IC-706MK2 Låg uteffekt.

Kan tillägga att mina erferenhter av transistorer är att sådana kan ha interna glapp.
Både NPN och FET:ar. Något som är mycket klurigt att felsöka, felen visar sig bara när det "själv vill".
Drivstegen i de äldre slutstegen på riggar, 2SC1945, 2SC1971 exvis kan bete sig så.
Då de ofta sitter på kylflänsar biter inte kylsprayen så väl, och det kan därför vara svårt att komma fram till felet den vägen.
Efter lite mekande blir det kllt till slut och så går det igen. Då kopplar man (hjärnan) inte ihop kylningen med felet direkt.
Felsökning kan ta dagar eller längre.
Några ggr har jag set FET:ar med symptomen.

Sist felsökte jag på min FM stn, IC-E2820, den lade plötsligt av effekten på VHF, RF mätaren visade uteffekt men amperemätaren visade ingen sröm.
Kom fram till att PA modulen inte förstärkte. Lödde om benen på denna och sen gick radion, ett tag......
Samma sak igen, gick ett tag igen
Sen plockade jag ur PA modulen och fann att lödbenet satt dåligt lött i det keramiska kortet inne i PA modulen.
Löddes, och nu har radion gått i ett år.
Jo RF mätaren visar inte äkta uppmätt effekt utan ett utslag som CPU skapat av inställd effekt.
Men så gott som alla av ICOM HF-riggar visar uppmätt effekt vid antennjacken.

Att skffa sig lite reservdelar kan tyckas vara en bra ide, snart finns väl knappast bipolära NPN transistorer.
färre och färre företag som säljer sådana, då de knappst är nåt att jäna pegar på, samt att väldigt få radioamtörer försöker sig på en repration. Nuförtiden skall vi väl lägga till, det finns ju nya radiostationer att köpa.
Men samtidgt är felen av så extremt låg procent av mängden radiostationer att det kanske är överdrivet att lägga upp ett lager.

SM4FPD
 
Känner igen lite av din felsökning. Hos mej tror jag att det ursprungliga felet var trissan före drivsteget som nu funkar på 2 och 70. Efter om lödning var allt OK men för att va säker gjorde jag ett par kylningar och värmningar och eftersom drivtrissan för HF ligger nära fick den flera slängar av värme och kyla . Så hade jag som du ibland säger " åstadkommit ett nytt fel". Avvaktar svar från SRS och Icom UK. Annars får de bli Kina. Andra är minst 5ggr så dyra.

SM6DIQ
 
-Då sitter 706.an i bilen och ger full effekt på 160 - 20 meter. Därefter 60 - 70 watt på resten av HF. Behöver kanske lite trimming. VHF/UHF OK. Får va så här ett tag tills kondsen blir bättre och jag återhämtat mej..
Tack för alla tips och råd ni presenterat mej och Roy----- SRS hade 2 st MRF 1508 (1518 sitter i ) och jag bytte den söndriga till HF:n. Har varit ett intressant och lärorikt projekt med dessa ytmonterade komponenter. Stor skillnad mot när jag för mer än 50 år sen byggde ihop en HW100 men lika spännande.
Tack och 72 de SM6DIQ //Tore
 
Du får lite mindre kräm på 18 - 50 MHz, "bar 60 - 70 W.
Inte så mycekt att trimma, det som kan sänka försärkningen är om BIAS står fel, men då låter ju app illa. Åtminstone om man sänder SSB.
Den lägre effekten kan vara felsvisning på efektmätaren, så kolla därför upp strömförbrukning.

Kolla även om du har ALC utslag när den ger 60 - 70 W.
Finns ALC utslag så betyder det att något har sänkt sändarens förstärkning, Något som kan sänka förstärkningen och ge ett ALC utslg är inställningen ev uteffekt, men det är ju över all HF-band.
Vidare SWR, mäter SWR bryggan fel så kan det vaara rätt frkvensberoende.
Samma om den mäter utefekten fel.
Vidare ström till slutsteget.

Inget ALC utslag, ja då är det något som inte har full förstärkning i sändarekedjan.

Vidare kan man kolla om det blir samma effekt vid alla trafiksätt.

SM4FPD
 
Jo, på dom banden där effekten är lägre finns inget ALC. BIAS mätte jag före ingreppet till 1,75V. Kan MRF1508 va orsaken. Den befintliga var MRF1518,( en senare förbättrad version) Har enbart kollat effekten vid RTTY och FM. Får se om jag kan låna moderna instrument från klubbkompisar om och när jag gör ett försök till fullständig trimning.
Ha de
SM6DIQ
 
Back
Top