Framtidens QSL ?

Är det alltså bara att skriva in de uppgifter man vill och sedan skriva ut?
Inte speciellt fusk-säkert, men enkelt! ;-)
 
Det är ett väl utmärkt system för de som är övertygade om att de verkligen hört eller kört stationen det gäller.

De kan då själva fylla i sitt QSL-kort på webben och printa ut det i färg eller svart/vitt. Alternativt spara det i en digital QSL-samling på datorn eller på nätet.

QSL-kortet har i sådant fall primärt ett värde för en själv och kan ju ses som en snygg bild att hänga upp på väggen eller sätta in i ett album. De flesta som samlar QSL vill gärna visa upp sina kort för andra som inte nått lika långt i samlandet.

Fördelen för rundradiostationen eller kanske DX-stationen om det kan appliceras på amatörradio är att en massa tid och arbete att trycka upp, fylla i eller klistra etiketter på papperskorten sparas. Helt enkelt en välkommen rationalisering som ligger väl i tiden.

Allvarliga problem uppstår dock om QSL-kortet skall ligga som juridiskt hållbart underlag för att få lov att köpa ett DXCC eller liknande Diplom. Där kan egenutfyllda QSL-kort naturligtvis inte godtas av olika skäl. Dels vill Diplom-utgivarna undvika medvetet fusk, dels vill man tjäna pengar på sin verksamhet.

För mig som i princip vägrar att besvara inkommande QSL-kort och i övrigt är mycket försiktig i samband med mina DX-peditioner är detta en perfekt lösning. Jag kan lägga upp ett vackert QSL-kort på webben som de som kört mig, själva kan fylla i och använda kortet precis som de vill och har moral till. Dock blir det inte godkänt av ARRL och andra affärsdrivande företag i amatörradiobranchen.

Tack för tipset!

/Bengt
 
Last edited:
Back
Top