Kapa tråden

SM5NFT

Well-Known Member
I vårt forum blir många trådar som självspelande pianon. Någon ställer en fråga och sedan utbryter en engagerad debatt om ditt och datt, där man låter sina associationer löpa fritt.

Ta tex tråden där någon frågade om vart man kan köpa en (färdig) zepp-antenn. I den tråden finns i nuläget 40 inlägg men inget av dem svarar direkt på den ställda frågan, och detta trots att frågeställaren en gång förtydligat vad han vill att tråden ska handla om.

Visst är diskussion av godo, men jag tror att ibland vore det bättre om man startar en egen tråd om man är "pratsjuk" istället för att, mer eller mindre, "kapa" någon annans.

Jag vill inte påstå att jag är bättre på något vis, men än är det inte för sent för bättring.

Vad tycker ni andra?

/Arne
 
Hej!

Hmmm, jo nog brukar det bli så att trådar ändrar karaktär, på gott och ont.
Precis som när man möts öga mot öga och snackar om något, samtalet glider inte säller iväg mot andra håll?

Jag tycker att en viss tolerans måste finnas vad beträffar trådens/ämnets utveckling, ibland är det kanske så att frågeställaren bör tänka om och hitta en annan lösning på problemet. Ren o skär "pratsjuka" kanske man bör begränsa genom att tänka sig för lite innan man låter fingrarna skriva?

Det är ju en viss charm med att en tråd utvecklas och man får svar på frågor man inte trodde man behövde svar på... :D Samtidigt som den i värsta fallet blir starkt kontaminerad av ovidkommande brus.
 
Håller helt med, skall man ha någon nytta av ett forum så att man kan söka på olika saker/ämnen bör trådarna hållas rena enligt den ursprungliga frågeställningen, annars så handlar alla trådar om allt.

Jag brukar försöka att starta nya trådar, nu senast om Ra200 samt "Hur lång är en sladd", för att försöka flytta sidodiskussionen dit.

Alternativet är att det endast finns en rubrik "Allt om allt, även övrigt" :rolleyes:
 
Hej!

Ett annat exempel, i tråden hur man smyger igång en gammal radio så finns en del mycket bra info som inte direkt hör till? I strikt mening.
Bl.a. Karl-Arne "smyger in" info, som svar på tidigare inlägg i tråden.
Den tråden har en del stickspår som jag tycker är en utveckling av tråden, även om det inte direkt är svar på ursprungsfrågan.

Håller ni med?
 
Det gör inget om det finns lite sidospår, det kan vara lärororikt, men jag håller med Arne om att en del trådar spårar ur så pass att det inte ens handlar om ursprungsämnet och frågeställaren står kvar helt ifrånkörd.
 
Ta tex tråden där någon frågade om vart man kan köpa en (färdig) zepp-antenn. I den tråden finns i nuläget 40 inlägg men inget av dem svarar direkt på den ställda frågan, och detta trots att frågeställaren en gång förtydligat vad han vill att tråden ska handla om.

Vad jag minns så frågade han inte efter en färdig antenn, utan vem som säljer tråd till en zepp-antenn!
Han fick ett förslag av mej nästan direkt. Går att kontrollera...:(
http://www.ham.se/antenner-och-master/18861-zepp-tr%E5d.html

/Ingvar
 
Last edited:
Visst är det så att resonemanget lätt glider in på sidospår. Inget konstigt med det. Liknande situationer händer mig i stort sett varje dag!

Det må då väl även vara frågeställarens ansvar att återföra resonemanget till ursprungsfrågan - precis som vi gör i alla andra samtal. Jag känner många notoriska "stickspårs-amatörer" som man hela tiden får leda tillbaka till den röda tråden under vanliga samtal. Släpper man tråden eller samtalsämnet helt fritt, blir det därefter.

73/Lasse
 
Det är möjligt att du har rätt Ingvar och jag ber om ursäkt i så fall, men jag tror fortfarande att det han sökte var en färdig antenn (se inlägg nr 8). De inlägg som ger tips om material och hur man bygger en zepp själv ligger ju ganska rätt i ämne, men senare inlägg om dubbelzeppens vara eller inte vara hamnar ju mer snett, i mitt tycke.

I en del andra forum för man en mycket mer strikt policy för vad och hur man får skriva. Trådar som är felplacerade flyttas till rätt kategori, inlägg som är ”off topic” styrs upp av moderatorn, och trådar som spårar ur eller som inte leder någon vart spärras för fler inlägg.

