Fråga om karakteristisk impedans

sa7bkk

Active Member
Säg att jag sänder på 2 meter, handhållen apparat. Ut ur handapparaten har jag en SMA-kontakt med en ungefär 5 cm lång coax, 50 Ohm. Sen är det övergång till BNC. Men så vid övergången är lödningen inte så bra, skärmen sitter inte jättebra om BNC-kontakten så en lite del där är den karakteristiska impedansen annat är 50 Ohm. (resten från BNC-> antenn är 50 Ohm och bra)
Så nu till frågan, är detta ett problem? Blir det någon reflektion tillbaka in till sändaren eller måste avståndet vara längre, typ mer än en våglängd eller så?

Det är många år sedan jag läste om transmissionsledningar och även när jag gjorde så är jag inte säker på ifall jag kunde svarat på frågan.

Tackar,
Kalle
 
Man brukar säga att om längden av en enstaka ledningsdel med rimligt avvikande impedans (upp till dubbla eller halva) är mindre än några procent av våglängden så kan man bortse från inverkan både i reflektion och transmission av denna.

Dock bör man ändå se till att kontakter är riktigt monterade och lödda
så att det inte blir förluster som följd av att resistanserna i fogar och lödställen ökar.

En mer detaljerad diskussion av detta ämne finns på sid 11 av:

http://www.esr.se/resonans/ESR Resonans nr1 2009.pdf

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Man brukar säga att om längden av en enstaka ledningsdel med rimligt avvikande impedans (upp till dubbla eller halva) är mindre än några procent av våglängden så kan man bortse från inverkan både i reflektion och transmission av denna.

Dock bör man ändå se till att kontakter är riktigt monterade och lödda
så att det inte blir förluster som följd av att resistanserna i fogar och lödställen ökar.

En mer detaljerad diskussion av detta ämne finns på sid 11 av:

http://www.esr.se/resonans/ESR Resonans nr1 2009.pdf

73/

Karl-Arne
SM0AOM

Kanon, precis vad jag letade efter.
Tycker sånt här är hur spännande som helst, ska leta fram mina gamla elektromagnetismböcker och börja räkna lite igen..
Tack för svaret!
/Kalle
 
Back
Top