Har proppen gått?

Lite märkligt att man medvetet gör det besvärligt för sig genom att sänka effekten 20 dB från 1 kW till 10 W och minska antennen från en 4 elements monobander på bra höjd till en klen GP på marken (minst 10 dB loss till) samt sitta obekvämt med benen i kors på en sten när man kan sitta bekvämt tillbakalutad i radiostolen. Kan någon förklara meningen med allt detta? :confused:

För att kompensera en effektsänkning med 20 dB krävs grovt räknat en 20 dB bättre operatör.
Uppskattningsvis 12-15 dB av dessa kan åstadkommas med telegrafi.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Numera är jag bara med i en (1) lokal radioklubb och funderar varje gång jag varit på möte där om de timmarna och bensinkostnaden 2 x 15 km gav något mervärde för mig
Förmodligen fick någon annan ut något av att du var där, Bengt. Meningen med en klubb är att man skall hjälpa varandra.
Att bara sitta och kolla upp saker via internet och aldrig ses tycker jag verkar tråkigt.
Jag funderar heller aldrig på om det kommer att "löna sig" när jag åker till radioklubben i Delsbo från Hudiksvall.
 
GUJ skrev; " SM7EQL .......Numera är jag bara med i en (1) lokal radioklubb och funderar varje gång jag varit på möte där om de timmarna och bensinkostnaden 2 x 15 km gav något mervärde för mig. ....."

"Förmodligen fick andra ut något av att du var där, Bengt.
Meningen med en klubb är att man skall hjälpa varandra. Att bara sitta och kolla på saker via internet och aldrig ses verkar tråkigt tycker jag. Jag är med i en amatörradioklubb för att träffa andra likasinnade. Om det kommer att "löna sig" att åka på klubbmöten är en sak jag aldrig har funderat över. Och jag ser gärna att det blir fler radioamatörer."
-----


Ja det är högst sannolikt att andra i lundaklubben fick ut ganska mycket av att jag och de andra två-tre aktiva medlemmarna regelbundet bjöd på oss själva och anordnade olika aktiviteter som föredrag och praktiska laborationer i mätteknik m m. Jag är inte medlem där längre.

>>>Meningen med en klubb är att man skall hjälpa varandra.

Just precis. Det var därför jag gick ur lundaklubben. Anledningen till att jag är kvar i lokalklubben i Malmö jag är medlem i är att jag inte är ensam om att bidra till aktiviteten. Det finns andra som bidrar på lika villkor och även om det "bara" handlar om föredrag så tycker jag det är helt OK att vara med och jag ställer gärna upp när jag blir tillfrågad.

>>>Jag är med i en amatörradioklubb för att träffa andra likasinnade.

Det låter som en intelligent ståndpunkt. Det innebär förmodligen samtidigt att du inte är med i de klubbar du inte finner några likasinnade i och har medlemmar som inte delar dina intressen. I mitt fall fanns inga likasinnade i lundaklubben, dvs det fanns 2-3 av de c:a 40 medlemmarna. Övriga 37 var mest konsumenter och ville, orkade eller kunde inte bidra till klubben. Vi 2-3 aktiva kom efter vissa överväganden fram till slutsatsen att vi kunde få ett större utbyte av att träffas hemma hos varandra i lugn och ro. Det var så idén om att bilda en privat intressegrupp föddes 2011. Det blev bra även om det naturligtvis dränerade lundaklubben på aktiva medlemmar.

>>>Om det kommer att "löna sig" att åka på klubbmöten är en sak jag aldrig har funderat över.

Då är det kanske hög tid att du börjar fundera på det och ev ändrar ditt synsätt för att få ut mesta möjliga av din egen hobby eller deltagande. Öka verkningsgraden i ditt liv. skala bort tidstjuvar och aktiviteter som inte ger dig något tillbaka. Med ditt resonemang skulle du ju faktiskt kunna vara medlem i precis vilken klubb som helst som t o m bedriver verksamheter du inte har någon nytta av alls.:rolleyes:

EDIT: Ser att du tagit bort ditt inlägg jag kommenterar ovan och ersatt det med två citat utan kommentarer plus ett liknande inlägg som du tog bort??? Helt OK, jag fattar.
 
Last edited:
GUJ skrev; " SM7EQL .......Numera är jag bara med i en (1) lokal radioklubb och funderar varje gång jag varit på möte där om de timmarna och bensinkostnaden 2 x 15 km gav något mervärde för mig. ....."