Jag tycker att det finns en viss charm i friheten på detta forum, men jag upplever samtidigt ett problem när jag försöker använda forumet som en ”knowledge base” att söka information ur. Om man söker bland gamla trådar efter något speciellt så känns det irriterande att de trådar man hittar ibland är så urvattnade av inlägg som är ”off topic” att det känns meninglöst att läsa vidare.

Jag tror också att chansen att de som verkligen har något att tillföra till trådens fråga skall göra ett inlägg vid ett senare tillfälle minskar om tråden redan, mer eller mindre, har spårat ur.

Det är väl en balansgång mellan spontanitet och disciplin antar jag, men jag tycker att varje inlägg åtminstone borde ha någon del av texten som anknyter till trådens ämne.

/Arne
 
Last edited:
Jag håller med dig Arne!
Det stämmer att Martin preciserade sitt önskemål i sitt nästa inlägg.

Ibland finns det lite för lite "kött på benen" i starten.
Sen får man inte vara alltför petig när det gäller benämningar, huvudsaken är att alla förstår vad som menas.

/Ingvar
 
Last edited:
I en del andra forum för man en mycket mer strikt policy för vad och hur man får skriva. Trådar som är felplacerade flyttas till rätt kategori, inlägg som är ”off topic” styrs upp av moderatorn, och trådar som spårar ur eller som inte leder någon vart spärras för fler inlägg.

Jag tycker att det finns en viss charm i friheten på detta forum, men jag upplever samtidigt ett problem när jag försöker använda forumet som en ”knowledge base” att söka information ur. Om man söker bland gamla trådar efter något speciellt så känns det irriterande att de trådar man hittar ibland är så urvattnade av inlägg som är ”off topic” att det känns meninglöst att läsa vidare.

Jag tror också att chansen att de som verkligen har något att tillföra till trådens fråga skall göra ett inlägg vid ett senare tillfälle minskar om tråden redan, mer eller mindre, har spårat ur.

Det är väl en balansgång mellan spontanitet och disciplin antar jag, men jag tycker att varje inlägg åtminstone borde ha någon del av texten som anknyter till trådens ämne.

/Arne

Hej och tack för dina synpunkter på HAM.SE

Som moderator här på ham.se har jag ganska mycket kontakt med våra användare. Så gott som samtliga jag har haft kontakt med tycker att ansvaret för vad och hur man skriver i inläggen vilar helt och hållet på författaren. Detta har också fungerat väldigt bra under en längre tid och endast ett fåtal, ibland återkommande, personer har svårt att delta i diskussionerna under den frihet som vi har.

Jag anser att det vore förödande att gå in som moderator i varje tråd som drar i väg lite Off Topic och uppmana till rättelse. Jag tror att det totalt skulle döda diskussionen och sluta med korta svar av typen "Nej det går inte" eller följ den här länken och läs själv.

Med tanke på att det minst är ett tiotal, kanske fler, aktiva trådar med kanske fem till tio ny inlägg varje dag skulle det innebära en ganska stor arbetsbörda för den eller de som är satta att moderera forumet.

Är man ute efter korta snabba svar är kanske inte detta forumet alltid är rätta stället. Ofta får frågeställaren en mer ingående beskrivning av våra duktiga forumdeltagare som gärna delar med sig av sina kunskaper. Och riskerar att gå lite OT när man i all välmening försöker reda ut begreppet och kanske till och med föreslå något som fungerar bättre.

Kort och koncist med hård styrning i ämnet anser jag tillhör uppslagsverk och Wiki -formatet. Fakta mer eller mindre utan kringliggande diskussioner.

Personligen vill jag ha HAM.SE precis som det är idag. Högt i tak och deltagare som ansvarar för sina inlägg.

Vad tycker ni andra?
 
Har varit aktiv på forum över åren, från USENET till detta forum.

Det enda som är tråkigt är väl om okynnes inlägg dyker upp som har enda
syftet att just förlänga tråden. Som konstaterats så brukar utgreningarna
vara väl så intressanta.

Det står ju en fritt att själv starta en ny tråd som tar vid där den gamla är
för offtopic. Vilket jag kommer att göra alldeles strax ;)

mvh
Bengt / KBW
 
Back
Top