Hur svarar jag på QSL?

SM0KAY

New Member
Lite ”dumma” nybörjarfrågor från en gammal amatör som aldrig kom igång när han tagit cert för många år sen men som nu äntligen bestämt sig för att ändra på det.

1. Om jag får frågan ”qsl?” under ett qso. Kan jag svara
”nej jag har inte fixat qsl än men antagligen kommer jag att skicka senare … ” men helst då lite enklare formulerat eftersom det kommer att vara cw med rätt låg takt. Att bara svara ”no qsl” låter lite bryskt. Eller skall jag bara svara QSL och hoppas att det inte dröjer för länge innan jag fixat kort m.m.

Eller kan jag svara med en nerkortad men fortfarande hövlig variant på ”ja du kan få qsl om du skickar frankerat svarskuvert”

2. Det finns ju i dag fler on-line qsl system. Är dom tänkta som alternativ eller komplement till papperskort? Om jag väljer att använda en on-line qsl variant kan jag då svara enbart qsl på qsl? eller skall jag specificera med ”qsl via (något online-system)” underförstått ”men du får inget qsl kort?

3. Den här frågan borde jag kanske ställa direkt till SSA men jag klämmer in den här om någon redan är igång vid tangentbordet och har ett bra svar. Enligt SSA:s hemsida under medlemsavgift finns angivet kostnad för A och B post inom och utom Europa. Måste jag som medlem betala dom avgifterna för att kunna skicka QSL via Byrån? Eller är det en avgift respektive klubb betalar? Har förstått att många lokalklubbar samlar in och distribuerar QSL via SSA.
Har också sett kommentarer om QSL (fri?)märken men inte hittat någon info hur man skaffar sådana, kostnad m.m.
 
Hej, jag är inte aktiv just nu men kan svara lite generellt och sen kan andra fylla på med svar om de önskar.
Om du inte tänker skicka QSL kort kan lämpligast säga0 "No ,QSL, not a member of the beuro"
Observera att QSL? ofta används som fråga med meningen " Har du uppfattat vad jag har sänt/sagt?"
Om du har det så svarar man lämpligast QSL om man inte har uppfattat så svarar man lämligast "Negative"
Eller "Negative Copy" om man vill förtydliga.
Detta gäller för foni, för telegrafi så kan kanske någon annan svara på vad praxis är.

//Harry
 
Har du tryckta QSL-kort?
I så fall - QSL -
Svarar du enbart på kort du fått?
I så fall - QSLL -
Har du inga tryckta kort så har du inga QSL att ge. Eftersom det finns digitala modeller som LoTW och eQSL ( och en massa annat oxo ) så är det helt upp till var och en att använda sig av dem. Inget man egentligen pratar om eller kommenterar. Har man tryckta kort så är det QSL. Inget annat betyder QSL under ett QSO. De som enbart förlitar sig på de digitala QSL'en är de som hanterar QSL'andet som CONFIRMED. Det handlar då bara om att få ett QSO kvitterat på något sätt. Inte att ha ett QSL som sådant. Diplomjägare exempelvis.
Somliga loggprogram (DX4WIN) har en inbyggd funktion som via DX-clustret hämtar in information om huruvida en motstation avänder sig av LoTW eller eQSL. Där ser man det man i så fall undrar över.
 
QSL?/QSL är en förkortning för "Can you acknowledge receipt?" respektive "I am acknowledging receipt.". Det har inget i sig att göra med QSL-kort. QSL är alltså en fråga om motparten lyckades ta emot hela meddelandet (innan QSL? då). Normalt svarar motparten då QSL för att bekräfta att han fick meddelandet, annars t.ex. QSM för att få meddelandet repeterat. QSL-kort är ett sätt att skicka svaret "QSL" på papper istället för över radio.
 
Last edited:
Back
Top