Hög/Lågpassfilter i stackning

SA7ATO

Well-Known Member
Jag hade tänkt få upp min 9el 145mhz yagi samt beställa 2 stycken 6el 435mhz yagis som jag tänkt stacka, allt vertikalt då jag tänkt testa detta på min duobandrigg med FM.

Frågan är nu bara om jag ska använda en mekanisk koaxswitch för att växla mellan vhf och uhf-antennerna eller om ett bandpassfilter som beskrivs på sidan 3 i dokumentet jag länkar till nedan fungerar tillfredställande??

På båda banden ger radion max 50W så det är inga gigantiska effekter.

http://www.wa5vjb.com/references/Cheap Antennas-LEOs.pdf
 
Hej,

Det fungerar perfekt med ett bandpass filter enligt den modellen. Den stora fördelen jämfört med ett relä är att du kan använda båda antennerna samtidigt.

Tex när du lyssnar på en satellit på UHF och sänder på VHF. En del kallar även filtret för duplexer samt diplexer om du vill söka vidare.

GL 73 Håkan SM7WSJ
 
Tackar så mycket för infon :D

Då får det bli sådant. betydligt billigare än alla switchar jag kollat på plus att jag slipper dra extra signalkabel till denna. Nä nu blir det djupdyk i komponentarkivet :rolleyes:
 
Last edited:
Rent logiskt så skulle det fungera klockrent med ett ovan nämnt diplexfilter på matarkabeln och en koaxbit från VHF-halvan till 2 m beamen och ett stackningskablage från UHF-halvan på filtret till de två 70cm beamarna?
 
Rent logiskt så skulle det fungera klockrent med ett ovan nämnt diplexfilter på matarkabeln och en koaxbit från VHF-halvan till 2 m beamen och ett stackningskablage från UHF-halvan på filtret till de två 70cm beamarna?

Hej,

Det stämmer exakt, Smidigt och smärtfritt bara du monterar filtret i en regnskyddad och dränerad låda.

73 Håkan SM7WSJ
 
Jag hade tänkt mig en aluminiumbox, en såndär tätad med gummilist och lite extra silikon på lock samt chassihonorna :)

Hade det funkat eller hade kondens och fukt krypit in ändå?
 
Jag hade tänkt mig en aluminiumbox, en såndär tätad med gummilist och lite extra silikon på lock samt chassihonorna :)

Hade det funkat eller hade kondens och fukt krypit in ändå?
Hej,

Det låter väldigt seriöst med så pass bra box och det finns nog många tankar om vad som är rätt för att väderskydda elektronik och kablage.

Kondens blir det alltid i temperaturväxlingar och det är att rekommendera att man skydder väl för den väta som kommer uppifrån men att man ser till att kondens kan ha fri väg nedåt.

73 Håkan
 
Back
Top