Förslag till SUB-tonsanvändning i SM

SM5HIH

New Member
På SSA-s forum har under hösten diskuterats SUB-tonsanvändning. Med inläggen där som grund har en arbetsgrupp bestående av Anders SM5BMK Göran SM5HIH, Jouni SM0MMO och Urban SM5OXV sammanställt åsikterna från diskunionen för att kunna presentera ett hållbart och användarbart förslag. Förslaget diskuteras nu inom olika distrik i Sverige och förhoppningen är att förslaget skall kunna antas av SSA som en rekommendation till SUB-tonsanvändning. Förslaget bifogas detta meddelande som PDF-fil

73 de
//Göran SM5HIH
Tel 0157/51355
ePost sm5hih@ssa.se
 

Attachments

  • CTCSS toner i Sverige 2011-2.pdf
    72,1 KB · Views: 446
  • CTCSS Subtons Benämningar.pdf
    67,2 KB · Views: 234
Last edited:
Ser ju bra ut det där.

Rekommendation för distriktsvisa sub-toner var nåt jag efterfrågade för några år sedan. Men intresset var i stort kallt, även i från SSA. Det är bara att konstatera att jag är lite före min tid. ;)

Hoppas det här även innebär att repteatrarna ska sända sub-tone så att man kan slippa tjuvöppnandet av squelchen av avlägsna repteatrar.

de Anders SM4RNA
 
Jag förstår iofs inte varför det är som med, tex SM0, att 77.0 är primär, sen kommer 123.0 och 67.0 som sekundär. Varför inte lägga dom i logisk följd med låg frekvens som primär, som sedan ökar? (67.0 primär) (77.0 sek 1) (123.0 sek 2) osv. Lättare att ha det i huvudet då, eller finns det andra synpunkter?

Mvh sa4bln
 
Last edited:
Hej det är så att 67 Hz fungerar dåligt i äldre apparater, den skapar intermodulationsprodukter bla i vissa konstruktioner.
IARU har nyligen infört även denna tom efter att moderna kretsar och apparater har bättre förmåga att hantera denna ton.
Orsaken att denna ton kommer senare är tekniska parametrar på äldre utrustning, som har tagits hänsyn till.

100 Hz är en ton som kan i vissa kretsar även skapa problem i smaband med 50Hz som vi har i nätfrekvens, USA har 60Hz där fungerar detta bra.
En enkelt problem kan vara jordningar och liknande till antenner och elnät, tele jord där det kan upp komma jordströmmar elkler vagabond strömmar i fastighetskonstruktioner, så att man får en induserad överton i utrustning på 100 Hz och har därmed ett problem.
Orsaken till att 100Hz är ner klassad är även tekniskt parameter.

Denna kunskap har vi kommit fram , det är ett fåtal som har jobbat med toner i 20 år och hittat problemen, som vi bör undvika för en väl fungerande standard

73 Urban
SM5OXV
 
Äntligen!

114.8 och 118.8 har varit praxis i stora delar av SM6 sedan tidigare.

Det jag inte riktigt förstår är varför man skall ha olika subtoner för simplex och repeatrar, det blir bara rörigt.
 
Last edited:
Äntligen!

114.8 och 118.8 har varit praxis i stora delar av SM6 sedan tidigare.

Det jag inte riktigt förstår är varför man skall ha olika subtoner för simplex och repeatrar, det blir bara rörigt.

Är det inte så att simplex behöver vara samma för hela landet för att vara praktisk att använda. Det är mer ett sätt att få en störningsfri radio, den öppnar inte för alla skyltar o bussar, och annat dylikt. Repeatrar är en annan sak, dom kan ju störa varandra, då kan olika toner vara att föredra.
 
Last edited:
Hej det är så att 67 Hz fungerar dåligt i äldre apparater, den skapar intermodulationsprodukter bla i vissa konstruktioner.
IARU har nyligen infört även denna tom efter att moderna kretsar och apparater har bättre förmåga att hantera denna ton.
Orsaken att denna ton kommer senare är tekniska parametrar på äldre utrustning, som har tagits hänsyn till.

100 Hz är en ton som kan i vissa kretsar även skapa problem i smaband med 50Hz som vi har i nätfrekvens, USA har 60Hz där fungerar detta bra.
En enkelt problem kan vara jordningar och liknande till antenner och elnät, tele jord där det kan upp komma jordströmmar elkler vagabond strömmar i fastighetskonstruktioner, så att man får en induserad överton i utrustning på 100 Hz och har därmed ett problem.
Orsaken till att 100Hz är ner klassad är även tekniskt parameter.

Denna kunskap har vi kommit fram , det är ett fåtal som har jobbat med toner i 20 år och hittat problemen, som vi bör undvika för en väl fungerande standard

73 Urban
SM5OXV

Ok, tack för svaret, det var något jag inte kände till. Synd att det är så, man vill ju sträva efter den lättaste, mest användarvänliga vägen, men om det stökar till det med gamla apparater och annat så får man naturligtvis vika sig. Frågar man inte så får man inte veta... :)
 
Back
Top