"Förmodligen fick andra ut något av att du var där, Bengt.
Meningen med en klubb är att man skall hjälpa varandra. Att bara sitta och kolla på saker via internet och aldrig ses verkar tråkigt tycker jag. Jag är med i en amatörradioklubb för att träffa andra likasinnade. Om det kommer att "löna sig" att åka på klubbmöten är en sak jag aldrig har funderat över. Och jag ser gärna att det blir fler radioamatörer."
-----


Ja det är högst sannolikt att andra i lundaklubben fick ut ganska mycket av att jag och de andra två-tre aktiva medlemmarna regelbundet bjöd på oss själva och anordnade olika aktiviteter som föredrag och praktiska laborationer i mätteknik m m. Jag är inte medlem där längre.

>>>Meningen med en klubb är att man skall hjälpa varandra.

Just precis. Det var därför jag gick ur lundaklubben. Anledningen till att jag är kvar i lokalklubben i Malmö jag är medlem i är att jag inte är ensam om att bidra till aktiviteten. Det finns andra som bidrar på lika villkor och även om det "bara" handlar om föredrag så tycker jag det är helt OK att vara med och jag ställer gärna upp när jag blir tillfrågad.

>>>Jag är med i en amatörradioklubb för att träffa andra likasinnade.

Det låter som en intelligent ståndpunkt. Det innebär förmodligen samtidigt att du inte är med i de klubbar du inte finner några likasinnade i och har medlemmar som inte delar dina intressen. I mitt fall fanns inga likasinnade i lundaklubben, dvs det fanns 2-3 av de c:a 40 medlemmarna. Övriga 37 var mest konsumenter och ville, orkade eller kunde inte bidra till klubben. Vi 2-3 aktiva kom efter vissa överväganden fram till slutsatsen att vi kunde få ett större utbyte av att träffas hemma hos varandra i lugn och ro. Det var så idén om att bilda en privat intressegrupp föddes 2011. Det blev bra även om det naturligtvis dränerade lundaklubben på aktiva medlemmar.

>>>Om det kommer att "löna sig" att åka på klubbmöten är en sak jag aldrig har funderat över.

Då är det kanske hög tid att du börjar fundera på det och ev ändrar ditt synsätt för att få ut mesta möjliga av din egen hobby eller deltagande. Öka verkningsgraden i ditt liv. skala bort tidstjuvar och aktiviteter som inte ger dig något tillbaka. Med ditt resonemang skulle du ju faktiskt kunna vara medlem i precis vilken klubb som helst som t o m bedriver verksamheter du inte har någon nytta av alls.:rolleyes:

EDIT: Ser att du tagit bort ditt inlägg jag kommenterar ovan och ersatt det med två citat utan kommentarer plus ett liknande inlägg som du tog bort??? Helt OK, jag fattar.
Anledningen till att jag tog bort två inlägg är att jag försökte välja ut det av din text i citatet jag vill ha kvar utan att lyckas riktigt. Gav upp och tänkte att jag kopierar helt enkelt den rad i ditt inlägg som jag ville ha kvar. Markerade den raden. Då helt plötsligt dyker det upp en liten ruta "answer". Då var det bara att klicka på den. Tänk så enkelt det kan vara när man vet hur man skall göra.:)

Naturligtvis väljer jag den verksamhet jag är intresserad av. I vissa fall röstar man med fötterna.
 
Bengt, intresseranta betraktelser kring föreningsverksamhet. UHF-repeaterklubben är ett bra exempel på fokuserad klubb, med ett minimum av formalitet. Synd att den inte kunde vara i klubben. Jo, ju mer man är aktiv, desto mer ser man av föreningen. I idrottsklubben har jag fem uppgifter (rätt så atomära), men är inte med i styrelsen. Jag har en inblick i verksamheten.

En titt på Wikipedia (som verkar trovärdig här) ger vid handen att öppenheten är ett krav ur beskattningssynpunkt. https://sv.wikipedia.org/wiki/Allmännyttig_ideell_förening
https://sv.wikipedia.org/wiki/Allmännyttig_ideell_förening
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ideell_f%C3%B6rening
Sedan kanske några bidragsgivare (kommuner m fl) kräver öppenhet för att ge bidrag.

Henrik, Karl-Arne och Ulf skriver bra om skillnaden mellan att leda en verksamhet och att peta i detaljer. Det känns också tyvärr igen från arbetslivet. Verksamheten bedrivs inte på möten, utan där styrs den.

