Icom 746

Calle

Well-Known Member
Sändaren sluta fungera! Byta ic 1678 på RF kortet Fick i gång sändaren både HF och VHF ,men bara runt 15-20w ut !
3,5 MHZ 10 w ALC 0 ,14 MHZ 20 w ut AL 35 vrider trim poten på Main bordet får jag ut 50 w men då är ALC 0
145 MHZ 40 w max!
Någon som har tips
de sm7gqf
 
Först och främst, är det knappast troligt att någon trimmer flyttat på sig och behöver justeras.
Om du ändå gör det märk dem så du kan ställa tillbaka dem.
När det blir låg eller ingen ALC beror det på att sändaren har för låg förstärkning.
Här ser ju effekten ut att vara ojämn, på olika frekvenser.

Då uppstår frågan hur den sänder på VHF? Ställ in 145,5 MHz och prova.
Har du full gas där så bör det mesta i sändaren vara ok. det som skiljer mellan HF och VHF är sista sändarstegen
Samt, RF detektorer som styr effektregleringen, Po mätaren och SWR mätaren.

Kolla att du har 13,5 V ända fram på slutsteget när du försöker sänd, dvs spänningsfall, i DC-sladd sladdsäkringar .

Genom att se strömförbrukning kan man avgöra om den drar ström för mer effekt än den ger.
I så fall kan felet ligga sent i TX delen.

Man kan även testa olika trafiksätt, AM 40 W med ALC utslag, FM 100 W med ALC CW, dvs bärvåg med nyckeln nere, SSB med ton i miken, RTTY, minns ej om et finns RTTY läge..

Är effekten beroende på valt trafiksätt så har vi något att gå på.

BIAS, bör kollas upp med servicehandbokens metod.

SM4FPD
 
Jag hade kanske börjat med att mäta hur utgången från RF-kortet ser ut, då vet du vilket kort felet sitter på.
Du har ju bytt IC151 men felet kan sitta runt den eller tidigare i sändningskedjan.
Mät effekten i J151 och se om den varierar även där beroende på frekvens.
IC151 (UPC1678) bör ha en uteffekt på 20-30mW och efter Pi-dämparen före utgången kanske en uteffekt på 10-20mW så i det häradet borde det vara och framför allt hyfsat jämt oavsett frekvens.
Ser det bra ut här så gå vidare till slutstegskortet på så sätt som FPD beskriver.
Som FPD också skriver, vrid inte på nåt så långt, något av det sista som ändrar sig i en station är trimningen.
 
Men är radion beg, kan förre ägaren ha skruvat på trimmrar...... tyvärr sker sådant,
Men testa VHF först, den drivs ju av dem IC du bytt på RF unit.

Jo servicehand bok finns bland mina filer, 50 Mb, går nog att maila, om du inte redan har den...

SM4FPD
 
SK4AO har en IC746 som hade varierande uteffekt. När den var tillräckligt låg felsökte jag den och det var första LO som var låg in på blandaren D271. I mätpunkten CP1500 var den OK. Orsaken var transistorn Q301 och det visade sig att den var ersatt av nåt annat tidigare i en TO5-kåpa, och förmodligen lite isolering runt som smält och kolat, blev mycket rengöring som kanske skapade fel på några motstånd. När jag tittade på specifikationen av originaltransistorn 2SC4673 och den ström den enligt riggmanualen ska ta var effekten precis vad den ska tåla, inga marginaler, och den hade tydligen falerat för någon tidigare ägare av stationen. Efter byte av nåt motstånd monterades en liten sändartransistor MRF604 (1 W @ 175 MHz) som råkade finnas till hands. Den låga TO46-kåpan som är kollektor löddes på högkant direkt på kortet med emittern närmast kortet för lägsta impedans. Stationen är igång 24/7 på vår fjärrstyrda station och verkar fungera fortfarande.

Även ena stegmotorn till antennavstämningen krånglade, och hade nog krånglat ett tag. Likadan motor fanns som reservdel till en värmepump. Nu funkar även det som det ska och stämmer av så fort man sänder och det inte är avstämt.

