FUNcube Dongle

Några SM-amatörer har lyckats knipa en vid de olika releaserna. Själv har jag missat med flera timmar varje gång och sedan sett att alla sålts inom en MINUT.
För att hinna handla måste man först logga in på PayPal INNAN man försöker handla Funcube under den minut lagret räcker!
Av 499 tillverkade har 8st har sålts till SM, är det ingen på detta forum som testat Funcube ?
 
Last edited:
Inga bandpassfilter eller avstämd ingång vad jag kan se. Vad kan man få för prestanda på en sådan?
 
Tja ser man bara till känslighet så ser det OK ut. "Each unit is tested for 0.15uV for 12dB SINAD NBFM at 145MHz and 435MHz."

Men selektivitetsmässigt vittnar många av köparnas utsagor om att externa filter (såklart) behövs.

Kul pryl. De senaste 2 som såldes till Svedala ligger på min labb-bänk.:)
 
Normalt så har man väl en preamp för 144/432/1296 med filter som försteg till radion och då borde FunCube fungera bra. Naturligtvis blir det skit o pannkaka om man bor nära en stark sändare och kompletterar med en bredbandsförstärkare :D
 
Jo, jag hoppas att KYH kan koppla in sina dånglar och återkomma med en testrapport huruvida de är användbara. Skall man köra två samtidigt krävs väl en någorlunda vass dator? Själv skall jag försöka vara med bättre vid nästa release.
 
OK
"Testrapport" kan jag försöka med. Men jag har bara en RF-generator så eventuella tester av HF-egenskaperna blir begränsade. Vad vill ni veta?

TDX - vad är användbara för dig?

Dom funkar som vilken SDR-mottagare som helst. Med DC-spik i mitten och "allt"...

Skillnaden är den inbyggda DDS:en, LNA, 1:a + 2:a mixer med amp och SW-filter samt 96 kHz USB-ljudkort. Den är därmed allt-i-ett.:)

Spontant upplevde jag i de första försöken i morse att de drar mycket mindre CPU än min softrock IC751-panadapter gör.

Edit på stavfel
 
Last edited:
Lycka till med att köpa denna. Det tog 4 försök vid 4 olika tillfällen innan jag lyckades. Har alltid varit maximalt på hugget med NTP-tid och skickat köpordern direkt på det annonserade klockslaget. Att jag lyckades få 2 var bara hur mycket tur som helst. Vanligen lägger säljaren ut några till i en andra omgång varje gång.

Tror tyvärr att det blir svårare och svårare ju fler som får kännedom om att denna pryl finns. Min bedömning är att det kommer att ta ganska lång tid att mätta marknaden bestående av oss som lider av svårt ha-begär när såna här godsaker går att köpa.
 
Kör min ena som extra mottagare alt. panoramaenhet.

På 2m ligger den via en koaxomkopplare till ett bandpassfilter som matas från en 3dB kopplare/splitter från preampen.

Från min IC751A tar jag via en bufferförstärkare (MAR-11) ut en intern utgång (scope) med 75,4515 MHz efter första mixern, före roofing-filtret, till koaxomkopplaren f.v.b. USB-donglen. "Ser" därmed +/- 40 kHz från inställd frekvens med WinRad.

Erfarenheter med WinRad.
- ingen selektivitet alls på HF-sidan. Kräver externt filter på ingången om den ska användas i närheten av sändare annars uppstår blockering.
- ganska känslig på gränsen till överkänslig.
- lätt att installera och köra igång.
 
resultat av mätningar

Äntligen lyckades även jag knipa en. Men i semestertid dröjer nog leveransen.
KUL. Min kom på 3 dagar.
Gå med i gruppen Funcube
funcube : FUNcube & FUNcube Dongle
Där finns mycket att läsa om tips och så.
Många klagar på att den inte är så känslig som de skriver.
Det är bara så att folk inte förstår hur man skall använda den och ställa in den.
Min funkar kanon bra

Tips för er som ännu inte fått tag på en.
Gör allt i ordning ditt paypale konto innan du beställer.
Köp sedan exakt på rätt tid. OBS tiden är nu på sommaren plus 2 timmar.
Ge inte upp, ibland är de lite sena och jag fick min när de kom igång 2 min över.
Normalt verkar du ha ca 2 min på den innan den tar slut.

73 de SM0LRU/Kenta
 
Köpte en från Manfred i Limmared häromdagen.
Ännu endast testat med FM radio och via XP-dator.
Scanning funderar jag på...
Hittade även upconverter och bandpassfilter på:
FUNcube Dongle

/ 73 de SM6NZB / Tommy
 
Back
Top