigast är dock att det finns flyg i aktuell riktning och båda är QRV, då har man i alla fall antennerna mot varandra och allt kan hända:).

Hoppas flera kan finna intresse av att börja köra mikrovåg men hjälp av flygplan. Speciellt på 23cm som är rätt lättsamt både vad gäller utrusting och aktiva stationer. Vi vill gärna har mera aktiva stationer:).

73 de ULF/SM7LCB

Det är KUL med mikrovågor...
Radio station SM7LCB in JO86GH
 
Back
Top