/Jan
 
Hej o tack för tipsen! Har gjort en del mätningar! spänning in på trancivern är 13,6 v ex vid sänd har jag bara 12 v
Hf sluttrissa 13,6 v send 12,5 v andra benet är 0,7 v vid sänd VHF sluttrissa 13,6v sänd 12,5 v
Q 2 sänd 1,2 v 1,0 v (13,6 v sjunker till 12 v ) Q 3 sänd 0,77 v 0 v (13,6 v sjunker till 12 v)
Q 4 sänd 0,77 v 0 v (13,6 sjunker till 12 v)
Q 205 sänd 1,1 v 13,6 v sjunker till 12 v vid sänd nästa ben 0,5 v
Q 201 Q 202 13,5 v sänd 9 v på båda!
Har inte kommit på hur jag mäter på J 151
145,100 30 w 10 A
14 MHZ RTTY 40 w 13A FM 40 w 12 A
några axplock har noterat mer men kan skriva ner det nästa gång om ni vill.
de sm7gqf
 
Du har tydligen bara 30 W på VHF, och 40 W på 14 MHz
Det är separata slutsteg på HF och VHF.
Knappast troligt att det är fel på båda dessa slutsteg.
Sök istället felet på de kretsar i sändaren som är gemensamma för HF till VHF.

Att spänningen sjunker lite vid TX verkar rätt OK, men kanske lite stort spänningsfall.
Men knappast skälet till att både HF och VHF ger låg effekt.

SM4FPD
 
Sök istället felet på de kretsar i sändaren som är gemensamma för HF till VHF.
Och då vill vi börja med att mäta signalen från RF-kortet och PA-kortet.
J151 är om jag minns rätt en TMP-hona och då mäter man effekten där för att se om den är för låg och om den varierar mellan banden så vet man vilket kort problemet sitter på.
Problemet kan sitta i PA-kortet men kanske inte börja där om inget är uppenbart fel där, det blir lite som om bilen inte fungerar så börjar man inte med att plocka isär bakaxeln, man kollar om motorn går först :)
Vi felsöker i rätt ordning.
 
Och då vill vi börja med att mäta signalen från RF-kortet och PA-kortet.
J151 är om jag minns rätt en TMP-hona och då mäter man effekten där för att se om den är för låg och om den varierar mellan banden så vet man vilket kort problemet sitter på.
Problemet kan sitta i PA-kortet men kanske inte börja där om inget är uppenbart fel där, det blir lite som om bilen inte fungerar så börjar man inte med att plocka isär bakaxeln, man kollar om motorn går först :)
Vi felsöker i rätt ordning.
Tryckfelsnisse var tydligen igång, sorry, och jag såg det först efter att redigeringsfunktionen tagits bort.
" Och då vill vi börja med att mäta signalen från RF-kortet till PA-kortet" skall det naturligtvis vara.
 
Jag tittade lie i servicehandboken till 746 nu.
Förutom IC du bytt är på PA kortet, Q1 Q2 och PP paret Q3 och Q4 gemensamma för HF och VHF.
Efter PP paret Q3 Q4 finns ett relä som väljer vilket PA som skall köras.

I servicehandboken finns spänningar utsatta på dessa transistorer och det är lätt att konstatera om någon är trasig, eller fel förspända, Paret Q3 Q4 går att justera BIAS på med R11 (se serv handbok)

Obs felritningen is schemat, L7 transformatorn mellan Q2 och paret Q3 Q4, mittuttaget för BIAS till Q3 Q4 skall vara på sekundärsidan av denna trafo.

Ett svagt minne säger mig att det kunde bli fel på BIAS till PP paret Q3 Q4. Men det är över 10 år sen jag skruvade i en sån radio.
Minnet säger någon om lödfel i Bias kretsen här. Kolla BIAS- strömmen enligt servhandboken.
Går det ej att ställa in felsök biaskretsen, R11 R12 D1 D13 och spänning till basen på Q3 Q4.
Utan BIAS på dessa (Q3 Q4) blir förstärkningen låg, men radion låter oxo illa i SSB.
Som sagt något löd eller kortfel här finns någonstans långt inne i mitt minne.