I ett amatörradiosammanhang som jag var med, pratades det om att bilda en klubb, men det föll, då man kände att dåvarande nivå inte behövde det. I ett annat sammanhang bildades Radioscouter i Stockholm som en avknoppning. http://radioscouter.se/

Bengt, du gillar jämförelser med näringslivet. Som producent (föredragshållare t ex) får man olika respons från konsumenterna (åhörarna). Tio kunniga, intresserade åhörare är bättre än trettio som lyssnar pliktskyldigt. Inom föreningsverksamhet är valutan (respons, intresse) inte lika mätbar som inom näringslivet (svenska kronor).
 
AIB skrev; "UHF-repeaterklubben är ett bra exempel på fokuserad klubb, med ett minimum av formalitet. Synd att den inte kunde vara i klubben. Jo, ju mer man är aktiv, desto mer ser man av föreningen."
----

Nja, det var nog ändå ett bra beslut (sett i backspegeln flera år efteråt) av styrelsen i lundaklubben att avslå förfrågan och inte engagera sig i en repeater eftersom FM-trafik låg långt utanför kärnverksamheten. Intresset för en repeater bland medlemmarna i lundaklubben var minimalt då de flesta var kortvågsamatörer och morsetelegrafin stod högt i kurs. Det fanns vid den tiden ett mycket stort motstånd mot den allt mer tilltagande privatradiotrafiken på 2 m FM och man ville inte ha in det klientelet i lundaklubben. Därav att man höll armlängds lucka mot allt som stavades FM. Bra! ;)

Vi som ville bygga en repeater var alltså bara några stycken och det som hägrade var tekniken som sådan och kanske inte så värst mycket behovet av ännu en kommunikationskanal. Det fanns ju redan repeatrar på 2 m och med antenner på taken som de flesta radioamatörer hade innan gummipinnarnas tid så fungerade direkttrafiken smärtfritt över stora avstånd - även mobilt.

Genom att driva repeaterprojektet i en separat klubb ökade friheten för oss och det fanns egentligen inga nackdelar alls. Lundaklubbens styrelse tyckte också det var en bra lösning. Alla var nöjda.

Projektet drogs igång och engagerade allt fler medlemmar från lundaklubben utan att dessa lämnade klubben. Ett antal år senare så hade repeatern etablerats som lokalkanal för lundaklubbens medlemmar, som ersättning för direktkanalen 145,425 MHz.

Lundaklubben fick så en ny mer "FM-trafikvänlig" ordförande som såg värdet i repeatern - precis som du är inne på Per - och ville inlemma den i klubben. Det ena förslaget efter det andra kom men repeaterklubben såg inga fördelar eftersom förslagen var villkorade på ett sådant sätt att vi skulle förlora friheten att själva bestämma över vår egen repeater. Det enda som vi såg positivt var att lundaklubben då skulle ta över tillståndsavgiften till Televerket m m men i utbyte mot att få överta hela repeaterutrustningen gratis. Vi som sysslade med repeatern hade ju trots allt investerat ett antal tusenlappar ur egen ficka och även om vi inte var fattiga precis så tyckte vi att det var en särdeles dålig affär för oss. Så det blev naturligtvis inget med den saken.

Det var en givande tid och vi lärde oss mycket om problematiken kring samlokaliserad radioutrustning, hur man designar och bygger duplexfilter, hur man beräknar signalbudgetar och hur man tämjer olika tekniska problem som nedslag och blockering m m. Vi var också snabbt ute med touchtone och en ganska avancerad styrlogik med diverse möjligheter att styra olika parametrar i repeatern. Ett tekniskt projekt till 80% och kanske då 20% skitsnack på kanalen...

Jag anser för övrigt att all centralisering av olika delverksamheter under en förening och en styrelse är av ondo. Det är ett effektivt sätt att ta död på spirande entusiasm och kreativitet på individnivå. Det höjs ibland röster om att det endast skall finnas en (1) förening (SSA) i Sverige och att denna enda skall vara den enda som har rätten att representera alla radioamatörers intressen oavsett vilka intressen dessa radioamatörer har. En form av kollektiv tvångsanslutning. Det är inget annat än försök att införa en sorts diktatur baserat på någons enorma kontrollbehov. Sett ur mina ögon är detta ytterst skadligt för utvecklingen och individens frihet att få syssla med det som han eller hon brinner för och få möjlighet att få credit för framgångarna själva snarare än att ordföranden i den stora föreningen snor åt sig hela äran. Ingen nämnd ingen glömd. :rolleyes:
 
Back
Top