FM mottagare

SM0YDO

Well-Known Member
Hej jag håller på och letar komponenter till ett FM tuner bygge med ASTEC UM1181

det ingår en CA3089 i kretsschemat efter ASTEC tunern på CA3089 kretsen sitter

det en quadraturspole med trimkärna vad är det för någonting och vart kan man

köpa en sådan komponent .

Innan CA3089 kretsen finns det två olika filter dels ett som heter SFE10.7MA2

jag tror att det är ett Murata filter Elfa säljer liknande filter men då måste man veta

bandbredden på det befintliga filtret för det finns keramiska filter på Elfa med

olika bandbredd.

Före det keramiska filtret finns ett trimbart filter med primär och sekundär lindning

det heter MC1027 på schemat det ser ut att vara ett MF filter på 10.7 Mhz

Electrokit säljer en del olika sådanna här filter dom är märkta 1 .2 och 3 MF

beroende på vart i MF kedjan dom sitter går det att använda ett sånt här filter

och i såfall vilket ska jag välja?

mvh Lasse sm0ydo
 
Jag kommer väl ihåg RCA kretsen CA-3089, jag byggde en del me den för 35 år sedan då det var nytt med just quadrakturdetektor, något som är standard i dag i all WFM FM och FMn.
Vilken bandbredd du skall ha på 10,7 MHz filtret bestäms av vad du vill lysna på, men det som finns idag är väl vanlig rundradio på 88 - 108 MHz och då behövs 250 kHz, då ju stereon måste med.
Jag minns i alla fall att CA-3089 funkade mycket bra, och gav ett helt nytt liv åt enklare transistorradio. Men att få den att funka på ett eget kretskort var dömt att misslyckas, applikationsrapproten från RCA hade ett exempel kort och gjorde man bygget på det gick den lugnt och fint.
HEATKIT sålde en byggsats där man gjorde en enkelsuper för 145 MHz FM, nån form av bärbar FM transiver. Detta var dömt att isslyckas och var oxo misslyckat. Det krävs en mottagare med 455 kHz för att funka på FM och FMn, samt en quadrakturdetektor som funkar för smalare devaiton.
Jag änner nte till någon som byggt 455 kHz med CA-3089.
Qudrakturspolen till WFM med CA-3089 kan vara en från en japansk skrotad Fm mottagare, en liten MF burk.

de
Roy SM4FPD
 
Hej Elfa säljer ett keramiskt filter 10.7 Mhz med bandbredd 280 khz det borde passa tycker jag

ordernummer 56-956-68

mvh Lasse sm0ydo
 
Quadrature FM Detectors

Hej här står det att man kan .For the 10.7 Mhz you can use a green-slug IF can us quad coil.

Electrokit har två olika gröna spolar med trimkärnor i sitt sortiment för 10.7 Mhz

en med 25k:4k impedans och den andra med 25k:1k impedans kan man välja någon av dom?

mvh Lasse sm0ydo
 
Lasse,vilken FM-mottagare ska du bygga?Schema?
Några tips betr 3089-det har visat sig att den är väldigt lätt att få att självsvänga-därför får man aldrig ha mer än 50 ohm på ingången.Helst mindre.
Som kvadraturdetektorspole ska den högohmiga lindningen användas,som sedan parallellkopplas med ett lämpligt motstånd(se databladet).Problemet här är att helst skulle du ha instrument till sådant här för att få rätt bandbredd och låg dist.Det är därför åtminstone jag låter någon annan göra jobbet och hellre använder en färdig tuner!
Astec UM1181 har ju utgång lämplig för keramiska filter-alltså cirkus 300ohm.Hur hänger det ihop med din beskrivning?sitter det en extra transistor här?Ett schema hade varit lämpligt!
Är det bara fråga om en vanlig 10,7-spole så är nästan alla så breda att det går med det mesta.Men återigen-man vet aldrig,så låt någon annan göra jobbet.
Roy-ingen regel utan undantag,eller hur?Visst har det funnits transceivrar med enkelsupermottagare.Jag kan räkna upp några-först kom jag att tänka på AGAs MRU07-en riktig proffsradio,och vidare fanns det en bärbar PYE som engelska polisen använde,Sentinel polisradio m fl.Alla med 10,7 mHz MF.
Med andra ord behövs det egentligen inte 455 kHz MF.Bara detektorn är smal,så går det.
Heathkitbyggena(de hade flera med enkel MF) var dömda att misslyckas,där håller jag med dig!Har byggt flera och ingen fungerade bra!
 
