Köper CW nyckel

SA5BRO

New Member
Letar efter billig enkel CW nyckel att koppla in i min KX1, gärna med något att sätta fast runt benet eller liknande. Tipsa gärna om inköpsställe om du inte har någon själv.
 
Om det är frågan om en paddel som du är ute efter finns den här typen som jag själv använder till min K2 i fält. Finns spänne till benet för den.

Jag har dock limmat fast en kraftig magnet på dess undersida då den tunna plattan som sitter undertill inte är så kraftig att paddeln sitter still vid körandet.

Plattan som min paddel sitter på har utgjort kärnan till en stor kontaktor. Under denna tunga platta sitter det en tunn självhäftande skummgummiliknande(neopren) skiva.

Edit: Jag använder inte mitt benfäste eftersom den inte kan hålla fast paddeln tillräckligt bra.
 

Attachments

  • IMG_0317.jpg
    IMG_0317.jpg
    88,6 KB · Views: 49
  • IMG_0318.jpg
    IMG_0318.jpg
    96,6 KB · Views: 61
Last edited:
Du kan köpa en paddel från Elecraft som är konstruerad för KX1:an. Den går att köra "enkelsidigt" som nyckel också men är inte så optimal på det viset. Eller bygg en själv, konstruktionen är inte så knepig. Hur den ser ut kan du se på den här sidan: Bygga KX-1 av SM3ZBB

Ungefär mitt på sidan syns hur den ser ut "naken".

Lars SM3KYH kör sin KX1:a med en liten paddel som är konstruerad av ett relä. Den är trots sitt lilla format mycket smidig att använda.

Visste du förresten att du via ett menykommando kan använda en av tryckknapparna på KX1:an som nyckel? Detta är tänkt som en slags nödfunktion ifall man saknar en nyckel att plugga in.

73
/Lasse
 
Last edited:
Om det är frågan om en paddel som du är ute efter finns den här typen som jag själv använder till min K2 i fält. Finns spänne till benet för den.

Jag har dock limmat fast en kraftig magnet på dess undersida då den tunna plattan som sitter undertill inte är så kraftig att paddeln sitter still vid körandet.

Plattan som min paddel sitter på har utgjort kärnan till en stor kontaktor. Under denna tunga platta sitter det en tunn självhäftande skummgummiliknande(neopren) skiva.

Hej Bjarne!
Var det den du fick av mig?

Stig SM7DYZ
 
OK,

Tackar för tipsen. Ungefär sådan där jag letar mer som en "vanlig" nyckel, tycker det är enklare. (Har sett det här att man kan knappa på knapparna på lådan).
 
Back
Top