Jag lyfter på hatten!

SA6BNV

Well-Known Member
Så har jag genomfört mitt andra SSA CW MT.
Jag är djupt imponerad av er alla som deltar där.
Hur sjutton hinner ni genomföra så många QSO på en timme?
Det är bara att lyfta på hatten!

Denna gången trodde jag att jag hade lite mer koll och kände mig lite lugnare, men vad händer? 3 QSO färre än förra gången!!

Taktiken idag var att börja ropa CQ på 40m men efter inga svar på 4-5 min hoppade jag över och körde på 80m. Efter ca halva tiden hoppade jag tillbaka till 40 fick 1 QSO där. Sen hoppade jag tillbaka till 80 igen och körde resten där.

Som ni märker har jag ingen riktigt bra taktik.
Är det någon som har lust att dela med sig av några tips?
Jag märkte t ex att de flesta verkar lägga sig i mitten av de bestämda frekvensområdena - är det så? Jag gjorde nog fel som la mig nära 7060 kHz i början, eller?

Men kul är det i alla fall! :)
Hoppas ni har överseende med en rookie som inte alltid har 100% koll därute :eek:

73 de SA6BNV, Åke
 
Hej Åke.

Kul att ha fler som kör MT CW. Tror inte du gjorde något fel. De flesta börjar på 40 och ligger där ca en kvart men beror på konditionerna. Är det bra konditioner så ligger jag ofta kvar längre. Alla multipilar och QSO'n är viktiga för poängen. På SSB kan man ju försöka QSY'a någon till 40m om man vet att man får kontakt där mot slutet av testen när det börjar lugna ner sig.

Frekvenserna på 80 har jag aldrig varit helt säker på vad det är bra att lägga sig men jag brukar lyssna runt och lägga mig runt där jag hör att det är mycket aktivitet.

Senaste testen nu så ber jag om ursäkt till de som hörde mig på 40 meter som jag inte svarade på. Någon hade mixtrar med radion så den var "offsettad".

Hoppas vi hörs nästa MT både på 40 och 80.

//Christer SM6V
 
Back
Top