Förlängningskabel till RTL-SDR

SM4VYS

Active Member
Jag skulle vilja ha en usb-förlängningskabel mellan SDR-stickan och datorn. Det blir lite klumpigt när SDR:en sticker ut åt sidan med sma/uhf-övergång, kontakt och kabel.
Jag undrar då hur lång den kan vara innan prestanda börjar påverkas nämnvärt? Kabelns kvalitet har väl också betydelse gissar jag? Jag har inte världens koll på IT, men det vet jag ju att många här har!
73/Kalle
 
Jag skulle vilja ha en usb-förlängningskabel mellan SDR-stickan och datorn. Det blir lite klumpigt när SDR:en sticker ut åt sidan med sma/uhf-övergång, kontakt och kabel.
Jag undrar då hur lång den kan vara innan prestanda börjar påverkas nämnvärt? Kabelns kvalitet har väl också betydelse gissar jag? Jag har inte världens koll på IT, men det vet jag ju att många här har!
73/Kalle
Precis som längden på snöret så är det beroende på sammanhang, den här sidan ger lite fingervisningar: https://www.androidauthority.com/how-long-can-a-usb-cable-be-3244520/

Har du provat med en USB-hub? Då bör du vara garanterad att det fungerar.
 
Vet inte ifall det skulle vara möjligt att slå två flugor i en smäll med en isolerad förlängare som möjligen kan förenkla/möjliggöra extern spänningsmatning från någon seriereglerad historia då PC-matningen via USB-portarna påstås vara rätt "oren". Jag har en sådan enhet men använder den sällan och endast för att isolera ett USB-oscilloskop när så är önskvärt men funktionen har varit lite sisådär. Man kan nog inte förvänta sig alltför mycket för ett par hundringar.
 
Leif SM5BSZ har gjort några videos i ämnet. Sök i Youtube på "SM5BSZ USB"
Det handlar mest om att få bort störningar som kommer in via kabeln.
/ Tommy
 
Back
Top