SM4FPD
 
Tack för alla vänliga inlägg hjälper mig på traven till att fixa det! Har mätt på J 151 RF kortet med ocs vanlig voltm visar inget
så med ocs har jag 3,7 MHZ 67 mv 10 MHZ 85 mv 14 mhz 80 mv 21 MHZ 180 mv 50 MHZ 75mv 145 MHZ 370 mv
Sänder med några bilder på hur jag kopplat upp ocs bl. a. När jag byta 1678 så blev det riktigt proffsigt men dabbade mig
nog statisk el så jag byta till en ny ,använde min luftpistol (luxorparts) men det skulle jag inte gjort för kondingen närmast ben 1
flög iväg kunde inte hitta den igen så det blev till att fixa en ny . Därför det inte ser så bra ut på bilden tror det är ok eftersom det funkar med reduserad effekt !En annan sak hände oxå slant med mätproben på Q4 orsakade kortis tog sen av icn mätte den att den va ok så det kan va någon komponet i anslutning som gått hädan! Ja det va en liten förklaring av vad jag hittat på så får ni en bild av det hela!
Roy dit senaste inlägg ska jag kolla nu ! de sm7gqf
 

Attachments

  • 20240418_101428 (2).jpg
    20240418_101428 (2).jpg
    970,8 KB · Views: 14
  • 20240426_140142.jpg
    20240426_140142.jpg
    1,3 MB · Views: 13
  • 20240426_140239.jpg
    20240426_140239.jpg
    958 KB · Views: 14
  • 20240426_140519.jpg
    20240426_140519.jpg
    1,7 MB · Views: 15
  • 20240426_140621.jpg
    20240426_140621.jpg
    790 KB · Views: 15
Då skall vi veta att den IC151 (UPC1678) du bytte är jättestor.
Den finns i mindre format och användes i senare apparater. Då är det en utmaning att byta den.

Det har spekulerats mycket i skälet till att den IC:en går sönder.
Ex: "Den går varm och måste kylas", ja 1 mW är ju en del och kan orsaka väldigt mycket värme......
"Statisk elektricitet gör sönder kretsen", ICOM kom till och med med en mod som innebär skyddsdioder omkring kretsen. Men den som får in statisk el. där är nog ensam...
"Radioamatören har sagt fula ord i mikrofonen" och viss elektronik tål inte detta.

Sanningen är nog att det är en rätt ny krets, eller var ny på den tiden, IC-746 var nog först med IC:en, det var då i slutet av 90 talet...
En dålig batch , när den väl är bytt går den nya aldrig sönder mer.
Något som hänt med flera komponenter genom tiderna.

SM4FPD
 
...Enligt databladet för UPC1678 vill den ha 5V, 50mA = 0.25W. Sitter den trångt utan ventillation kan den nog bli litet ljummen. RF-prestanda på den är ju inte högeffekt men linjaritetskrav brukar kosta mA. Värme kan iofs komma från andra delar i närområdet som blir varma och hjälpa till åt fel håll.

Skyddsdioder skulle kunna komma från upptäcka defekter i kislet; Exvis att vissa delar förspänns i fel riktning under olika driftsfall.
Tillverkaren åtgärdade så småningom och feleutfallet försvann.

Små ytade IC's är PITA att byta snyggt. Lödfläta kan underlätta men inte sällan följer ledarbanor med upp... Bättre då att med en (riktigt) vass spetsig nyp-avbitare kapa ben efter ben, lyfta upp plastkroppen och sedan med en finspetsad lödpenna peta bort varje ben individuellt.

UPC1688 finns NOS att köpa på nätet. Men å andra sifan finns moderna små ytade saker med matchande prestanda som borde kunna passas in med litet fantasi.
 
Härligt med lite schemaläsning och datablad, passar perfekt för en foliehatt som jag.
Tittar man i databladet så kan den vid 500Mhz lämna max i runda slängar 17dBm vid men lägre uteffekt på lägre frekvenser och den är troligen inte tänkt att lämna absolut max där den sitter.
Med attenuatorn som sitter efter så blir det ännu lägre effekt.
Mätningen hade jag gjort med spectrumanalysatorn eller om man vill vara oldschool med RF-millivoltmetern.
Som GXV är inne på så kräver det rätt handlag och rätt verktyg att byta ytmonterade komponenter och den är ändå hyfsat stor.
Skära av benen är ett riktigt bra sätt om man vet att komponenten är trasig.
Är det en komponent med fler ben och som troligtvis är hel vill jag plocka bort den blir det med varmluft och kaptontejp som är bra att tejpa runt den så man inte blåser bort kringliggande komponenter.
Om man skall vara lite messerschmitt så är det rätt verktyg, kunskap och instrument som gäller annars är risken att man gör mer skada än nytta.
Hur som helst labba på och återkom så får vi se om vi får igång den men var försiktig med stationen.
Kom också att tänka på att PA-kortet går att prova men en signalgenerator på ingången men då gäller det att ha koll på ingångseffekten annars kan det som tidigare nämts göra mer skada än nytta.
 
Back
Top