Inte ett hembygge - men ändå...

SM3BDZ

Well-Known Member
Kanske skulle det finnas en avdelning för nostalgi i forumet!?
Kan avge följande lilla berättelse i ämnet:

Trots att telegrafi varit ett stort intresse i hobbyn ända sedan första licensen landade i brevlådan, har jag aldrig ägt eller kört en original bug, en halvautomat, tidigare. Tanken har flyktigt kommit upp ibland men det har inte blivit mer.

För en dryg vecka sedan kom jag att prata med Peter, SM2CEW, om halvautomater. Han hade själv en Lionel J-36, som tillverkades i stort antal till de Amerikanska signaltrupperna under WW2. Lionel var egentligen en leksaksfabrik, som tillverkade modelltåg men som fick lägga om sin tillverkning under kriget då Vibroplex inte hade tillräcklig kapacitet för de leveranser armén ville ha. Ett samarbete inleddes och Lionel J-36 är en klon av Vibroplex Lightning.

Peter tipsar mig att det fanns in likadan på Ebay som jag kunde lägga ett bud på. Sagt och gjort. Det var 1 dag kvar på auktionstiden och jag lade ett bud på 50 USD. Med detta vann jag budgivningen och transport och betalning arrangerades. Frakten blev visserligen en och en halv gång så dyr som bug’en – but what the heck…

I onsdags denna vecka händer något i dessa dagar så ovanligt som att postbilen kör in på gården och tutar! Jag hade ett paket att kvittera. Bug’en var väl förpackad och leveransen hade gått bra. Exemplaret befann sig vara i gott skick fast med vederbörlig patina. Den kopplades in och de första stapplande tecknen formades. Silverkontakterna var dock i dåligt skick, med ”slaskande teckendelar” och kontaktstudsar som följd. Kontakterna var oxiderade och anfrätta av tidens tand och antagligen utsatta för ”hög svagströms-nyckling” under sin storhetstid. Även övriga metalldetaljer bar spår av smuts och rost. Bug’en plockades isär i sina beståndsdelar för rengöring.

Då en av mina grannar arbetar på byns enda industri, med utveckling och tillverkning av finmekanisk utrustning, frågade jag honom om de inte hade någon ultraljudstvätt på hans lilla arbete? Jodå, det hade man och i går förmiddag fick jag följa honom dit och hade med mig alla losskruvade detaljer i en glassburk. De kördes i tvätten, som är en häftig och otroligt effektiv manick. Resultatet blev mycket bra och jag fick även låna med en liten fingradig diamantfil, för att slipa silverkontakterna hemma på kammaren.

Kontakterna slipades nu lätt konvexa till sin form och putsades med stålull. Övriga detaljer fick en finputs, där det behövdes, och ”darrlusen” monterades ihop smörjdes och justerades under ett antal timmar.

Funktionen är nu i det närmaste perfekt och det som nu återstår är att försöka lära sig att spela på denna Stradivarius. Inte är det lätt! Särskilt inte som man har 40 års manipulerande med elbug i ryggmärgen. Det blir till att torrköra och träna ordentligt innan man vågar vingla ut på banden!

Bifogar en bild av skönheten med påmonterade träningsvikter.

Nu känner jag mig som en riktig amatör!! :D


/Lasse
 

Attachments

  • J36.jpg
    J36.jpg
    32,8 KB · Views: 105
Last edited:
Själv har jag en Vibroplex stående i vardagsrummet. Besökare brukar undra vad det är för något mystiskt. Jag har fått hänga på en extra vikt där bak för att få den att gå på de hastigheter jag behärskar.
 
Välkommen i gänget, Lasse!
Jag vet att Du är musiker och det kommer säkert inte att dröja länge innan vi lyssnare kommer att känna tangorytmen i din CW! Eller kanske det blir hårdrocksrytmen?
Jag känner tydligt rytmen i kroppen då jag använder min vibbra och den känslan är precis desamma som jag känner på dansgolvet!

Just denna J36 finns i flera fabrikat och bakgrunden är en stororder under kriget från USA:s försvar. Jag vill minnas att det gällde ca en halv miljon buggar!

Personligen tog det mig bara några veckor att lära mig "vibrera!"! Det tror jag beror på att jag aldrig lärt mig köra elbug ordentligt.
Jag använder "enkelpaddelteknik alltså ej "klämteknik" då jag kör elbug vilket gör att jag bara behövde lära mig tillverka de långa tecknen manuellt på vibbran. I övrigt är det samma sak att använda vibbra eller elbug!
Det jag tycker är mera märkligt är att jag kan skifta mellan elbug och vibbra mitt i ett qso och hjärnan klarar av att autometiskt hålla reda på hur jag ska göra. Människan än är en förunderlig uppfinning.
Tore SM7CBS
 
Ja välkommen Lasse.
Precis som när vi en gång lärde oss använda handpump och rätt handleds-teknik är det viktig att från början hitta rätt teknik med en Semi-outomat. Det är annars lätt att få krampaktiga rörelser.

Kolla denna film DA sending closing message on Night of Nights 11 - YouTube
Den ger en bra bild av vad man bör eftersträva.

Jag har jag flera Vibro, Harlösa, men trivs kanske bäst med en Electric Speciality från Cedar Rapids Iowa.

GL de SM7DLK Göran
 
Här kommer ett riktigt hembygge byggd av en riktig radioamatör.

attachment.php


Enligt uppgift från byggaren Henry SM7XU (SK) så är den från slutet av 1920-talet då han studerade till fartygstelegrafist på Telegrafverket i Sthlm. Den lär sedan ha varit i flitigt bruk en bit in på 70-talet då jag fick äran att överta den som en present. Jag minns att han berättade att en del småsaker hade modifierats under årens lopp men i stora drag är buggen original. Allt tillverkat i skruvstycke och med hjälp av en liten remdriven bänksvarv. Ett stycke historia som bör bevaras. De flesta hemmabyggena från den tiden är nog borta sedan länge?

/Bengt
 

Attachments

  • 47.jpg
    47.jpg
    65,7 KB · Views: 307
Tack för uppmuntran och tips! Den ladyn har verkligen en skön teknik Göran! Hon sänder fantastiskt snyggt!

Precis så tycker jag att en bug ska låta - nästan som en elbug och med korrekta streck/prick förhållanden, inget överdrivet swing som bara sänker den effektiva hastigheten och distorderar tecknen. Precis som i musiken gäller att en fjärdedelsnot inte kan eller ska låta som en punkterad halvnot! :)

Sen må det vara tango eller vals - sak samma!

/Lasse
 
Back
Top