Det Rolf nämner om 50 Ohm härrör nog från min synpunkt om layouten och det som Arne instämmer i.
Åtskilliga STERO TUNER till Hi o Fi anlägg har dennna IC och för WFM låter den ofta utmärkt om man lyckats bemästra busandet. (självsvängningarna)

Ja du har rätt Rolf att en kort tid försökte man bygga 10,7 MHz sista MF för smal FM. Även i proffs komradio, gjordes tappra försök.
Heatkit misslyckades, Sentinel kom snart med en ny version där en extra blandare gjorde att den blev användbar för smal FM. De PYE jag mekat har alla 455 kHz i den MF där FM detektionen skall ske.
Visst blir 10,7 MHz MF en viss finess för brusspärren då ju det blir opropotionelrigt mycket brus från en så bred FM detektor, och en sådan brusspärr kan ju funka, eller vara lätt att bygga. Förmodligen talar vi då om 50 kHz kanalavstånd.

Idag finns stabilare kretsar så problemet med drivande brusspärrar är ett minne blott.

Idag byggs ju de flesta FM komradio och amatörradio utan 10,7 MHz man använder högre första MF och sist 450 kHz. Skälet är att kraven på spegeldämpning är avsevärt högre än på tiden för PYE Eriksson Sonab etc.
Sen fanns ju tider då komradio FM var 50 kHz kanaler, då kan man kanske fundera på om det var möjligt med 10,7 MHz MF. Då var ju deviationen +-15 kHz och filtren c:a 35 kHz breda. krav på stora frekvensområden gör att frekvensyntesen blir smartare med hög första MF.

Idag med krav på 12,5 kHz kanalavstånd och deviation på +-2,5 kHz är det inte så lyckat att försöka med 10,7 MHz som sista MF.

Har ett svagt minne att CA-3089 hade en bruspärr???? Men den var nog bara en signalstyrkemätande sak som enbart skulle muta FM mottagare i bilradio etc.

de
Roy
 
Alla de stationer jag talar om fungerar i 25kHz nät.
Visst håller jag med dig att det är bättre med hög 1a MF,men min avsikt var att sätta fingret på att det är fullt MÖJLIGT att bygga en enkelsuper för smalbands-fm.
När det gäller Sentinelen undrar jag om det är som du tror att de hade problem med den första(och absolut bästa!)serien med xtalfilter.Varför har den då sålts i så oerhört många exemplar medan efterföljaren(i praktiken en Handic 007!) är betydligt mera sällsynt.Jag har mekat med och moddat otaliga Sentinel och bara haft ett(1) enda fel i MF-en keramisk avkopplingskonding som kortslutits.Min lillebror köpte en av de första som kom till Sverige och den har jag kvar än idag och den ser likadan ut som de senare.Bara ett motstånd i LF är ändrat i produktionen.De vanligaste felen är som på de flesta andra-potar,lampor osv.
Nej,jag tror att det beror på något annat.Vad har jag inte riktigt kläm på,men det kanske dyker upp en förklaring någon dag.
För att återvända till 3089an,så visst har den en brusspärr,men då just av nivåkännande typ som du misstänker.Inte brusstyrd.
Vad jag minns så kom den förbättrade 3189an just för att 3089an var lite svår att tämja(men någonstans har jag sett en lösning där man först hade ett seriemotstånd på kanske 25 ohm och sedan ett 25 ohm tvärs över ingången-bör minska risken för svängningar).
 
Hej jag var på Elfa idag och hämtade några beställda komponenter.Jag tittade också i hyllorna

på labbkort för lödning i Europakorts storlek 100-160 mm i glasfiber det fanns ett labbkort

som var dubbelsidigt med paddar på ena sidan och jordplan runt hålen på den andra sidan.

Jag funderar på att köpa mig ett sånt och bygga mig Fm mottagaren på jag tror att det är

ett bra val kan nån annan intyga mig det?

mvh Lasse sm0ydo
 
Beror på... Om man ska eftersträva optimal resultat så man får tänka på vissa saker, som t.ex.
1. Symmetri, t.ex alla "signal trådar" till blandaren borde vara lika låga (lika) om ingången är balanserad
2. Jordströmmar - t.ex. bypass kondingar runt ett steg kopplas nära på varandra (ihop)
3. Avskärmning av HF signaler, dvs. överhörning (birdies)

Visst får man mottagaren att fungera även om man kopplar upp allt som "hängande trädgårdar", men om man vill göra optimerad layout så det är minsann inte lätt om antal komponenter går upp till några tiotals...
 
Det har nog missförståtts lite här...Astec 1181 är ett färdigt "tuner head" så man behöver inte tänka på mer än att ansluta lite spänningar,antenn och en 10,7 MF-del.
(jag kan däremot inte se att det finns någon bal 300ohms ingång som det står i texten,men det har ju inte så stor betydelse).
 

Attachments

  • Astec 1181 FM tunerhead schema.jpg
    Astec 1181 FM tunerhead schema.jpg
    73,8 KB · Views: 275
  • Astec 1181 FM tunerhead.JPG
    Astec 1181 FM tunerhead.JPG
    69,4 KB · Views: 147
Back
Top