Köpt en Ic 737A idag från Limmared

sm7pbq

Active Member
Ett stort steg för mig att gå från HW-100
till denna
Den har inte landat än så vad vill ni säga till mig ang den när den kommer?
Tips och liknande vore fint.
Bör jag blåsa rent försiktigt med tryckluft inne i den och kanske göra rent på pottarna (reglagen)
 
Last edited:
Det som bör gälla är: laga inget som det inte är något fel på.
Dvs prova den, bekanta dig med radion, lär handboken och lär dig hur allt funkar. Vilka finesser och funktioner som du inte är bekant med från gamla radion.
Är den dammig kan du torka av den, är den skitig blir den som ny om du tar av alla rattar och vred och torkar fronten med fuktig trasa, tvättar alla rattar i diskbaljan med lite Yes.
Invändigt ja man kan blåsa rent om den är dammig, men vanligen inte då det inte är som röriggar som blir varma och drar in en massa damm.
Trimning: trimma inte det som inte behövs trimmas.
Modifiera inte det som inte behöver modifieras.
Kontaktspray nej knappast de pottar som finns i denna är kapslade och tät.
Relän samma sak.
Spraya inte det som inte behöver sprayas.
Hopps du får en oskruvad fin radio att njuta av i alla år.

Luktar den rök och är geggig utanpå så är den säkert geggig invändigt oxo, då är det okul.....

SM4FPD
 
Sån radio har jag ståendes också. Inbyggda antenntunern funkar fint MEN den opererar endast på tx. Dvs rx blir inte bättre det minsta efter avstämning. Ngn swr meter finns inte heller. Man märker om den klarar av att tuna genom att det isf tänds upp ’Tune’ eller va skam det då står i displayen.
Vid första anblick ser radion annars ’fet’ ut men snart får man känslan av att det bara är en rebrand’ed 725/728.
Lyfter man på huven och kikar ner i radion ser man att det bara är fronten som är bredare, inte själva radion inuti i övrigt. Den är som en 725/735 etc.
Med moderna ögon är det inget som helst att komma med men den gör sitt jobb ungefär som en IC-725’a och jag upplever AGC’n som ngt för snabb.
 
Det som bör gälla är: laga inget som det inte är något fel på.
Dvs prova den, bekanta dig med radion, lär handboken och lär dig hur allt funkar. Vilka finesser och funktioner som du inte är bekant med från gamla radion.
Är den dammig kan du torka av den, är den skitig blir den som ny om du tar av alla rattar och vred och torkar fronten med fuktig trasa, tvättar alla rattar i diskbaljan med lite Yes.
Invändigt ja man kan blåsa rent om den är dammig, men vanligen inte då det inte är som röriggar som blir varma och drar in en massa damm.
Trimning: trimma inte det som inte behövs trimmas.
Modifiera inte det som inte behöver modifieras.
Kontaktspray nej knappast de pottar som finns i denna är kapslade och tät.
Relän samma sak.
Spraya inte det som inte behöver sprayas.
Hopps du får en oskruvad fin radio att njuta av i alla år.

Luktar den rök och är geggig utanpå så är den säkert geggig invändigt oxo, då är det okul.....

SM4FPDn
Tack för viktiga synpunkter
 
Back
Top