Icom IC-706MK2G

SM4WII

Well-Known Member
God middag!
Efter att ha haft min IC706'a i bilen ett par år så stendog den (relät slog några gånger i den när jag försökte starta den).
Nu händer inget alla över huvudet taget. Någon som har några idéer eller är det detta som är orsaken?
ICOM IC-706MKIIG Tech Notes

Verkar lite krångligt att få loss slutsteget i den så jag tänkte kasta upp en blänkare här innan om det finns några andra idéer.
 
Den bilden på din länk visar inte slutsteget, utan PLL-enheten uppochner.
Du kan mäta dig fram utan att vända upp PLL-kortet.
Under DSP enheten, som går att vända upp, se till att inte dra ut flatkabeln bara, så tar du en tejp så att DSK kortet ligger uppochner mot fronten. H'är finner du några stabbar, 7808, 7805 etc.
Någon av dessa skall ge 5 V om radion är avstängd, kolla dettaa
Finns sådan spänning är förmodligen felet som bilderna antyder. Dvs vägen från stabbarna, eller stabben vidare till Main unit där CPU sitter.
Utan spänning dit vid avstängd radio går det inte att slå på radion.

Vänder du upp PLL-kortet så var försiktig med de vita flatkablarna, särskilt den som förbinder till main unit på andra sidan i radion. den kabeln har lås och är såldes inte bara att med våld dra ut.

de
SM4FPD
 
Man tackar och bockar för infon.
Skall kolla på detta, man vill ju inte vara QRT från bilen allt för länge :)
/73 de SM4WII
 
Kontrollera stiften i kontakten mellan front och radiodel, rengöring och lite kontaktspray ?, stiften måste "fjädra" ordentligt.

/PnP
 
Har börjat mäta lite på radion igen, verkar vara relät RL591 som inte drar.
Jag har 5V från IC271 men det verkar inte som det kommer någon POWS-signal (har fått för mig att den styr relät när man slår på radion).
Nån som har upplevt något liknande och kan ha en idé var jag skall titta härnäst?
Orkar inte leta vidare ikväll....
 
Du har nog ingen stby matning till CPU:n, därför kan den inte se att du trycker på on-knappen. Om detta sker skall CPU:n dra RL-591.
Felet hittar du förmodligen under PLL-kortet, ta bort DSP enheten, vänd upp PLL kortet och titta i mitten på detta efter bakkanten. Där sitter en liten gummibit, 10 x 10 mm, limmad, ta bort den och se om en kretskortsfolie är avfrätt. Okularbesikta med lupp NOOOGA.
Gör rent, laga folien, skippa gummibiten och sätt ihop.

Du kan först mäta om om du vill, det finns 13,8 V vid R264, som skall finnas när radion är tillkopplad DC. Finns ingen spänning är felet enligt ovan.
Motståndet finner du vid J254, kontakten där en flatkabel går ner genom chassiet till main unit, till vänster om du har PLL-unit uppåt.

När du skall lyfta PLL kortet måste du lossa flatkabeln i J254, lossa då först låsningen och då blir flatkabeln helt lös.
Vid montering är det EXTREMT viktigt att den kommer rätt innan låset kläms ner. Ett halv steg snett och du har att välja på att köpa en ny radio eller börja med nu hobby.
Som många har gjort, att med våld försöka dra ur flatkabeln resulterar i att kontakten J264 slits loss från kortet..
de SM4FPD
 
God middag!
Efter att ha haft min IC706'a i bilen ett par år så stendog den (relät slog några gånger i den när jag försökte starta den).
Nu händer inget alla över huvudet taget. Någon som har några idéer eller är det detta som är orsaken?
ICOM IC-706MKIIG Tech Notes

Verkar lite krångligt att få loss slutsteget i den så jag tänkte kasta upp en blänkare här innan om det finns några andra idéer.


När min mk2 dog på samma sätt hade jag fel på M5v+ samt resetkretsen till cpu om jag minns rätt,hittade inte alla anteckningar tyvärr.
Jag fick även följdfel på nån cmoskrets för bandval/filter också .
Obs att jag inte har nåt G på min radio så de är väl inte helt lika.
/Mats
 
Har du fått liv i 706:an än 4WII ???

de
SM4FPD

Hmm, fick barn istället juni 2015 så det lades lite på is på obestämd framtid, därför blev det nog inget svar heller, såg det nu såhär i efterhand hehe
 
Hehe, ja nummer två är på väg här också... blev inte heller bättre av att vi råkade bli skogsägare i samma veva som barnet kom haha.
 
Back
Top